Hva har barnefar rett på?

Tarlica

Gift med forumet
Ei venninne av meg har endelig klart å komme seg ut av et dårlig forhold. All familie hun har, bor 3,5 timer unna, i et annet fylke, og det er dit hun har dratt. Hun har tatt med seg de tre barna, og fikk noen til å kjøre henne, siden de ikke har egen bil. Men hva har BF rett på? Kan hun flytte til familien sin, eller kan han nekte henne? Han er ikke straight, røyker hasj, og annet tar han også...

Takk for all hjelp!! Familivernkontoret er jo stengt hele helgen, og hun vil gjerne ha svar NUH...

Da ringer hu barnevernet på Mandag, frem til det nekter hu...
Så kan hu få rad av barnevernet hva hu skal gjøre videre...
Den som sitter med omsorg er pliktet til å ivareta barnets sikkerhet, så den kan hu bruke når hu nekter. En Rusmissbruker er ikke en sikker omsorgsperson.

RekeKreke skrev:
Den som sitter med omsorg er pliktet til å ivareta barnets sikkerhet, så den kan hu bruke når hu nekter. En Rusmissbruker er ikke en sikker omsorgsperson.

Han har truet med barnevernet selv, men det tør han nok ikke, da faller det tilbake på han selv.. Så hvis hun ringer og snakker med de, tar de seg av saken? Barna er jo alle under 4 år, så hun river de jo ikke vekk fra venner heller, i den forstand som skolebarn heller har mer røtter..

*lykkeligst* skrev:
Søstera mi tok med 2 unger å flytta 70 mil, så jeg vil tror det går. Men 100% sikker er jeg ikke....

Hadde han rusproblemer også da?

Tarlica skrev:

RekeKreke skrev:

Han har truet med barnevernet selv, men det tør han nok ikke, da faller det tilbake på han selv.. Så hvis hun ringer og snakker med de, tar de seg av saken? Barna er jo alle under 4 år, så hun river de jo ikke vekk fra venner heller, i den forstand som skolebarn heller har mer røtter..

Tror ikke han kommer så langt med det altså. 
Mitt råd, svar "Ja, det må du bare gjøre, så skal vi se hva de synes om at du ruser deg!"
Så ringer hu selv.
Barnevernet er der for å hjelpe og i 99% av sitvasjonene så er det nok det de gjør også.
Å kjempe mot en rusmissbuker alene kan ta knekken på de fleste, søke støtte er nok det beste hu gjør...

Tarlica skrev:

*lykkeligst* skrev:
Søstera mi tok med 2 unger å flytta 70 mil, så jeg vil tror det går. Men 100% sikker er jeg ikke....

Hadde han rusproblemer også da?

Nei, han hadde ikke det, men hun følte ikke for å bo ved siden av familien hans, med hele familien sin 70 mil unna...

Mener at under normale omstendigheter kan hun ikke flytte såppas langt unna bf. Men han kan ikke nekte henne å dra på ferie til familie og ta barna med seg! :) Dessuten om han ruser seg så er han jo ikke en trygg omsorgsperson. Så ville ha venta til mandag og tatt kontakt med familievernkontoret eller noe :) De gir gode råd og hjelper til der det trengs :)

Snuffle skrev:
Mener at under normale omstendigheter kan hun ikke flytte såppas langt unna bf. Men han kan ikke nekte henne å dra på ferie til familie og ta barna med seg! :) Dessuten om han ruser seg så er han jo ikke en trygg omsorgsperson. Så ville ha venta til mandag og tatt kontakt med familievernkontoret eller noe :) De gir gode råd og hjelper til der det trengs :)

Men er det en del av loven? At hun ikke kan flytte de uten hans samtykke?

Forgive me if I'm wrong men såvidt jeg har forstått har barnevernet ingenting med samvær å gjøre.. Men mor plikter å sørge for at barna får nok omsorg også når de er hos far så om hun mistenker at han ruser seg og ikke er i stand til å ta barna bør hun holde tilbake fravær.. Hun bør vel kontakte familiekontoret på mandag og få en avtale for mekling ang samvær og det er sikkert ikke dumt å kontakte en advokat om hun mistenker at far vil kunne være "vanskelig"..

Pearl skrev:
Forgive me if I'm wrong men såvidt jeg har forstått har barnevernet ingenting med samvær å gjøre.. Men mor plikter å sørge for at barna får nok omsorg også når de er hos far så om hun mistenker at han ruser seg og ikke er i stand til å ta barna bør hun holde tilbake fravær.. Hun bør vel kontakte familiekontoret på mandag og få en avtale for mekling ang samvær og det er sikkert ikke dumt å kontakte en advokat om hun mistenker at far vil kunne være "vanskelig"..

Barnevernet er den eneste som kan støtte mor i rusprøver av far før han får barna, det kan hun ikke kreve selv, heller ikke familievernkontoret....

RekeKreke skrev:

Pearl skrev:

Barnevernet er den eneste som kan støtte mor i rusprøver av far før han får barna, det kan hun ikke kreve selv, heller ikke familievernkontoret....

Så hun burde egentlig ringe begge?

Back
Topp