hva hadde dere gjort?

Lena89

Gift med forumet
altså leieboeren har enda ikke kommt hjem.. har ikke vært hjemme på MINST 1 uke sikkert lenger også. og hybelen ser ikke ut.. jeg prøver å få tak i faren hans, men han svarer ikke.. har bare prøvd 2 ganger da i dag, så kan jo være han er ute.

MEN alt av data og tingene hans er jo der nede enda, hadde jeg villt stukket av fra noe så hadde jeg tatt med dataen min vertfall. d som har en verdi osv. så jeg begynner jo å bli litt bekymret for at d har skjedd noe alvorlig.  om d har skjedd noe alvorligt hva hadde dere gjort da? krevd at familie skulle komme å ta å fikse hybelen?  hybelen ser ikke ut, hadde en tråd om d tidligere. stinker råtten mat i hele kjelleren nå.

så jah. hva hadde dere jenter gjort?

Hm.. litt vanskelig det der.. 
Vi har også utleiedel og leieboer, men vi legger oss ikke opp i hva vedkommende gjør.
Vedkommende har bodd i leiligheten i snart 2 år, og jeg har ikke vært i leiligheten siden personen flyttet inn. Jeg føler ikke det er vår plass å gå inn der, hvis ikke det er helt krise. Brann eller noe :) 
Skjønner du er bekymret for denne leieboeren, men i bunn og grunn er det ikke deres ansvar.
Du har jo prøvd å få tak i faren hans, da har du i hvertfall gjort et forsøk.

Jeg ville nok bare avventet og sett om han dukket opp. Kan jo hende han har fått seg kjæreste og bor litt hos henne :)

Jeg husker du skrev i den andre tråden at det lå mat og brukte kondomer på gulvet i gangen - tenk da, maten råtner og ikke vet jeg med det andre - uansett er det EKKELT og gulvet kan kanskje bli skadet hvis det ligger muglet mat der (??).. Jeg synes det er rart at han ikke sier fra til dere at han skal være borte en stund, det hadde jeg gjort hvertfall bare for ordens skyld. Men han virker ikke akkurat noe ordentlig han her - hadde gitt han oppsigelse i hånden med en gang jeg så han neste gang. Evt du kan gå med et oppsigelsesbrev i postkassen hans, da virker jo oppsigelsen fra den dato. Ikke din feil at han ikke er hjemme. Æsj, kjenner jeg blir forbanna på han for din skyld! Argh!

skriver så jeg får se svar

jah jeg blir kjempe forbannet selv. d lukter jo ekkelt..

smulan: grunnen til at vi må ned er for å lese av strømmen. sikrings skapet er i hybelen.
og jeg sendte melding før jeg gikk ned, og jeg fikk sjokk rett og slett. d ser ut som en bossplass.
jeg får prøve å ringe til faren hans litt senere i dag.

hvorfor jeg må inn står oppforbi.

jeg skriver på nytt hva som har skjedd..

hybelen vår ser ikke ut.. d er mat og brukte kondomer på gulvet.. muggen mat på kjøkkenbenken. så d stinker. falsker over alt, d samme med pizza esker. vi har hvit gulv der nede. d er nå svart. d er sigaretter og aske (og han har ikke lov til å røyke inne). alle vinduene sto åppe, allt av lys sto på.. alle møbler er klissete og blitt flekkete. (møblene er våres). ser ut som om han har heldt noe på møblene.. d seriøst stinker i gangen..

og en annen ting: som utleier har du lov og gå ned i hybelen så mye en vil, så lenge man sier i fra først. d med at vi må ned å lese av strømmen sa vi når han var på visning så dette er han klar over.

jah d har han.. men d er bare 1 mnd leie. og om gulvet er ødelagt og vi må ha nye møbler så kommer d nok på masse merr enn 1 mnd leie.. sist vi hørte fra han er dagen før vi reiste på påskeferie. d er 1 1/2 uke siden.. så vet jo ikke om han har vært der i påsken en gang og han har fortsatt ikke kommet hjem.

nei selvfølgelig har han ikke meldeplikt om hvor han er og om han reiser bort..

