Hva har ditt barn smakt på?

ssilje

Betatt av forumet
Mini her får kun mme, har smakt grøt og, men mesteparten kommer bare ut igjen... noen tips til hva jeg kan gi henne en smakebit på? Har en sånn dings hvor jeg kan putte småting i, (bær, små oppkuttede matbiter) som hun kan tygge på å kjenne smaken, men hun får ikke noen biter i seg, om det var forståelig [emoji849][emoji23]

Har også babyfeeder. :) lille her har smakt mye frukt, og likt alt. Er jo søtt og godt. Spesielt pære og vannmelon har falt i smak. Har ogs ftt banan på skje, og spiser grøt og sviskemos hver ettermiddag nå.
Agurk og eple har han fått sutte på når jeg spiser, og liker alt dette. Men tenker at om jeg hadde vært smartere hadde vi kanskje begynt med potet, ulike grønnsakspureer og sånt...

Kaller den mat-smokk om det er en slik du tenker på. Vi pleier å putte banan inni den så slipper vi så mye gris. Spiser ca halvparten og viser klart når han er ferdig/ikke vil ha mer (begynner å lage med den istedenfor å sutte). Ellers har han suttet på det meste som vi holder for han men begynner å bli vanskelig for han vil holde selv og da er det mye jeg er redd han skal få biter i seg av. Kan nok sikkert putte det meste i den "smokken".
Ellers er ting som gulrot en stor hit å holde å smake på selv (selv om det kansje ikke smaker så utrolig mye hehe)

Mini her syntes vannmelon og honningmelon var topp å suge på. Ingenting kom opp igjen. Dessverre ble han så vanskelig å ha med å gjøre at vi bestemte oss for å vente et par uker før vi fortsetter med fast føde. Ikke sikkert det var relatert. Søtpotet og potet er vel også typiske startmåltider. Du kan jo prøve det? Ellers er det nok lurt å ta en ting av gangen, ikke for mange ting på en gang.

Jeg har laget spiseskjeposjoner av ulike frukt og grønnsaker i muffinsformer som jeg har frosset ned. Da kan man ta opp en om dagen, tine og la baby smake. Det tar noen ganger før baby å bli vant til ulike smaker så jeg har frosset ned tre av hver ting foreløpig. Har utvalget blomkål, pære, eple, kålrot, potet, søtpotet, gulrot og banan. Alt er laget til mos med stavmikser. Hun har foreløpig smakt på banan, potet og blomkål.

Det første vi ga han var pæremos, og det falt i smak med en gang, etter det prøvde vi potet, gulrot, banan, fersken, jordbær. Alt dette likte han med en gang. Etter det prøvde vi grøt, men da gjorde han som din, lot mesteparten renne ut og ned på smekka. [emoji23] Men vi bare prøvde litt hver dag fra den dagen, og han ble flinkere og flinkere til å svelge det. Det var nok fordi grøt har litt annen konsistens og slikt enn fruktmos og grønnsaksmos.
Nå spiser han alt! Han elsker mat, og i det siste har vi også begynt med matsmokk med f.eks vannmelon, honningmelon, moreller, appelsin.
Vi har prøvd å gi han hele biter som han kan sutte og smake på, men han har ikke helt fått taket på det enda. Han griper om maten med hele hånda, og styrer den direkte mot munnen. Problemet er bare at han da åpner hele hånden, og maten faller ned før han i det hele tatt har kommet frem til munnen.[emoji28] Men det er veldig morsomt å la han sitte ved bordet sammen med oss og gi han vanlig mat slik at han kan prøve seg litt.

Hadde pære pure i kidsme smokk og en dag fra skje. Ikke smakt mer

Her har frøkna begynt å spise en liten grøtporsjon hver dag (1-2 ss pulver med Nestlé mais og banan). Litt blir dyttet ut igjen, men det meste går ned så det suser. Har også baby feeder dom vi har prøvd med avocado og banan. Stor suksess - og masse gris! [emoji23]
Får også sutte litt på vannmelon, agurk ol når vi spiser dette.
Klarer seg egentlig på mm og får mest av det, men syntes det er spennende med mat. 5 mnd om ei uke.

