Hva har du på føttene når du går på ski?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Litt forskjell her i huset...

Jeg digger fortsatt skiskoene mine, sa jeg til mannen når vi kom hjem. Jeg har skisko fra 1994, de er et nummer for store og har såler som en liten korthåret ullfell.

Har du raggsokker på? Sier mannen.

Ja, jeg har strikkede ullragger på. Og ullsokker innenfor

Han.... Hadde et par helt vanlige sokker. Og skisko

Men så hadde han en helt vanlig joggebukse under ei skibukse da. Jeg hadde to stillongsen og en ullboxer. Da har vi uforede skibukser altså, men hans er nok ikke så tettsittende og isolerer kanskje mer i det.

Jeg er en frostpinn og mannen varmblodig, men det var da svært til forskjell...

(edit tittel. Jeg mente føttene

Last edited:
Jeg bruker som regler bare superundertøy med tynne ullsokker under Sxiw skidress, skihansker og pannebånd, mulig en ekstra genser under når det er kaldt, typ under -10. Sjelden det er så kaldt her.
Dette brukte jeg på fjellet for 2 uker siden. Da var det -12 Og sol. Mamma hadde til sammenligning, 2 ulllongser/genser og ullgenser (strikka genser) over skijakka, tykke skihansker, lue med ullbuff som da er dratt godt opp og rundt ansiktet, ho synes det var litt kaldt, jeg helt passe ;)

Jeg hadde ikke helt så mye som din mor da. Genser av samme tykkelse som ene stilongenen ( totalt hadde jeg 1,5 sett ullundertøy på meg) og ei tynn fleece jakke under skall-bekledning.

Lue og skihansker også. Ikke mer enn et par kuldegrader, men vind og det snødde kontinuerlig til vi var nesten tilbake til bilen. Gikk ikke veldig fort Men mannen slet jo mer enn meg Han dro pulk og bar sekk, jeg bare fulgte opp de to ungene som ikke satt i pulken (og så til henne som satt der)

Jeg ble kald i livet. Jeg er vant til selebukse (foret sådann, men str xs og stammet fra jeg var 16 år måtte jeg gi opp for et par år siden, tre unger og 20 år har gjort noe med meg, jeg fikk ikke igjen glidelåsen) og fleece jakka min er nok litt kort Jeg fikk sprekk i ryggen (mye bøy og tøy å hjelpe ungene med skiene og når lillemor skulle gå litt på ski og holde meg i hånda etc) og ble kald i korsryggen og "sideflesket" skal ordne meg annet mellomlag til neste tur.. Jeg hadde med meg strikka genser også. Det pleier jeg ta på når vi stopper for å spise/grille pølse/leke i snøen fordi jeg blir kald når vi stopper. Men i dag stoppet vi ikke pga været så da kom den aldri på.

Kommer lot an på hvor kaldt det er. Men -5 til - 15 er det ullstrømpebukse vinterløpetights og raggsokker. Er det mer enn -15 tar jeg på 2 lags ullundertøy i midten.

oppi skiskoa har kun tynne ullsokker, uansett temperatur. Men ellers på kroppen varierer det mer.

Er det typ 15 minus tar jeg lange ullstrømper, ullongs og ullbokser, så blir ca 2 lag ull på beina, også skibukse som er vindtett i front. Tar to lag ull på overkroppen og skijakke over. Buff av ull, og god lue og votter. Klarer ikke gå i fleece, men foretrekker ull. Med mer påsketemperaturer klarer jeg meg med et lag ull under skiklærne :)

Bruker ull undertøy og Swix bukse og jakke. Har en ullgenser på meg i staten som jeg kan ta av om jeg blir kald. Ellers hansker og et pannebånd.
Tynne ullsokker i skiskoa

Jeg kunne virkelig ikke gått på ski med bare tynne ullsokker i skiskoene med mindre de hadde innlagte varmekabler.... Jeg har sikkert dårlig blodomløp eller noe, men kalde tær og kalde fingre er rett og slett sånn jeg er...

Litt forskjell her i huset...

Jeg digger fortsatt skiskoene mine, sa jeg til mannen når vi kom hjem. Jeg har skisko fra 1994, de er et nummer for store og har såler som en liten korthåret ullfell.

Har du raggsokker på? Sier mannen.

Ja, jeg har strikkede ullragger på. Og ullsokker innenfor

Han.... Hadde et par helt vanlige sokker. Og skisko

Men så hadde han en helt vanlig joggebukse under ei skibukse da. Jeg hadde to stillongsen og en ullboxer. Da har vi uforede skibukser altså, men hans er nok ikke så tettsittende og isolerer kanskje mer i det.

Jeg er en frostpinn og mannen varmblodig, men det var da svært til forskjell...
hva søren i mørkeste granskauen er en skibukse? Hva er den laget av, og hvorfor er den bedre enn alskens vinterdresser eller skallbukser?

