Hva har Februarbarna smakt på?

silona

Glad i forumet
No begynne vi å komme godt i gang med smaksprøver. Mi snuppe har fått litt forskjellige typer fruktmos på dagen, grøt på kvelden, og no dei siste tre dagene har ho fått smake avokado og banan i lag. Mykje grimaser i begynnelsen men no like ho det faktisk....ein ser at det hjelper å få ting fleire ganger før dei like det:):) ka har deres fått smake og liker? Er dere begynt med 2 grøtmåltid om dagen? Forsto på helsesøstra at dei va gått vekk i frå å fullamme til 6 mnd og heller la dei få smake på ting før for å hindre at dei vart kresen når dei veks te....det har eg faktisk tru på:) men melken er jo selvfølgelig fortsatt viktig:):)
 
Vi fullammer ennå, men småen viser interesse for alt vi putter i munnen vår, slik at vi lar henne smake på alt vi spiser så sant det ikke er for sterkt (og kun grønnsakerlitt /saus/fruk/brødt fremdeles). Går stort sett i sutting, men hun tygger litt med gommene så pittelitt havner nok i magen. Vi moser ingenting forresten, vi gir henne for eks et stort stykke brokkoli som hun gomler på slik at hun blir kjent med forskjellige former og farger. Vi kommer nok til å fortsette med dette i større grad i september, sånn at når hun blir litt over seks måneder spiser hun gradvis det vi spiser minus salt. (Det får vi voksne evt strø på i etterkant av matlagingen). Kalles "Babyled weaning". Har noen venner i USA som har gjennomført det med stor suksess så tenkte prøvde det.
 
Bare et tips: Sett henne på fanget ditt og gi henne en stor bit banan eller et stort stykke avokado så skal du se hun putter det i munnen og gomler i vei etter litt undersøkelser. I starten holdt jeg i bananen før jeg turde å slippe den, men nå holder hun min alt selv og styrer tempoet. Hun brekker seg dersom hun stikker det for langt bak i halsen, og finner fort ut at det skal hun ikke gjøre igjen
 
Lillingen her i huset elsker grøt, sviskesaft, banan og avokado:) Han har fått smake på endel, moste gulrøtter og poteter, blåbær, fersken, pære osv. Han er ikke så glad i alt, men får småe smaksprøver så liker han det vell etterhvert:) 
 
Her har han fått smakt grøt, blåbær, vannmelon, eple/banan(fruktdessert), poteter, gulrøtter, fiskepinner, druer og Kiwi. Det jeg kommer på i farten:)
 
Her begynte vi å gi mat ved siden av mme fra han fylte 4 mnd, siden vekstkurven var gått litt nedover. Her går det for det meste i mat på glass, siden det jeg prøver å lage selv foreløpig ikke er særlig populært... Rutinen nå er "middag" kl 11 (gulerot/potet/rot-puré og pære/sviske/jordbær-puré til dessert) og grøt før leggetid. Grøt var ikke noen slager i starten, men nå går det greit. :) Jeg prøvde et par dager med blåbær (visste ikke at det fører til forstoppelse!), men det skal jeg aldri gjøre igjen! Stakkars liten...
 
Her får småen en porsjon grøt til kvelds med ca 2 skjeer sviskemos/blåbærmos for å få litt mer smak. Og noen dager får han litt banan eller vannmelon i babyfeederen, det er populært! Ellers ammer vi bare, men han får ofte smake litt på det vi spiser - og har ikke møtt på noe han ikke liker enda :)
 
Så mye mer andre har smakt på enn min Oliver, på tide å prøve ut litt her nå da tenker jeg :) Samboern og jeg var ute å spiste is her om dagen, da fikk han smake på litt pistasje is! Det falt hvertfall  smak! :)
 
Lillemoren her har to storesøstre som deler velvillig, så hun har smakt på mye, gitt..
Hun får to grøtmåltid for dagen og frukt, litt pupp og mest mme (tok slutt på melken, er bare kosemåltid igjen der gitt...). Hun har bl.a. smakt på banan, bringebær, div fruktpureer, middagsglass, vannmelon, softis, sviske, eplejuice..
 
Lillemoren her har to storesøstre som deler velvillig, så hun har smakt på mye, gitt..
Hun får to grøtmåltid for dagen og frukt, litt pupp og mest mme (tok slutt på melken, er bare kosemåltid igjen der gitt...). Hun har bl.a. smakt på banan, bringebær, div fruktpureer, middagsglass, vannmelon, softis, sviske, eplejuice, skive med leverpostei...
 
Ailo har smakt på risgrøt og maisgrøt ,fruktsmoothier ,fruktpuree og banan :) også får han morsmelk :))
 
Back
Topp