Hva har fremfall å si når det kommer til svangerskap og fødsel?

Guest
Jeg har desverre både rectocele og cystocele etter at jeg fødte min datter. Mild grad heldigvis men nok til at jeg både kjenner og ser betydelig forskjell. 
Fødselen var normal, 9.5 timer uten komplikasjoner, og hun var 53 cm og 3900 gram, hodet var 36 cm i omkrets.

Jeg er nå gravid med nummer to, og lurer på hva dette har å si nå for dette svangerskapet og denne fødselen.

Burde man følge med på størrelsen til dette barnet? Har det noe å si om jeg går overtid som sist? Er det noe jeg bør gjøre utenom knipeøvelser? 

Setter enormt stor pris på svar!! :) 
 
Hei.

Hvis det er en mild grad av fremfall har det vanligvis ikke noe å si for fødslen. Det spiller ingen rolle hvor stor babyen din blir og heller ikke om du går over tiden.
Jeg tenker jo at det vil være naturlig å holde litt øye med om det forandrer seg nå i svangerskapet og evt få en henvisning til fødestedet ditt hvis fastlege eller jordmor skulle være i tvil. Men vanligvis er det knipeøvelser som løsnigen. Hvis det skulle forbli et problem når du har fått de barn du ønsker deg, kan man evt operere om det skulle bli nødvendig.
Så knip i vei :)

Vennlig hilsen jordmor Ragna.
 
Back
Topp