Hva gjorde dere på siste jordmor-time? :)

lilleJ

Betatt av forumet
Jeg var hos jordmor idag igjen :) Har gått der og til legen litt dobbelt, og fra nå av skal jeg begynne å gå der hver 2.uke.
Er 30+2 idag.
Har heldigvis verdens beste jordmor! Som førstegangs så er det tusen ting jeg lurer på, og hun har virkelig vært gull verdt for meg! I hvertfall i forhold til fastlegen min som kun tar blodtrykk og måler SF.

Idag snakket vi litt om fødsel i seteleie - for selv om jeg har valgt å ikke ha noen forventninger til fødsel (og dermed unngå å grue meg), så er dette med setefødsel noe jeg er skikkelig bekymret for. Hun fortalte at hvis alt ser fint ut blir man oppfordret til å føde vaginalt, men hvis man selv ikke føler det er det beste, så kan man spørre om keisersnitt. Jeg vil absolutt ikke ha keisersnitt altså, sett bort ifra akkurat dette med setefødsel.

Men så skulle vi kjenne, høre og måle bebis, og plutselig hadde han lagt seg godt med hodet ned i bekkenet! Ikke festet seg enda, men hun sa at ofte så blir babyen liggende der da den ikke har så god plass til å turne rundt inni der som før. Så da krysser jeg fingrene for det! :)

Hva gjorde dere sist dere var hos jordmor? Har du et godt forhold til henne? :)
 
Har en flott jordmor som har vært lett å prate med så langt, og jeg skal til henne igjen neste onsdag (32+5)
Sist gang (uke 28+noen dager) pratet vi om vold, vekten min og tankene mine rundt det, tok hB og sjekket urin og blodtrykk, fikk høre hjertelyden til baby og tok symfysemål, og hun henviste meg til Ullevål for vekstestimering. Vi har ikke snakket om fødsel enda, men blir nok nå til uka. Vet ikke hva jeg tenker rundt fødsel, så håper hun har masse lurt å si :p
 
Har kun vært hos jordmor 1 gang til nå dette svangerskapet da jeg begynte hos lege og gikk til legen på forrige kontroll. Skal til jordmor på neste kontroll da:). Og må innrømme jeg liker meg best hos jordmoren. Hun fulgte meg også opp med førstemann og gir meg mye gode råd og tips. Da jeg gikk gravid med førstemann hadde jeg vikarlege siden min vanlige fastlege var i pappaperm og jeg likte godt vikarlegen også da hun tok seg god tid til lege å vær. Fastlegen min nå er mer jaja hvordan går det, får vel kanskje ta blodtrykket ditt da. Hørte såvidt etter hjertelyden og virker mer opptatt av å få meg ut slik han kunne få inn nestemann. Hadde det det ikke vært for at han vil ha meg litt inn av og til på noen av kontrollene for å kunne følge med på meg ifht skulle jeg utvikle svangerskapsforgiftning denne gangen også hadde jeg kun godt til jordmor:). Vi prater lett og sist pratet vi litt om fødselen med førstemann og hva jeg tenker om det denne gang siden det blir 2 tette og jeg hadde styrtfødsel med første. Om jeg har noen bekymringer, tanker og spørsmål rundt det. Skal til henne igjen nå i mai på neste kontroll:)
 
Jeg har samme jordmor som jeg har hatt i alle svangerskap. Og det er en stor trygghet. Hun kjenner meg godt og ikke minst mine utfordringer.
Sist gang var bare en kjapp tur innom for å sjekke blodtrykk og urinprøve. Snakket litt om å ikke overdrive aktiviteter som kan føre til mye kynnere.
Siden jeg har et risikosvangerskap er jeg hos henne en gang i måneden og en gang på sykehuset. Enn så lenge.
 
Syns jordmora er veldig koselig og lett å snakke med. Hun setter av god tid til samtale osv. Går helst kun til henne for kontroll og legen kun for sykemelding..
Skal til henne på tirsdag som kommer, 32 uker. Sist var i uke 28.
Da målte hun blodtrykk, sjekket urin og spurte en god del ift form, humør, osv. Vi har snakket litt om sist svangerskap og tiden etter (depresjon og mye som skjedde) og vi har snakket litt om babyutstyr, amming, forholdet med samboer og hans plass i alt og hvordan han tar situasjonen.
Så måler hun magen og får høre på hjertelyd med doppler, bla.
 
Har et godt forhold til jordmor. Er som oftest inne i ein og halv time og blir like sjokka når eg kjem ut å ser på klokka :p no sist snakket vi om korleis ting går, amming, hørte hjertelyd osv. Går også til lege, men hos han er eg sikkert inne i maks 5 min. Han virker usikker. Så veldig glad for at har ei så kjekk jordmor som virkelig bryr seg og tar seg tid. Eg er førstegangs så alt er jo helt nytt for meg. 3.juni skal eg inn på innskriving på sjukehuset. Da sa ho at ho kunne komme dit og ha omvisning med oss og at me kunne gå igjennom fødsel. Så en halvtime kjørevei på ho for å gjøre det. Kjempe grei. :)
 
Var sist for en uke siden, da var jeg 29+0. Skal tilbake 19 mai, da er jeg 32+0.

Sist sjekket hun det vanlige og leie til baby. Hun ligger med hodet ned og jeg fikk "holde" på hodet hennes ❤️ føler jordmor tar seg god tid.
 
Hun er veldig søt, er ikke så mange kontroller som andregangsfødende.
Skal tilbake i slutten av mai, det er tredje besøk.

Jeg tar urinprøve, så lytter hun til hjertelyden, tar på magen for å kjenne hvor stor den er og kommer med antatt vekt. Så spør hun meg hvordan det går..er som regel noen temaer, neste gang er det sikker forventninger til fødsel.
 