Han har smakt vannmelon, eple, pære, avocado, søtpotet, banan, svisker, mango, gulrot og grøt og sikk. Alt bortsett fra vannmelon og grøt har vært pure, vannmelon i sånn matsmokk. Han likte alt bortsett fra avokado :p

Han har bare fått smaksprøver så langt, men tenker å trappe opp med grøt nå i helga :)

Luringen her har smakt havregrøt fra Nestlé, svisker, søtpotet, pære, mango, avokado, banan og vannmelon. Pære og avokado var ingen høydare, og banan ga mageknip. Men resten var topp!

Vi startet i dag med noen skjeer gulerot med morsmelk til. Kokte gulerota myk, moste med gaffel og blanda med melka. Lille elska det! Vi har fått tips om å prøve med grønnsaker før frukt, siden de er mindre søte. Er gjerne vanskeligere å gi mindre søte smaksprøver etter søte. Men det er jo selvsagt veldig individuelt, som det meste med disse små!

Her har vi smakt på/suttet på: rå brokkoli, vannmelon, honningmelon, kiwi, eple, banan, papaya, ananas, mango, avokado,brødskalk.

Melon og ananas er favoritten så langt og der har det nok gått ned noen småbiter.
Blir en del harking og brekker seg litt, men vi kjører enkelt med fruktbiter rett i hånda uten nett allikevel.

En eller annen gang må jo bli den første babyen skal svelge en bit av noe? Hvorfor er det bedre å vente og bruke nett/matsmokk?

Ris og banangrøt, sviskemos, gulerotmos, søtpotetmos, aprikosmos, bananmos, havregrøt, mangomos og pæremos :)

Vi startet i dag med noen skjeer gulerot med morsmelk til. Kokte gulerota myk, moste med gaffel og blanda med melka. Lille elska det! Vi har fått tips om å prøve med grønnsaker før frukt, siden de er mindre søte. Er gjerne vanskeligere å gi mindre søte smaksprøver etter søte. Men det er jo selvsagt veldig individuelt, som det meste med disse små!
Oi, jeg tenkte nesten det skulle vært motsatt. At man burde teste de søte fruktene først, for å få en enkel overgang fra melk til fast føde, i og med at melken er ganske søt. Heldigvis har guttungen spist alt mulig selv om vi startet med pære og banan og slike ting [emoji28]

Her har vi smakt på/suttet på: rå brokkoli, vannmelon, honningmelon, kiwi, eple, banan, papaya, ananas, mango, avokado,brødskalk.

Melon og ananas er favoritten så langt og der har det nok gått ned noen småbiter.
Blir en del harking og brekker seg litt, men vi kjører enkelt med fruktbiter rett i hånda uten nett allikevel.

En eller annen gang må jo bli den første babyen skal svelge en bit av noe? Hvorfor er det bedre å vente og bruke nett/matsmokk?
Det med matsmokken er nok mest for å sikre at ikke babyen får i seg for store biter av gangen som kan sette seg fast i halsen. For det blir jo små biter som kommer ut av den når de tygger på den oxo, men såpass små at de fint klarer å svelge de uten problemer.:)

Gutten vår har nå fått grøt i snart 2mnd etter anbefaling fra helsestasjonen. Denne uken har han prøvd gulrot og avokado. Han hater gulerot, det ansiktsuttrykket vil jeg sent glemme. Avokado gikk litt lettere men heller ikke veldig populært.

Prøver en "matvare" i 3 dager før jeg prøver noe nytt, hva gjør dere?
Neste på lista blir vel potet, søtpotet, og kanskje banan etterhvert.

Gutten vår har nå fått grøt i snart 2mnd etter anbefaling fra helsestasjonen. Denne uken har han prøvd gulrot og avokado. Han hater gulerot, det ansiktsuttrykket vil jeg sent glemme. Avokado gikk litt lettere men heller ikke veldig populært.

Prøver en "matvare" i 3 dager før jeg prøver noe nytt, hva gjør dere?
Neste på lista blir vel potet, søtpotet, og kanskje banan etterhvert.

Prøver i 2-3 dager her [emoji4] Og lar det gjerne gå 1-2 dager mellom hver nye smaksprøve.

Vannmelon, avokado og gulerotmos har hun fått smake her.

Igår på hotellfrokost fikk han agurk, vannmelon og gulerot av mannen. 0 interesse for å sutte på ting [emoji23]

Igår på hotellfrokost fikk han agurk, vannmelon og gulerot av mannen. 0 interesse for å sutte på ting [emoji23]

Hahaha, jeg kan ikke gi min slikt for han biter av store biter [emoji23] Ikke bare bare når kjeften er full av tenner [emoji13]

Back
Topp