Hva har de små smakt av "voksenmat"?

Chubchubs

Flørter med forumet
Til vanlig spiser jo de små sunn mat tilpasset babyer, uten salt og sånn, men har dere fått de små til å smake bittelitt på noe utenom boka? Og isåfall hva? :)
 
For eksempel så kjøpte vi inn sitron kun for å filme det gøye uttrykket av surhet de babyene pleier å få. Og vi smakte selv på sitronen - den var SUR. Men tuppa? Gapte og ville ha mer! Var godt, ingen sur mine i det hele tatt :p
 
Av "voksenmat", så har hun fått smake bittelitt på en pannekake, en vaffel med syltetøy, og nå på morsdagen: sutte bittelitt på en brownie :p
 
Vi har ei tøtte som blir pottesur hvis hun ikke får smake det vi spiser, så hun får smake en bit av alt :p tror ikke det er så mye hun ikke har fått smake enda, bortsett fra ting med aldersgrenser selvfølgelig :p hun har ikke fått sitron faktisk, brus, chips og nøtter, det venter vi litt til med ;)
 
Her har vesla smakt på det aller meste. Hun spiser middag med oss, vi unnlater bare å salte/krydre til henne.

Hun spiser det meste. Brød med alt mulig av pålegg. fiskeboller, kjøttkaker, pasta, ris,kylling, karbonader, avokado,blåbær, pannekaker, kjøttdeig,brokkoli, gulrot, sellerirot, appelsin, bringebær +++.

Av søtt har hun smakt på sjokolade, is, kaker, og en slurp av brus. Alt i veldig små porsjoner selvfølgelig.
En liten skje kanskje.
Det søte kommer vel tidsnok, så vi er mye mer forsiktige med å introdusere henne for det.

Hun har aldri fått:
Honning
Youghurt
Ubehandlet Melk
Nøtter
Oliven
Pølser
 
Her blir han helt vill når vi spiser noe så han får somregelt smake en bit, ellers så hyler han :p Haha, helt vil på søndag når vi spiste morsdagskake ;) Av drikke har han kun fått smake saft en gang når han var syk, men er ellers vann det går i. Ellers så moser jeg det meste av mat og middagsrester sånn at han kan få spise, passer på salt og krydder å sånn.
Synes det er viktig å la de smake når de har interesse og er mottakelig for nye smaker, blir så mye lettere når de kommer i "liker ikke" alderen senere :)
 
Her har hun fått helt vanlig mat fra hun var 6 mnd.
 
Mine barn har også fått vår mat fra de begynte å spise. Lillesøster har tidligere enn storebror fått smake søte saker som kake og saft.
 
Her spiser hun det samme som resten av familien med unntak av godisen:)
 
Back
Topp