Hva har jeg krav på??

Bkno9815572

Andre møte med forumet
hei :) vi venter ei frøken i september. Jeg hadde ikke jobb før jeg ble gravid og var ikke registrert innenfor nav, så jeg har ikke rett på Noe annet enn engangsstønad nå.
Samboer tjener mellom 35-45 i Mnd så vi sliter ikke økonomiskt nå..
Men er det noe hjelp jeg har krav på? Utenom barnetrygden.

Tenker i forhold til at sambo er ikke økonomisk ansvarlig for meg. Det Føles galt at alt skal gå fra hans lønn.
Ble kanskje komplisert men håper det er forståelig :)

Du kan vel få sosialstønad (litt usikker på akkurat hva det heter).
Da må du spesifisere i søknaden at du søker kun på grunnlag av deg selv, og ikke samboeren din.

Du kan få Livsopphold (sosialhjelp) samt dekking av halvparten av husleie/avdrag på huslån (ikke renter), og halvparten av strømregningen.
Veiledende sats for livsopphold er i 2015 kr 4750,- for samboende, men summen kan variere noe fra kommune til kommune.

Du kan få Livsopphold (sosialhjelp) samt dekking av halvparten av husleie/avdrag på huslån (ikke renter), og halvparten av strømregningen.
Veiledende sats for livsopphold er i 2015 kr 4750,- for samboende, men summen kan variere noe fra kommune til kommune.
kan man få sosialstønad når samboern tjener mye? jeg har varierende inntekt (tilkallingsvikar) men har alltid bare hørt at man kun har rett på sosialstønad om man bor alene eller begge har liten inntekt..

kan man få sosialstønad når samboern tjener mye? jeg har varierende inntekt (tilkallingsvikar) men har alltid bare hørt at man kun har rett på sosialstønad om man bor alene eller begge har liten inntekt..

Samboere har ikke forsørgelsesplikt ovenfor hverandre. Kun for felles barn. Står veldig tydelig i Rundskrivet til loven :)

Samboere har ikke forsørgelsesplikt ovenfor hverandre. Kun for felles barn. Står veldig tydelig i Rundskrivet til loven :)
jøss. vet om flere samboere som sliter mer enn oss og de vet heller ikke om at den ene kan søke sosialstønad.. Ikke det er så himla gøy heller.. men for en periode for å få endene til å møtes.. takk for tips :)

jøss. vet om flere samboere som sliter mer enn oss og de vet heller ikke om at den ene kan søke sosialstønad.. Ikke det er så himla gøy heller.. men for en periode for å få endene til å møtes.. takk for tips :)

Bare hyggelig. Det er utrolig dumt at folk ikke vet om, og også kvier seg for å søke sosialhjelp. Det er en rettighet vi har her i landet når vi faller utenom andre ordninger. Jobber med dette til daglig og ser hvor mange som synes det er vanskelig og "gå på sosialen"..

Back
Topp