Hva gjorde du/dere

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
av forberedelser før dere ble prøvere?

Det anbefales å ta folat fra tre måneder FØR graviditet? Gjorde du det? Endret du til en sunnere livsstil (kosthold og mosjon)? Sluttet dere (ja dere begge) å røyke/snuse/drikke alkohol ol? Tok du vaksiner?

Ja...gjorde dere noen tiltak før dere ble prøvere?

Begynte med folat, tranebær, omega 3 og multivitaminer. Det var vel stort sett det. Sambo skulle egentlig slutte å røyke ved en positiv test, men drøyde et par mnd ut i svangerskapet før han klarte det helt. :)

Begynte på folat, holdt meg unna alkohol og kuttet drastisk ned på røyken men kuttet røyken med en gang jeg fikk positiv test. Vi rakk jo omtrent ikke prøve før jeg fikk positiv test begge gangene :p jeg spiser generelt ganske sunt fra før av:)

Kjøpte folat, men var litt slurvete på å ta hver dag.
Vi drikker lite og ingen røyker, så ikke noe problem det, jeg prøvde vel å unngå alkohol i tiden mellom EL og mens/ikm mens vi prøvde.

Tok folat og prøvde å være flink å ta trankapsler.

Edit: røyke og snuse gjør jeg ikke, og drikker alkohol veldig sjeldent.

Last edited:
av forberedelser før dere ble prøvere?

Det anbefales å ta folat fra tre måneder FØR graviditet? Gjorde du det? Endret du til en sunnere livsstil (kosthold og mosjon)? Sluttet dere (ja dere begge) å røyke/snuse/drikke alkohol ol? Tok du vaksiner?

Ja...gjorde dere noen tiltak før dere ble prøvere?

Levde allerede sunt og røykfritt, men begynte med folat, ja, og var forsiktig med alkohol.

Det kom litt etterhvert.. Begynte så smått med folat, men har blitt flinkere å flinkere å ta det. Kuttet ut festrøyken og alkohol i dpo-land og har nå også kuttet ned på sukker og spiser generelt sunnere.. :) Har ikke drukket siden nyttår nå, og tenker å fortsette med det en god stund fremover, så håper jeg på en god grunn til å ikke drikke etterhvert ;) Er i pp6 nå..

Hadde allerede et sunt kosthold og trena 5 dager i uka. Begynte med folat før vi ble prøvere. Slutta på p-pilla ca et år før vi begynte prøvingen for at syklusen skulle få stabilisere seg (hadde vel egentlig ikke behøvd det, syklusen ble stabil med en gang etter pilleslutt)

Med nr 2 som var planlagt og vi fikk sjansen til å planlegge. Da tok jeg folat og slutta å røyke før jeg ble gravid.

Med førstemann tok jeg folat fra jeg fikk positiv test, og men nummer to startet jeg på folat ca 1 mnd før vi fikk positiv test (blitt raskt gravid). Røyket eller snuste ikke (vel.. han snuser og sluttet ikke i svangerskapene). Alkohol har jeg aldri drukket mye eller ofte, men unngikk helt mellom el til ikm og selvfølgelig ut svangerskapene da jeg ble gravid, og i ammetidene :) Levde nok som normalt kostholdsmessig, altså ganske sunt (men jeg begynte å spise mer regelmessig, og mer mat ettersom jeg egentlig spiste alt for lite).

Jeg tenkte å begynne med folat, bedre kosthold, røyker/snuser/drikker ikke og kommer ikke til å ta vaksiner :)

Gjore ingen ting.. Hadde folat liggende. For vi skulle egentlig prøve litt før. Men så utsette vi det. Så slutta eg på p pillen litt før vi planlagte. Og blei gravid på første el. Så blei røykeslutt etter positiv test. Hadde til og med vore på fest helga før.. Starta på folat når testen blei positiv.. Så gode er vi på og planlegge.. Mannen trengte noen uker til på seg før han slutta og røyke..

Ingen av oss røykte og vi drakk alkohol veeeldig sjelden, så behøvde ikke gjøre noen tilpasninger der.
Folat rakk jeg aldri begynne med før positiv test, men startet med det så fort testen viste positiv.

Vi har vel gjort det vi kunne gjøre tror jeg. Jeg har startet med folat 3-4 måneder før vi startet prøvingen hver gang. Første gang la vi om kostholdet fullstendig omtrent på samme tiden. Senere har vi beholdt et sunt kosthold (kommer vel mer naturlig når man har barn), og ikke hatt behov for å gjøre noe der før de andre svangerskapene. Ingen av oss røyker uansett, og ingen av oss drakk alkohol i prøveperiodene eller tidene før. Vaksiner jeg skulle ha som ikke bør tas i svangerskapet har jeg passet på å få tatt før jeg ble gravid også ja, og vi har også passet på å få unna eventuell oppussing og maling før hver gang. Jeg liker å gjøre ting skikkelig. :p

Slutta å røyke. Jeg spyr av folat, så det fikk jeg vel i meg i to uker fra positiv test. Det gikk heldigvis bra alle tre gangene. Tok legen flere år å skjønne at jeg må få injeksjoner for å ikke bli dårlig.

Back
Topp