Sjekket urinprøven, målte blodtrykk, pratet litt —denne gangen mest om formen min, kynnere og å passe på å hvile. Målte sf—mål, kjente hvordan bebis lå og hørte på hjertelyden:)

Har vært samme hver gang bare litt ulikt hva vi snakker om. Nå satte vi opp ny time i uke 36, 5—6 uker fram. Siden jeg skal på hjertektr og ul og til fastlegen fremover. Og neste gang hos jm blir det kombinert innskrivningssamtale:eek: uæ så fort det går!

Trives veldig godt med denne jm, hun tar seg god tid og er lett å prate med, behagelig vesen:)
 
Har en veldig hyggelig jordmor, men er ikke så mye temaer eller snikksnakk. Hun har vel skjønt at det gikk fint sist og går fint nå, så da er det ikke så mye å snakke om kanskje? Jeg går annenhver gang til fastlege og jordmor. Sist gikk jeg kun til fastlege (bodde annet sted og dermed annen fastlege), så er jo litt ålreit å se hva jordmortjenesten har å by på. Men synes det er ganske likt i grunn...
 
Går til en hyggelig jormor:) Tok urinprøve ig sjekket blodtrykk som vanlig + sjekket jernnivået. Snakket om hvordan ting gikk og så snakket hun/vi om amming. Til slutt kjente hun på om babyen lå i seteleie og hørte på hjertelyden! Jeg var 30 fullgåtte uker da:)
 
Skal til mandag, og skal da gå igjennom fødsels ønsker og tanker.går også taxi rekvisiasjon.hjelpes, begynner å nærme seg!:eek:
Går hver 2 uke fremover...
 
Hun spurte om vi skulle snakke om fødsel neste gang.Neitakk:p
Ellers så tok hun blodtrykk,veier meg hjemme,urin djekkes,leie,mål og hj slag:)
Var vel ca halvtime der:)
Tirsdag er det ultralyd,så da er det samme sjekk igjen.Neste jordmor time er uti juni,da går det rimelig raskt:D:D:D
 
Har en hyggelig jordmor. Var på sist time da jeg var uke 29+0. Gjorde bare de vanlige greiene. Målte blodtrykk, symfysen, skreiv ut de vanlige punktene på skjema. Førte på svarresultater fra blodprøver, urinprøve og sjekket hb. Var lavt, så måtte ta en blodprøve som skulle sendes inn for å sjekke ferritin. Og så fikk jeg ny time i uke 33. Altså på mandag.
Men er veldig spent på leie på baby på mandag utenom de vanlige rutinene. Også veldig spent på symfysemål.
 
Har faktisk ikke vært hos jordmor dette svangerskapet, er 32+4 i dag. Har også bare vært en gang hos fastlegen, men har gått til kontroll hos lege på fødepol hver 2.-4.uke siden uke 24, pga komplikasjoner sist svangerskap, så har ikke følt noe behov for kontroller utover det.
 
Så glad for å lese at det er så mange av dere som har et så godt forhold til jordmora si! :) For meg har hun virkelig hjulpet meg langt på vei!
Legen tar seg liksom ikke noe tid til meg eller gir meg noe informasjon. Så jordmora mi hadde jeg ikke klart meg uten! :)
 
Jeg har ikke vært hos jordmor! Jeg liker godt fastlegen min, og synes han følger meg opp på en god måte. Var på kontroll i går (32+6). Da målte han BT, skjekket urin, målte magen, kjente hvordan baby lå, lyttet til hjertelyden og spør meg om det er noe jeg ønsker å prate om eller noe jeg gruer meg til ved fødselen. Dette pleier han å gjøre hver gang. Han tar seg god tid, og siden jeg har gjort dette før, føler jeg at kontrollene hos legen dekker mitt behov :)
 
Var hos jordmor igjen på mandag. De siste gangene har både mann og barn vert med. Veldig hyggelig når jenta vår på 8 får være med å høre hjertelyd osv.Denne gangen kjente hun etter om lille mageboer var lagt seg ned. Men hun kunne ikke kjenne det enda. Så det får sjekkes igjen neste gang. Hun kjente at jeg hadde god plass i livmora enda,så det er jo bra. Symfyse-fundus mål vokste jevnt. Urinprøve bra. Snakket litt om at det var veldig tungt å gå på jobb nå, for jeg begynner å slite med bekkenet. har hatt det slik en stund og det blir bare verre og verre. Har time hos legen på torsdag, så hun anbefalte meg å ta egenmelding frem til legetimen. For å få litt avlastning.
Alt i alt en veldig god opplevelse av timen. JOrdmora er ei skjønn dame :)
 
Hadde ny jordmortime nå i dag, 32+5. Vi tok hB, urinstix, SF-mål og blodtrykk. Har lavt blodtrykk, lav hB og et lavt SF-mål, så ingenting har endret seg spesielt mye siden sist. Vekten min går ikke opp, så fikk beskjed om å kjøpe alt jeg måtte få lyst på i matbutikkene uten å tenke på hva det var. Skulle også prøve et annet merke med jern for å teste om det ble litt bedre opptak med en annen type jern. Ingen protein i urinen.

Og så hørte vi på hjertelyden til babyen, noe som ikke var helt enkelt siden baby er akrobat, og sjekket hvilken vei hun ligger (hodet ned) og snakket litt om hvordan jeg har det.

Jordmor er veldig hyggelig, hun hadde vært litt bekymret for meg siden baby er liten, og det er jo fint å høre at hun hadde tenkt på meg :) Fikk også med et skjema jeg kan fylle ut som fødebrev om jeg vil det. Ble ikke noe særlig fødselsprat denne gangen, fikk med en brosjyre om fødselsforberedende kurs jeg kunne melde meg på.
 
Back
Topp