Hva har man krav på?

• Trådstarter Trådstarter lykkeliten123456
  • Opprettet Opprettet
L

lykkeliten123456

Guest
Heisann. Har en søster på 31 år med 2 unger på 8 og 12 år
Hun har drevet nå i lang tid på å søke og finne jobber. Men uten å lykkes. Hun sliter med penger for hun får jo ingenting av nav. Hun søker men søknaden bare blir borte, og blir ikke godtatt. Har hun ikke krav på noening? Fra nav eller sosiale eller noe? Nå måtte hun flytte hjem til vår mor pga hun ikke klarte å holde på leiligheten lengre, det pga nav og penger. Eneste hun får er barnetrygd og barnebidrag.

Så plis håper det er noen som har peiling på om hun har krav og hvor mye penger det er snakk om? Hun søker jo jobber i hytt og gevær men får ingen jobb :-(

Hun har nok også rett på bostøtte. Denne regnes ut fra inntekt og det man evt har stående på sparing i banken osv. Kanskje hun burde bestille seg en time hos NAV og få hjelp til utfylling av de rette skjemaene osv, og finne ut hva hun egentlig har krav på.

Har hun vært i arbeid da? Dagpenger får man kun om man nylig har vært i jobb. NAV skal jo hvertfall hjelpe henne til å finne jobb, eventuelt søke henne til andre instanser som skal hjelpe å få folk i arbeid (brisk). Hun bør ringe til NAV og få seg en time med rådgiver slik at hun kan få klare svar på hva hun kan søke om, og hvordan hun skal søke. Uheldigvis så er det ofte slik at man er nødt til å "mase seg fram". Om hun ikke får time over telefon av en eller annen grunn, så tropp opp på NAV-kontoret og be om å få snakke med noen. Håper det løser seg for henne :)

Hu har jo krav på hjelp. Men nav har den tendensen til å være veldig pirkete på enkelte ting. Jeg har kranglet med nav siden jeg var 17 år. Det vil si i snart 10 år ( og nei jeg er ingen naver). Trur jeg maste i 6 år før de hjalp meg med jobbsøkerkurs. De skylder meg ca 3000 kr fra jeg hadde permisjon men det er umulig å få frem. De legger faktisk på og later som de ikke hører meg. Finn ett nav kontor som har ordentlig kundebehandling. Vi har Norges nest verste nav kontor. Det verste og det beste er i nærheten. Der hjelper å bytte de man kan prate med osv. Jeg selv har gitt opp og orker ikke å krangle mer da jeg ikke er avhengig av de pengene de skylder meg.

hvis hun ikke har krav på dagpenger, kan hun søke sosialpenger hver mnd frem til hun får seg jobb + bostøtte, det søker hun via kommunen :)

Noe må hun da ha krav på! Enten om det er dagpenger eller sosialpenger eller noe annet.. Hun kan jo ikke leve på bare barnetrygd og barnebidrag :(

Hun bør ta seg en prat med NAV lokalt om hva som skjer og hva hun kan søke på.
Jeg vil tro hun har rett på bostøtte (når hun finner seg bolig igjen), og hvertfall sisialstøtte til hun kan forsørge seg selv og sine barn.
I ekstreme tilfeller kan barnevernet bidra både økonomisk og med feks transport ved behov.
I noen tilfeller kan hun kvalifisere for kommunal bolig.

Back
Topp