Hva har dere gjort i dag?

Mrs White

Forelsket i forumet
Mini har fått sandkasse i dag og har dermed spist sand for første gang (endte med hyl og grinings)

Vi har vært mye ute, plantet litt blomst og generelt bare kost oss i solen.

Vi flyttet inn sprinkelsengen til mini sitt rom. Første natten på eget rom! Er spent på om han vil sove der resten av natten :) Tviler dog sterkt på det, men han elsker rommet sitt og sovnet trygt i dag. Men jeg tror nok han vil opp i senga vår som vanlig en eller annen gang i løpet av natten.
 
Hei!
Sandkasse har vi også lyst på, det er topp å leke med småstein i oppkjørselen så sandkasse blir nok stas. Når det ikke blåser eller hagler, er vi også mye ute. Raker i hagen, går tur i skogen, ser på bekker og undersøker verden generelt. Inne er det morsomt å rive tårn av duploklosser eller stablebokser, tømme skuffer og lage lyd. Å bli jaget og skremt er også topp underholdning.
Hvordan har det gått med sprinkelsengen? Jenta vår liker seg i senga si, men det varierer veldig om vi må inn til henne 1 eller 10 ganger i løpet av natta fortsatt. Ofte er hun tørst og vil ha vann før hun stuper ned igjen og andre dager er hun litt kjølig. Synes det er vanskelig når hun har vokst fra sekken og nekter å ha noe over seg, men hun har ullpysj og vi justerer temperaturen på rommet hennes før vi legger oss. Blir sannsynligvis vanskelig å få det kaldt nok utover sommeren, så problemet er snart borte tenker jeg. Ellers er hun lang og glad i å klatre, så jeg er redd det ikke er lenge til hun kommer ut av senga selv. Hun har skjønt teknikken og får beinet helt opp, men jeg prøver å avlede henne når jeg ser hva hun pønsker på.

Vi har lagt henne kun 1 gang om dagen i 3 mnd, men så kom en periode hvor hun sov ekstra dårlig og sleit veldig med jeksler. Hun ble så sliten så vi begynte med legging to ganger om dagen, men selv om hun var sliten, tok det kjempelang tid å få henne til å sovne og hun våknet med en gang jeg sluttet å rugge vogna, så det ble veldig slitsomt for oss begge. I dag ventet jeg til 11.30 igjen og hun sovnet øyeblikkelig uten å ha blitt survete eller overtrøtt. Krysser fingrene for at hun sover et par timer, for av og til våkner hun etter 40 min og er umulig å få lagt noe mer på dagtid. Hun er stort sett i senga fra 18-6, så hun får nok søvn virker det som, men hun er mest i humør når duppen blir lang. Hvordan gjør dere det med søvn på dagtid?
 
Høres koselig ut. Junior vil helst bare være ute, og det blir skikkelig krise når vi "tvinger" han inn. Vel ute så finnes det inget bedre enn å bare gå, gå og gå og å samle småstein i hendene :) På søndagen så gikk han bort til to eldre gutter (5 og 8 år) som spilte fotball, de var så snille og lot han være med litt. Han stod i mål og tok to boller :) Hehe, han er utrolig sosial, gutten vår. Og blid :) Det er så herlig at han ikke er redd for å ta kontakt med andre. Men han vil nok bli mer og mer skuffa når han skjønner at alle ikke er interessert i å bli kjent med han.. :)

Du spurte om hvordan det går med sovinga, og på det kan jeg si st han sovner veldig fint inne på rommet sitt. Men han våkner akkurat som vanlig og vil opp i senga vår (pleier å være rundt 22-23). Hittil har vi latt han komme opp, men vi vil avvenne han til det. Alt til sin tid :)

Han er sjelden våken om nettene, men han lager mye lyder om nettene. Han gråter ofte/flere ganger om natta, men det virker ikke som han er våken. Virker som det er vanlig at de gjør det i denne alderen.. Noen flere som har det slik?
 
Vedr søvn dagtid så sover han en gang om dagen. Når han er hos dagmamma så sover han tydeligvis ca 10:30-12/12:30. Han sover ute i vogna. I helgene så sliter jeg faktisk med å få han til å sovne i vogna, men han sovner inne i senga og sover gjerne i ca 1,5 time.

Gutten vår har for øvrig nesten aldri hatt dyna på seg når han sover i sengen. Han vil ikke ha noen dyna på seg, uansett hvor varmt/kaldt det er. Nå i vinter har han vært iskald om føttene :-S, men han har blitt skikkelig sur hvis jeg har prøvd å legge dynen over.. Det er bare slik han er, tenker jeg.
 
Her er jenta vår også veldig glad i å være ute. Hun har begynt i bhg nå, og får jo også vært en del ute der.

Å begynne i barnehage var bare stas fra første stund, og hun storkoser seg :)

Hun sover hele natta fra ca. 19 til mellom 07 og 09. det er veldig deilig at hun endelig har funnet den roen, og koser seg i senga si på eget rom :)

Det skjer at hun gråter eller lager lyd i søvne uten at vi trenger å gå inn til henne :) noen ganger våkner hun og vi må inn å putte i sutten eller noe, men stortsett sover hun.

Vi har sluttet med pose om natta nå, og hun er aldri under dyna på morgenen. Vi har skrudd opp varmen litt og har på henne pysj og sokker (evnt. pysj med føtter). Hun er ofte litt kald på morgenen, men det går greit.....

Hun sover en gang om dagen og har gjort det siden hun var 10 mnd :)
 
Back
Topp