Hva har jeg rett på?

sparkling

Forelsket i forumet
Jeg begynte i ny jobb 1,5 mnd før jeg ble gravid, men har vært i jobb hele tiden de siste 7 årene. Jeg har vært i denne nye jobben i nesten 5 mnd, og må "holde ut" til slutten av februar før jeg har jobbet 6 mnd. Men er det 6 mnd før du blir gravid, eller før du går i permisjon du må ha jobbet for å ha rett på foreldrepenger? og hvordan blir det om jeg f.eks blir sykemeldt før jeg har jobbet 6 mnd. Har jeg bare rett på engangstønad da, selv om jeg har vært i jobb hele tiden, bare ny jobb nå?

Jeg mener og tror det at siden du har vært i jobb de siste 7årene, så har ikke det noe å si at du har byttet jobb....skal ikke si heeelt sikkert at jeg har rett, men jeg tror at du har rett til foreldrepenger. Jeg har ikke hørt noe anna så.

Mener du har rett på foreldrepenger. Så lenge du har hatt skattepliktig inntekt eller noe sant de siste 6 mnd. Sykepenger er det samme som lønn da.

usikker selv påalle disse rettigheter... ta en tur innom nav sine nettsteder....

Du må ha vært i jobb 6 av 10 mnd i svangerskapet. Samme hvor du har jobbet. Blir du sjukemeldt så regnes dette også som jobb, og du får foreldrepenger.

Hvor mye tjente du i 2012 da? Det har vel noe å si..

men sykepenger gir rett til fødselspenger da, så ingen krise å bli sykemeldt.

ring nav og hør, men vil tro du har rett på barselspermisjoN ja

Fant dette på nav.no hvertfall:

Foreldrepenger ved fødsel

Foreldrepenger skal sikre inntekt for foreldre i forbindelse med fødsel. Loven ble endret fra 1. juli 2009 og fra 1. juli 2011. Lengden på stønadsperioden er avhengig av når fødselen skjer.

Hvem kan få foreldrepenger?

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt sykepenger foreldrepenger ved fødsel og adopsjon svangerskapspenger omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet pleie- og opplæringspenger dagpenger under arbeidsløshet arbeidsavklaringspenger (AAP)

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være lønn fra arbeidsgiver under utdanning ventelønn avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Du må ha vært i jobb i 6 av de siste 10 månedene. Trenger ikke være samme arbeidsgiver. Sykepenger er også medregnet som inntekt. Så du trenger ikke "holde ut" noe, du kan f.eks. bli sykemeldt nå og ut svangerskapet og få permisjonspenger.

Du får foreldrepenger om du så blir sykemeldt i dag.....

Hvis du nlir sykemeld så rekner de sykepengene som lønn, så du får foreeldrepenger;) man må ha jobbet i en mnd før en har rett på sykepenger:)

Tusen takk for alle svar! Ble veldig lettet nå:)

Back
Topp