Hva gjorde de i gamle dager(revning)

Oka

Glad i forumet
og i U-land i dag når de revner under fødsel?
Man fikk jo ikke sydd slikt i gamle, gamle dager vel?
Eller de uti bushen som føder alene uten verken jordmor eller lege?

det er en grunn til at det å dø i barselseng eller under fødsel var/er ganske så vanlig i land som ikke har helsestandarden vi har her i vesten...

hvis et barn satt fast ble det også prioritert å redde livet til moren - fordi hun kunne føde flere barn..
skal ikke gå inn på detaljer om hvordan de fikk ut barnet, men jeg kan love deg at det var 100 ganske bleke sykepleiestudenter i den forelesningssalen etter den timen.. [;)]

ORIGINAL: Dollface

det er en grunn til at det å dø i barselseng eller under fødsel var/er ganske så vanlig i land som ikke har helsestandarden vi har her i vesten...

hvis et barn satt fast ble det også prioritert å redde livet til moren - fordi hun kunne føde flere barn..
skal ikke gå inn på detaljer om hvordan de fikk ut barnet, men jeg kan love deg at det var 100 ganske bleke sykepleiestudenter i den forelesningssalen etter den timen.. [;)]

Jeg vet hvordan ting og tang gikk for seg, og grøss og gru sier jeg bare.. Er jo også en tragedie med alle barnebrudene i Afrika som skader hele underlivet (om de i det hele tatt overlever) fordi de har for små kropper til å føde.. Er et eget sykehus dedikert kun til dem i et av de hardest rammede områdene..

ORIGINAL: Guerlain

så en dokumentar om dette.Det blir ikke gjort noe.Mange av disse blir forlatt av sine menn pga de ikke klarer å holde seg når de skal på do.De har masse smerter og blir utstøtt.Helt forferdelig.Er noen leger som hjelper på frivillig basis,men er MANGE som trenger hjelp.

Så når de har føda, og revna, så går de bare der med et svært sår? Har sett noen har skrevet om alvorlige revninger(heter det revninger?[&:]) her inne. Huff, stakkars mammane.

Og jeg hadde nok ikke hatt et levende barn og sannsynligvis kanskje død selv...
Hun satt nok ganske godt fast oppi der og hadde ikke tenkt seg ned med det første.
Hun ville nok dødd av stresset til slutt...
Godt jeg bor i Norge og fikk KS[:)]
Er så takknemlig for det!

ORIGINAL: Oka

ORIGINAL: Guerlain

så en dokumentar om dette.Det blir ikke gjort noe.Mange av disse blir forlatt av sine menn pga de ikke klarer å holde seg når de skal på do.De har masse smerter og blir utstøtt.Helt forferdelig.Er noen leger som hjelper på frivillig basis,men er MANGE som trenger hjelp.

Så når de har føda, og revna, så går de bare der med et svært sår? Har sett noen har skrevet om alvorlige revninger(heter det revninger?[&:]) her inne. Huff, stakkars mammane.

Heter ikke det ruptur mon tro?

Jeg hadde overlevd, men kanskje ikke eldste datteren min. Jeg revnet bare bittelitt, men hadde ikke gjort det i hele tatt om det ikke var for at hun hadde navlestrengen rundt halsen så den ble for kort. JM måtte stikke inn hendene og dra henne ut. Det hadde visstnok vært kritisk for ungen, hun fikk jo ikke luft til slutt. 

en pasient av meg fortalte at hun ble sydd da hun fødte (hun er 90+).
hun hadde hjemmefødsel med jordmor og da tilkalte jordmora lege for å få hjelp til å sy.

Back
Topp