Hva hadde dere gjort/sagt?

Lillu

Glad i forumet
Jeg var med på noe som jeg syns var veldig forstyrrende i helgen. var vitne til at ei dame som var høygravid drakk ei halv flaske med rødvin. Dette er ikke noe venninne av meg og jeg kjenner henne ikke så godt. Jeg fikk helt sjokk da je gså henne drikke, men følte ikke at jeg kunne si noe til henne om det. Syns dere jeg var feig? Burde jeg ha sagt noe?

Jeg følte at det ikke var min sak på noe måte fordi jeg ikke kjenner henne og jeg blir selv irritert over at folk som ikke kjenner meg begynner å fortelle meg hvordan jeg skal leve. Hun har tydeligvis bestemt seg for at dette ikke var så farlig og da er det hennes problem føler jeg.
Si hva du mener og skriv gjerne hva du hadde gjort eller sagt i en sånn situasjon.

Jeg hadde sendt en bekymringsmelding til barnevernet i det minste... Høres ut som vedkommende kunne trengt litt veiledning og oppfølging både før og etter barnet har kommet til verden..? Var det ingen andre som reagerte?

er du sikker på at det ikkje var alkohol fri vin?veit ikkje heilt ka ej ha gjort eller sagt..
ej tru ej ha snakka med vennindene hinna visst ej visste kem dei var.

Det er ikke din sak så du gjorde rett med å ikke blande deg!
jeg vet ikke hva jeg hadde gjort! jeg hadde nok blanda meg, for jeg klarer ikke å holde kjeft hvis jeg ser noen bli urettferdig behandla! i dette tilfellet et ufødt barn!

men det er ikke sikkert du så riktig da! det kan jo ha vært alkoholfri? kansje det så ut som hun drakk mer enn hun gjorde? er jo mange som tar seg et glass vin innimellom. (ikke at jeg støtter det, men)

jeg hadde nok snakka med noen som kjente henne bedre

vanskelig det der.. er mange faktorer som spiller inn.. det kan jo ha vært alkoholfri vin? og så spiller nasjonalitet faktisk også inn. i noen land er det faktisk lov å drikke litt under svangerskapet. vet min svigerinne som bor i tyskmand fikk bedskjed fra sykehuset å ta seg noen glass vin.. Jeg synes dette høres helt teit ut, og ville aldri gjort det. Null alkohol i svangerskap og under amming..

Huff.. jeg hadde aldri gjort det.. drikker ikke en dråpe når jeg er gravid, og lite når jeg prøver, og da helst før el. Er nok litt streng med meg selv men heller det enn å skade barnet mitt.
I alle fall.. Det KAN jo hende det var alkoholfri? Eller vet du at det ikke var det? Hadde nok kanskje sagt noe til henne eller spurt jeg.. Eller kanskje spurt noen som kjente henne, og sagt jeg reagerte litt på det... Så ekkelt... Sikker på hun var gravid, hehe?? Kanskje bare litt rund?? Neida.. Nei, jeg aner ikke.. men syns ikke du gjorde noe galt med å ikke si noe da.. Det er jo ikke din sak, og du kunne vel ikke vite sikkert at hun ikke drakk alkoholfri heller kanskje..

Jeg har også ei venninne av meg som tok 3 glass øl når hun var 3-4 måneder på vei, hun så ikke det som noe problem, kanskje pga kulturen hun kommer fra. Jeg kommenterte det litt forsiktig men det heftet ikke for henne, så jeg tok det som en en gangs situasjon. 

Jeg har holdt meg langt unna alkohol, og bare tanken av det gjør meg uvel. Til og med barnefar har vært veldig overasskende overbeskyttende når det kommer til alkohol "du skal vel ikke drikke i kveld/hva er det du har i glasset ditt?" 