MEN hybelen skal ikke se slikt ut fordi om. han har fått mange advarsler ang bråk før, så sagt opp d blir han uansett. jeg har også prøvd og fått fatt i han via sms og prøvd å ringt. har også sendt mail.

d som skjer nå er at vi sender ett brav til han rekomandert, slik at vi får en bekreftelse på at han har mottatt d. om d ikke skjer noe da, så må vi ta d videre. syns d er synd at hybelen skal bli sååå rølpa når vi pusset opp i sommer i fjor. 

men til d jeg lurte på da, om d har skjedd noe alvorlig så er d jo en grunn til at han ikke har kommt, la oss si at han ligger på sykehuset hadde dere da bedt familie komme og vaske etter han?

Er det ikke sånn at hvis det blir skade i leiligheten, så skal leieboeren betale det. Da det er leierboeren sin skyld så klart som har skapt skaden. Ellers tror jeg ikke du kan kreve noe som helst om det så er rotete. Men hvis det går utover dere med lukt osv, så kan du vel kreve at det ryddes oppi.

Jeg ville prøvd å få tak i leieboer evt faren utover dagen.

Altså, jeg er enig med Smulan når hun sier at det ikke er ditt ansvar, for det
ER det jo ikke! Men skjønner utrolig godt at du vil ha tak i ham litt fort likevel,
det er jo en veldig spesiell sak dette her. Er det ingen andre kontaktpersoner enn
hans far? Sjekk om han har facebook, og se om det står noe i statusen.. hahahaemoticon

skriver så jeg får se svar

haha facebook har jeg faktisk prøvd. uten hell.. skal prøve litt til da.. 

Uff, for en tulling!!!

Men, dersom det er ødelagt ting så er det faktisk hans ansvar å betale for reprasjoner, for det er jo han som har gjort det og ødelagt det!!:
Leietaker plikter å behandle boligen med aktsomhet, og i samsvar med det som er avtalt. Han kan ikke bruke boligen til annet formål enn avtalt eller forutsatt. Han har ikke anledning til å foreta forandringer uten utleiers samtykke. Gjelder det nødvendige forandringer pga funksjonshemming, kan utleier bare nekte dersom han har saklig grunn.
Leietakers vedlikeholdsansvar er, når ikke annet er avtalt, begrenset til vedlikehold av låser, kraner, vannklosetter, elektriske brytere og kontakter, varmtvannsberedere og inventar og utstyr som ikke er en del av den faste eiendom. I det sistnevnte ligger det at leietaker også har en vedlikeholdsplikt i forhold til møbler, kjøleskap, TV etc., som utleier har utstyrt leiligheten med.
Leietaker må følge vanlige husordensregler. Leietakeren kan holde husdyr, dersom det ikke er til ulempe for utleieren eller andre brukere av eiendommen.
Leietakeren har enerett til å bruke boligen, og utleier kan ikke komme å gå når det passer ham. Leietakeren plikter likevel å gi utleier adgang til boligen i nødvendig utstrekning for nødvendig tilsyn, og i den grad det trengs for at utleieren skal kunne utføre vedlikehold og endringer i boligen. Leietakeren skal varsles innen rimelig tid før det foretas vedlikeholdsarbeider. Gjelder det arbeid utover vanlig vedlikehold, skal han ha varsel med en frist som tilsvarer lovens oppsigelsesfrist. Varslingsfristene gjelder ikke dersom det gjelder tiltak som er nødvendige for å hindre skade, og det ikke er mulig å varsle leietakeren.
Oppfyller ikke utleier sine plikter i leieperioden og dette ikke skyldes leietaker, kan leietaker ha grunnlag for utbedring, eventuelt reduksjon i leien, kreve erstatning og/eller holde tilbake leie. Foreligger det vesentlig mislighold fra utleiers side, kan leietaker heve leieavtalen.

Tatt fra bolighjelpa.no.. Jeg ville tatt kontakt med noen som kan noe om dette sånn at dere vet hvor dere står..
Har du evt. noen andre du kan kontakte, annet enn faren hans??

