Hva har dere prøvd?

Lillevakre

Forelsket i forumet
-av mat til de små? Man skal jo være så forsiktig og prøve bare en og en ting og ha noen dager mellomrom før man prøver neste.. Og med melkeallergi er jeg livredd for å gå for fort frem...

Vi har bare rukket å prøve grønnsaksmos,sviskepure,pærepure,kalkun,lapskaus og lam på glass.. Prøver først med de kjøpte glassene, om han liker det så lager jeg og fryser ned etter hvert. Til nå har det gått helt fint og han liker alt! [:)] Men hvor gammel må han bli før man kan prøve nye ting litt hyppigere?

Oi, du har prøvd mye. Her har han kun fått grøt og pæremos.

ORIGINAL: mummy4ever

ja..og grøt selvsagt.... [:)]  Synes det ikke er så mye,jeg.... men fikk beskjed av lege å begynne da han var litt over 4 mnd, for å redusere melkemengden, siden han får nutramigen som fører til høy vekt...

Her har vi kun prøvd grøt og sånn glass med bringebær/blåbær.. Hadde tenkt å bynne med middag,men så ble ho sjuk å vil nå kun ha pupp,så må nok bare vente til ho er frisk med å prøve mer..

her har hun smakt så mangt[:D] spiser grøt to ganger daglig, og får grønnsaksmos eller middagsglass. Smakt potet og brokkoli en gang. Vi innfører ikke en og en ting etterhvert. Hun får litt hippsomhapp her og der og liker hun det får hun mer. Gir hun ikke slikt som er mot anbefalingene men hun får ikke vondt i magen om hun får noe hun ikke har fått før. slik var broren også.

smakt yoghurt og skive med prim, det er med takk fra storebror som mater hun med ting[:D] (det har vært akkurat når eg snur meg vekk, så plutselig har hun fått noe av han) skulle sett det fornøyde gliset fra hun i går når hun fikk hans ene halve skive med prim[:)]da var det allerede gjort så hun fikk smake litt da.

Her har vi prøvd det meste. Prøvd en del av nestle sine middagsglass, men han liker ikke konsistensen på de.. så her går det ned en del av hipp sine, bortsett fra kalvegryte (tror jeg det heter). Ellers spiser han de fleste babyyoghurtene og fruktmosene. Han er generelt glad i mat [:)] Har også prøvd brødskive, han likte det også. Samt grøt og mme selvfølgelig [:)]

Vi har prøvd 2-3 typer middagsglass, hjemmelaget middag med grønnsaker og kylling, sviskemos, diverse Hipp fruktmoser, 3-4 typer grøt og banan. [:)]

Vi har prøvd noen middagsglass, litt fruktmos og grøt. Men har også en sønn som drikker nutramigenerstatning, og er derfor livredd for alt som inneholder melk.. Har bare blitt sånn:s Hvilken grøt gir du? Vi gir sinlac og holle.. men de er jo veldig dyr i forhold til nestle. Har lurt på å prøve nestle sin grøt, men ikke turd enda siden den inneholder både melk og gluten.. Ble langt dette:)

ORIGINAL: Tonemoj

Her har vi prøvd det meste. [:)]

llivredd for å få en kresen unge, så derfor tror jeg det ikke er en ting han ikke har smakt snart [:)]

ORIGINAL: PrinsIMagenJuli2010

Vi har prøvd noen middagsglass, litt fruktmos og grøt. Men har også en sønn som drikker nutramigenerstatning, og er derfor livredd for alt som inneholder melk.. Har bare blitt sånn:s Hvilken grøt gir du? Vi gir sinlac og holle.. men de er jo veldig dyr i forhold til nestle. Har lurt på å prøve nestle sin grøt, men ikke turd enda siden den inneholder både melk og gluten.. Ble langt dette:)

Vi skal trigge frem melkeallergien om et par uker, i samråd med barnelegen. For de er ikke helt sikre på om det er allergi eller kolikk han hadde de 7 ukene.. og melkeallergi går ofte over etter at barnet er et halvt år, så vi skal gjøre et forsøk. Om det viser seg at han ikke har det, åpner det seg en ny verden for oss [:)]  Har dere oppfølging av lege?

ORIGINAL: girlypai

ORIGINAL: Tonemoj

Her har vi prøvd det meste. [:)]

llivredd for å få en kresen unge, så derfor tror jeg det ikke er en ting han ikke har smakt snart [:)]

samme her, vil ikke ha en kresen unge.. men må jo være så forsiktig med å prøve flere ting samtidig, så tar tid å komme gjennom lista.. blir 1 produkt pr uke her..

Maja har vel prøvd alle middagsglassene fra Småfolk og Nestle uten tomat. Vi har blitt rådet til å holde henne unna tomat siden jeg er allergiker. Ellers får hun grøt og det blir jo bare flere og flere spennende smaker! Vi blander ofte sviskepure i grøten eller Maltekstrakt for Maja har hatt litt vondt i magen sin.

Ellers får hun fruktmos, sviskepure og smoothie.

Kokt vann i flaske eller bare rett fra glass får hun og.

Ja, også får hun avokado, banan, eple, agurk, paprika, ja uansett i sånne nett som heter Baby Feeder. Hun leker mer med de enn hun spiser, men det er uansett nye smaker til lille gullet ;)

Hvordan gir dere brødskive til de små?

får egentlig det meste nå som er tilpasset alderen... bruker ikke smaksprøver lengre da han ikke får vondt i magen av nye ting nå virker det som. Har begynt å mose mten selv nå, startet med grønnsaksmos med gulrot, potet, fennikel, kålrabi og brokkoli. Nå har jeg most fiskekaker, gulrot og potet litt grovere. (Nammis!), I dag testet vi ut PilleMille sin oppskrift på fruktgrøt av kokt eple, pære og havregryn:)

I går fikk han kavring for første gang, og forleden dag skive med leverpostei.