Ok Jeg VET med 120% sikkerhet at det var IKKE alkoholfritt hun drakk. Jeg så flaska på nært hold. Hadde jeg hatt mine tvil så hadde jeg ikke nevnt det her inne engang...
Jeg skal forsovidt møte venninna som vi var hos alle sammen og snakke med henne og høre hva skjer. Jeg vet at det er noen som tenker at det ikke er så farlig å drikke alkohol i svangerskapet pga kultur osv, men bør det være en unnskyldning det i seg selv? Så hvis man ikke er norsk så bør man ikke reagere på det... Jeg vet heller ikke helt hvor hun kommer fra, men hun er nok ikke norsk nei.

Kultur er ingen unnskyldning, spør du meg. Dette går ut over et uskyldig ufødt barn. Makan så egoistisk denne dama er som gjør dette mot barnet sitt! Jeg støtter den første her som skrev at du bør melde fra til barnevernet. Som privatperson kan du være anonym når du melder. Dessverre er det slik at mange voksne tar hensyn til foreldrene isteden for å tenke på barna i en slik situasjon. Jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt må drikke alkohol i et svangerskap, hvordan er det da ellers? Hvilket liv er det da barnet kommer til, kanskje et liv der med altfor mye alkohol i hverdagen...?

Ikke bland deg - ikke bry deg etc... Det er et norsk fenomen som IKKE alltid er så bra. Å si i fra må være greit i visse sammenhenger, denne er absolutt en av de. Uansett kultur er alkohol BEVISELIG skadelig for fosteret. Må være lov å si i fra, kommentere, spørre rett ut om hun er dum i sånne situasjoner. Jeg blir helt matt jeg.

Jeg kan vere ganske så frittalende så jeg hadde nok kommet med en kommentar til det, men skjønner også godt at du ikke sa noe. Slikt er vanskelig. Jeg syns overhodet det ikke er greit å drikke under svangerskapet uansett kulturbakgrunn. Hør med venninne din hva hun sier om det. Kanskje hun vet litt mer?

Forhåpentligvis var det alkoholfri vin siden hun drakk så mye! Personlig er jeg fullstendig avholden fra alkohol i sv.skapet. Drikker lite generelt, og da føles det i alle fall feil å begynne nå! Men ny forskning viser faktisk at alkohol i svangerskapet ikke er farlig, slik som man tidligere har trodd, og som leger og jordmødre fremdeles holder fast på. Men obs obs, det gjelder i moderate mengder. Så sånn sett kan man jo nesten ikke si noe om man ser en gravid dame ta et glass vin.

Det er uansett vanskelig å si fra om slikt. Men om man ser noen behandle seg selv dårlig mens de er gravid, så er det jo forsåvit det samme som å være slem med et barn som har kommet til verden tenker jeg. Og da sier man jo i fra uten å tenke seg om!

Først og fremst må jeg si at jeg ikke drikker alkohol i svangerskapet selv, og synes ikke noe om det.. Men, ser noen skriver som om det finnes en lov mot det og nevner det å blande inn barnevernet og sånt..

Det finnes ikke en lov om det, det frarådes da de ikke vet sikkert om virkninger og sånt, men det er en evigvarende debatt, de mener at man i noen tilfeller kan påvise skader i forhold til alkohol (kun etter inntak av små mengder)selv om jeg aldri i noen av de mangfoldige artiklene jeg har lest, faktisk vet hvilke skader det er snakk om og hvordan disse direkte kan kobles om mot alkohol. 

I tillegg, hva som er små mengder nevnes heller ikke, om det er 1-2 glass iløpet av hele svangerskapet eller 1-2 i uken..

Det jeg mener er som noen andre skriver, at det strides også på tvers av kulturen, eksempel er i italia hvor det er normalt at små barn drikker rødvin mens drikkekulturen her i norge er å drikke seg full om en drikker.. 

At hun velger å drikke rødvin får være hennes problem, jeg hadde ikke gjort det, men jeg er allikevel ikke av den tro at barn blir påvirket eller skadet av litt vin i sv.skapet, eller 1 øl og 2..!

Da er jeg faktisk heller i mot å dyppe nyfødt babyer i klorfylte bassenger som påvirker nye og sårbare slimhinner i luftveiene og kan skape luftveisproblemer, astma og allergi senere i livet..!!

Back
Topp