Hva har jeg rett på?

maays91

Andre møte med forumet
Sikkert litt dumme spørsmål, jeg begynner å komme litt inn i det men spør likevel og håper noen gidder å svare :D Hva er fødselspenger, foreldrepenger og kontantstøtte? Hva får man før/etter svangerskapet? Jeg har vært i jobb. Jobbet med sånn telefonundersøkelser der vi kan skrive på selv når vi ville jobbe, jeg var der nov 2010 til nov 2011 (begynte å jobbe der igjen mai 2012) August 2011 begynte jeg som jobb i 50%, sluttet i mai og rett etter fant jeg ut at jeg var gravid. Fikk ekstrahjelp på glitter i februar, tror det står 11% på kontrakten men har jobbet mye mer! Synes dette er litt vanskelig, men sikkert ikke det når man kommer i det :p

Tror du må ta deg en tur på NAV altså, er ikke så lett for oss å regne ut hva du har rett på og sånt. 

Men du opptjener deg permisjonspenger, altså lønn mens du er hjemme med barnet. Hvis du ikke har hatt fast jobb tar de et gjennomsnitt av de siste 6 mndr. og regner ut fra det. 

Kontantstøtte er penger du får for barn som er over 1 år hvis det ikke går i barnehage. 

Ta en tu rpå NAV du, så får du høre =)

Fo rog ha krav på permisjonspenger må du ha jobbet minimun 50 % i 6 av de 10 siste mnd. Kontantstøtten får du fra ungen er 12 mnd og du ikke har den i barnehage (men dagmamma kan du ha) Du får vel nærmere 5000 i kontantstøtte når ungen er mellom 12-18 mnd, så går den ned til rundt 3000 kr.

Du må få jobben din til å regne ut hvor mange prosenter du har jobbet. Om du ikke har opparbeidet permisjonspenger så har du krav på engangsstønad som er en engangsutbetaling før barnet kommer, kan sikkert få den etterpå og.

Så har du krav på barnetrygd, men den tror jeg kommer automatisk.? Hvor mye du får avhenger noe i forhold til hvor i landet du holder til, men rundt en tusenlapp i mnd.

Er du alene med barnet så får du jo overgangsstønad, dobbel barnetrygd, tilskudd til barnetilsyn (dekker 66% av bhg utgifter, eller annen barnepass)

suttelutt skrev:
Fo rog ha krav på permisjonspenger må du ha jobbet minimun 50 % i 6 av de 10 siste mnd. Kontantstøtten får du fra ungen er 12 mnd og du ikke har den i barnehage (men dagmamma kan du ha) Du får vel nærmere 5000 i kontantstøtte når ungen er mellom 12-18 mnd, så går den ned til rundt 3000 kr.

Dette er forandret!  Nå er det slik at man får beregnet permisjonspengene utifra den lønnen man har når man går ut i perm, du kan i teorien få en (eksempel:) 100% stilling 4 uker før du går ut i perm og har rett på den samme lønna som om du skulle jobbet der.
Sjekk ut nav sine sider og siden de har på fb http://www.facebook.com/navforeldrepenger

~LillMi~ skrev:

suttelutt skrev:

Dette er forandret!  Nå er det slik at man får beregnet permisjonspengene utifra den lønnen man har når man går ut i perm, du kan i teorien få en (eksempel:) 100% stilling 4 uker før du går ut i perm og har rett på den samme lønna som om du skulle jobbet der.
Sjekk ut nav sine sider og siden de har på fb http://www.facebook.com/navforeldrepenger

Riktig det. Jeg hadde full lønn hele svangerskapet.. unntatt de to siste for da gikk jeg over på aap og bare 66%... det var de 66% jeg gikk ut i perm fra og derfor fikk jeg det. Ikke det jeg hadde tjent 8 av de siste 10mnd gitt :P

Back
Topp