Om man kan kalle noe for sportsullsokker, så er det det jeg har :P Er veldig fornøyd med skiskoa mine også, har så å si aldri frøset i dem - og jeg fryser LETT på beina.
Har ellers superundertøy (enten sånn vanlig tynn eller mer ullbasert hvis det er kaldt), skibukse og skijakke. Pannebånd/lue, buff og hansker er også på - men sliter med å finne skikkelige gode, varme hansker som ikke er så tykke at jeg ikke får dem gjennom løkka på stavene. Noen som har noen tips der eller?

hva søren i mørkeste granskauen er en skibukse? Hva er den laget av, og hvorfor er den bedre enn alskens vinterdresser eller skallbukser?
Jeg kan bare svare for min egen del. Min skibukse har vindstopper foran på lårene og leggene, men er vanlig og elastisk stoff bak. Den har også noe foring. God bevegelighet uten å fryse halvt i hjel :)

Tja, skibukse er vel såmnagt og ikke egentlig det vi har

Jeg har en Skallbukse, det et sikkert det mannen og har, men med seler og litt mer sånn "skibruk" mens min mer kan brukes hele året. Jeg omtalte det som skibukse rett og slett fordi vi mest bruker dem når vi går på ski. Kall min en Skallbukse og hans en vinterbukse da, bare altså uforet begge to

Det som selges som skibukse er relativt tynne treningsbukser Evt vindtett forran. Trolig lagd for trening på langrenn? Vi går familietur, vanligvis med matpause, kakao og pølse grill, skilek eller aking på plastpose. Så vanntett er vesentlig for oss

En foret bukse
Mye bedre å gå i enn skallbukse og tjukk vinterdress
Men superundertøy og skallbukse er jo mye bedre. Kan ta av skallet hvis man blir varm.

Jeg kan bare svare for min egen del. Min skibukse har vindstopper foran på lårene og leggene, men er vanlig og elastisk stoff bak. Den har også noe foring. God bevegelighet uten å fryse halvt i hjel :)
Skjønner :) vindstopper er smart.

Tja, skibukse er vel såmnagt og ikke egentlig det vi har

Jeg har en Skallbukse, det et sikkert det mannen og har, men med seler og litt mer sånn "skibruk" mens min mer kan brukes hele året. Jeg omtalte det som skibukse rett og slett fordi vi mest bruker dem når vi går på ski. Kall min en Skallbukse og hans en vinterbukse da, bare altså uforet begge to

Det som selges som skibukse er relativt tynne treningsbukser Evt vindtett forran. Trolig lagd for trening på langrenn? Vi går familietur, vanligvis med matpause, kakao og pølse grill, skilek eller aking på plastpose. Så vanntett er vesentlig for oss
Ja, jeg bruker en vanntett skallbukse. Med superundertøy under (jeg er allergisk mot ull så det utgår)

En foret bukse
Mye bedre å gå i enn skallbukse og tjukk vinterdress
Egentlig er de fleste ski-bukser og jakker jeg hsr sett (jeg har googlet en del) ikke foret, mens tøy ment til alpint er foret.
Jeg kunne godt tenkt meg den forede varianten av buksa mi, så slapp jeg så mange lag ull under og er ikke helt sikker på om jeg kanskje ønsker meg jakka også, foret altså. Jeg går nemlig i ei helt tynn, skalljakke som er et tynt lag og ikke noe som helst for og det er ikke ideelt derav fleece som ikke var et godt valg under

Men egentlig var det altså på.beina jeg undret mest nå, resten avhenger en del av type skitur

Men at så mangt bare har en tynn sokk, det hadde jeg ikke klart. Jeg er kald på beina før jeg kommer til jobb jeg med bare en sokk på meg. Med vintersko. Og jeg kjører bil...

Mine skisko er sånne gamle skinnsko fra Madshus. Er litt store så bruker ullsokker i :)

Egentlig er de fleste ski-bukser og jakker jeg hsr sett (jeg har googlet en del) ikke foret, mens tøy ment til alpint er foret.
Jeg kunne godt tenkt meg den forede varianten av buksa mi, så slapp jeg så mange lag ull under og er ikke helt sikker på om jeg kanskje ønsker meg jakka også, foret altså. Jeg går nemlig i ei helt tynn, skalljakke som er et tynt lag og ikke noe som helst for og det er ikke ideelt derav fleece som ikke var et godt valg under

Men egentlig var det altså på.beina jeg undret mest nå, resten avhenger en del av type skitur

Men at så mangt bare har en tynn sokk, det hadde jeg ikke klart. Jeg er kald på beina før jeg kommer til jobb jeg med bare en sokk på meg. Med vintersko. Og jeg kjører bil...
Min Swix skibukse er hvertfall foret

Back
Topp