Du kan ikke kaste han ut heller uten at han vet om det, så han må jo få beskjeden om det.. I tillegg så kan han bare kastes ut av lansmannen.. Så dersom du ikke får tak i han og sender brev, så kan du ikke kaste ut tingene hans på gata om du skjønner??

Uff, for en fæl situasjon dere er i =/

Håper du får ordnet oppp i dette.
Kjenner jeg er veldig glad for at jeg ikke har leieboere.

*sue skrev:
dette høres ikke noe særlig ut.
men som mange andre skriver, selv om du skulle lese av strømmen har jo ikk du/dere noe med hvordan den dere leier ut til har det hjemme.
Bare det er iorden til han flytter ut eller det plager dere (at han roter ute eller det lukter inn til dere)

Lykke til

jah jeg vet at vi ikke bare kan kaste han ut. vi skal sende brevet rekomandert. i håp om at han henter d. om han ikke henter d så får vi bare ta d videre.. han har misligholdt leieavtalen/leie kontrakten så da har han 1 uke på seg å komme seg ut. med mindre vi føler for å være snille og sier han opp da har han 2 mnd på seg.. vi får se hva som skjer egerntlig.

skulle være svar til nurkis.

EarlGrey skrev:
Hmm, kinkig situasjon.

Jeg tenker som så at dere får bruke depositumspengene til å gjøre opp for det som evt er skadet i leiligheten etter at han flytter, er jo det depositumspengene er til. Vanligvis betaler man 3mnd husleie som depositum - og det bruker jo å være en god slant. Leie renholdsfirma til å rengjøre og sende regning til leietaker er vel mulig?

Men sånn ellers så kan man ikke bestemme hvordan andre vil ha det hjemme hos seg, selv om dere leier ut.. Kanskje han trives med å ha det slik? ;) Ikke sånn jeg ville hatt det hjemme hos meg selv men!

Hovedsaken er jo at dere får husleia og at leiligheten ser ok ut når vedkommende flytter. Du får sjekke litt lovverk osv på hva dere kan tillate dere å gjøre!

jeg hadde driti i d om d bare var rotete. MEN når d begynner å stinker opp til oss så driter jeg ikke i d. vi er ikke interissert i å lukte på muggla mat. d står også i leiekontrakten/lover at den som leier skal behandle eiendommen/utleie delen med respekt. og når d fine hvite eike gulvet mitt er sort og, noen av møblene er ødelagt så har man vertfall ikke respekt for andtres ting.

leier man ut leiligheten så burde det se tålig ok ut om det er synlig for alle som kommer til dere...

om de har det rotete og slikt er deres ansvar, men lukter det gammel mat som dere kjenner da kan man si ifra

hadde begynt å lure om det tok uker og jeg ikke så vedkommende.. men om pengene kommer inn så er jo det bra da..

Men uansett om dere sender brev og han ikke får det, så spiller det ingen rolle.. Dere kan ikke gjøre noe med å kaste han ut før dere VET han har lest brevet. Så genialt å sende rekomandert.. Men tenker, dersom dere sender det rekomandert kommer vel den hentelappen i hans postkasse hjemme hos dere?? Og da vet dere vel sånn i grunn at han ikke får det mtp at han ikke er hjemme?

Hmm, kjedelig situasjon assa!!! Kan jo virke som om det har vært en kjempe fest der i påsken.. Fått tatt i faren hans nå eller??

nurkis og Sander skrev:
Men uansett om dere sender brev og han ikke får det, så spiller det ingen rolle.. Dere kan ikke gjøre noe med å kaste han ut før dere VET han har lest brevet. Så genialt å sende rekomandert.. Men tenker, dersom dere sender det rekomandert kommer vel den hentelappen i hans postkasse hjemme hos dere?? Og da vet dere vel sånn i grunn at han ikke får det mtp at han ikke er hjemme?

Hmm, kjedelig situasjon assa!!! Kan jo virke som om det har vært en kjempe fest der i påsken.. Fått tatt i faren hans nå eller??

han har ikke adresse hos oss. har heller ikke fått fatt i faren hans. har sendt en melding til han som leier nå nettopp. så får vi håpe han manner seg opp til å svare.

Back
Topp