ORIGINAL: PrinsIMagenJuli2010

Et lite tips bare
Kok grøt på mel og nutramigen  [:)]  Halvfint mel funker veldig bra. Fint hvetemel anbefaler jeg ikke, det har mye gluten og blir i tillegg til lim...
Det er bare å ta et par SS havremel, byggmel, rugmel etc og koke den litt tykk på vann, og spe med ferdig MME.
Eller kjøp hirseflak på helsekosten, maismel på matbutikken.

Det tar 3 minutter ekstra å lage grøten selv (pluss oppvask), men da vet du ihvertfall hva som er i den og det er lett å få tak i.

Vi har prøvd veldig mye rart. Han har jo spist 3-4 måltider fast føde i en måned nå. Han får smake på det meste av det jeg spiser, men får egen mat uten salt og slikt. Middag er ikke så veldig pop enda, så lenge den ikke kommer fra min tallerken. Vanlig ris som han kunne stappe i munnen selv er det som har hatt størst "Nam-faktor", men diverse grønnsaksmoser med kalkun og skinke etc gikk også ned fort.
Men han har spist grøt og frukt siden han var 4 mnd og har ikke fått vondt i magen av noe annet enn sviskemos, så vi er ikke så nøye på å innføre en og en matvare nå. Det var mest de første ukene.

åy viste ikke at det måtte gå dager mellom en prøvde ting :/ jeg har prøvced MASSE..
farsefrikase, poteter, lunshkake, brød (med leverpostei), lapskaus, forskjellige suser, forskjellig frukt, masse forskjellige type grøter (nå har vi bare funne 2 favoriter det går i hele tiden, en til kveld å en ann til frokost), nye middagsglass i forskjellige merker, is å bløtkake :O
men er for det meste min mor å de i den genrasjonen som lar han smake...

off nå føler jeg meg som DEN dårlige moren som gir han alt å ikke vet ut eller inn :/

Neimenn neimenn, du er da ikke en dårlig mor!

Poenget med å gå sakte fram er at om det skulle komme en allergisk reaksjon så er det lettere å vite hva babyen reagerte på.
Eller hvis h*n får vondt i magen.

Tror du skal ta det helt med ro og fortsette med det du gjør. Det er uansett helt i begynnelsen når magene deres kun har hatt morsmelk eller MME i seg de lettere kan få litt "sjokk" når nye ting finner veien ned der.
Vi kan også prøve mange nye ting på en dag  [:)]

Men is og bløtkake får han ikke smake før han er over et år. For jeg gir ikke kumelk før de er over året. Ikke snop heller for den sags skyld, frukt er mer enn snop  nok for de små enda, de finner fort nok ut hva snop er [;)]

Victoria får smaga på det mesta egentligt....eg syns d e viktigt at hu fr smaga av det me spise, sånt t hu får interesse for det og ikkje bare de kjedelige matglasså [8D]

Men hu får bare smaksprøver, hihi, spise seg ikkej mett på det me spise liksom [;)] Hu likte veldig godt tomatsausen me hadde til spaghetti her ein dag [:)]

Her har han egentlig ikkje smakt på så masse,ble fullammet til 6 mnd - fikk bare smaksprøver på grøt. Han har no endelig begynnt å like grøt litt,så han får det 2 ganger om dagen[:)] Ellers så får han litt banan, og dei siste dagene litt sviskemos. Legen sa at det hastet ikkje med å gi han mat siden han var 9 kilo på 6 mnd kontrollen[8D] fløte i puppene tror eg[:)]
Melkeprodukter får han ikkje før han er over året, og iallefall ikkje snop,is,kake o.l ikkje smaksprøve engang

ORIGINAL: Lillevakre

ORIGINAL: mummy4ever

ja..og grøt selvsagt.... [:)]  Synes det ikke er så mye,jeg.... men fikk beskjed av lege å begynne da han var litt over 4 mnd, for å redusere melkemengden, siden han får nutramigen som fører til høy vekt...

Bare et spm angående Nutramigen. Skal den føre til høyere vekt enn feks NAN? vi bruker Nutramigen Lipil og er nøye fulgt opp på Haukeland, ingen der har sagt noe om høyere vekt. iden vår vesle nekter å spise noe annet enn melk er det foreløpig eneste næringskilden hennes.

får han pupp i tilegg?
sonen min ha melkeintoliranse til han va 2 år å vi laga mat me nutrimagen og når ej ha barnevakt på han :) han åt masse forsjelli når han va 6 mnd sett vekk fra slike ting som gir luft og va melk i. Han tølte ikkje nåke anna graut enn sinlac og vi laga graut sjøl slik som Pillemille sa :)
he du sett dinna sia her? http://www.utenmelk.no/index.php

og vist han he mykje låkt i magen sjølom du helde dj unna melk so må du "plukke" ut soya melka også. De e samma proteine i kumelka som i soyamelka sjølom mange tøle soyan bedre :)

håpe han vekse sei av de :D
De va stor glede når sonen min fikk smake yogurt for fyste gong 2 år gammal ;P vi va på sjukhuse å prøvde de då.

Back
Topp