Hva har jeg rett til?

beke

Blir kjent med forumet
Hei

Har div spørsmål, så jeg lurte på om d var noen av dere som kunne svare på :)

Jeg har termin i september og er student. Er ferdig med studiet i juni og lurer på hva som er det mest økonomiske jeg kan gjøre i min situasjon. Noen mener at d er lurest å ikke fullføre studiet, slik at jeg enda kan få penger fra lånekassen og fullføre studiet senere, men d ønsker jeg ikke å gjøre.

Er det noen vits å søke på arbeid når man egentlig ikke frå begynne å jobbe før man skal ut i permisjon?

Du bør søke deg inn på nytt studie, da vil du få fødselsstipend i 42 uker.. Det stilles ikke krav om at du må fullføre det du søker på.. Sjekk lanekassen.no ang fødselsstipend.. Når det gjelder jobb må du ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter (3 uker før termin) for å få foreldrepenger så om du begynner å jobbe når du er ferdig utdannet vil du ikke rekke å opparbeide rett til foreldrepenger. Du vil da kun få engangsstønaden som er på ca 35.000 kr..... Ellers vil du få barnetrygd på 970 pr mnd etter at barnet er født..

Engangsstønaden er et engangsbeløp som kan utbetales etter uke 26 i svangerskapet og er for de som ikke har opptjent rett til foreldrepenger. Pengene er ment å dekke de 3 ukene før og 6 ukene etter som mor MÅ ta permisjon samt utstyr til babyen.....

Du KAN søke om å få det utbetalt etter 26 uke i svangerskapet men du MÅ ikke.. Du kan selvsagt vente med å søke slik at du får pengene senere i svangerskapet om du vil... Og ja, du får hele summen utbetalt på en gang og ikke oppdelt...

Back
Topp