Hva gjør vi med slekta?

Bkno5855130

Andre møte med forumet
Vi har to barn, som vi tar med til fjernere slektninger to/tre ganger i året. På et ukeslangt besøk. Vi har lite familie, og har derfor prøvd å bygge opp denne relasjonen. Men det går trått, og jeg er usikker på hva vi bør gjøre. For å eksemplifisere:

De viser lite interesse for barna. De forteller ofte at de ikke forstår seg på småbarn. Foretrekker jobb hvor man "slipper" å ha noe med barn å gjøre. Overser barna under middag. Sjelden med på aktiviteter med barna (men flittig i å legge dem ut på Facebook). Jeg har sagt at vi ikke trenger å lage spesialtilpasset barnemat, men maten vi får er OVERHODET ikke tilpasset barn, og det virker ikke som om de tar et hint når barna nekter å spise middag hos dem samtlige dager gjennom besøket.

Kjølig holdning overfor barna. For eksempel hadde vi en episode der treåringen gråt på grunn av et klistremerke som var borte, og fikk beskjed om å be om hjelp heller enn å "grine "

Når vi er på overnattingsbesøk blir vi oppfordret til å ta dagsturer ut, slik at de får hentet seg inn (helst i fem/seks timer). Når vi først er samlet, sitter de mye med ipad eller lydbok. Ber barna ikke forstyrre når tv er på.

På den positive siden, så kan de også tøyse med barna, lese kortere bøker, og kan tidvis være med på sang og dikt.

Jeg heller mot å være åpen om at overnattingsbesøkene ikke fungerer så godt, og at vi heller bør gå for dagsbesøk. Samtidig tror jeg ikke det blir tatt vel imot. De har utad gitt inntrykk av å være stolte "reservebesteforeldre" og vil nok ikke like å bli nedgradert. Ellers så har vi lite familie, og jeg vil bevare relasjonen sålangt det lar seg gjøre.

Tanker?
 
Hva med en forventingsavklaring før dere kommer på besøk? Hvor mye forventer dere at de deltar ifht barna når dere er på besøk? Hvor mye tenker de at de ønsker å delta i aktiviteter rundt barna? Det er travelt med barn, spesielt om de er små, ser også mine foreldre som er i 60 årene ikke orker å delta fulle dager med barna - og ihvertfall ikke i 1 hel uke. Da hadde vi også blitt bedt om å ta med barna ut en tur slik de også kunne få hente seg inn litt. Forstår dere ønsker å se slekta når dere er på besøk, men må dere gjøre alt sammen hele tiden? Ligner mye på mine foreldre (vi har kun mine foreldre igjen av besteforeldre til barna), som gjerne leser, spiller eller leker litt med barna, men forventer også at selv om vi er med på hytta deres i ferier så er det vi foreldre sitt ansvar med ungene. Vi er aldri på hytta en hel uke i strekk, max en helg om gangen. Rett og slett fordi foreldrene mine blir eldre de også og ikke orker like mye lenger som før.

Ang mat, kan dere ta over matlaging da ila uken? Lage noe dere vet barna liker? Spør før dere kommer om dere kan være med å bestemme meny for uken - ihvertfall noen av dagene. Og snakk med barna - skader ikke å smake på ny mat av og til. Hvis de nekter, nei da får de gå sulte og heller få litt tidlig kvelds. Tror de fleste småbarnsforeldre har vært gjennom faser hvor barna ikke liker maten de får servert.

Hør litt med slekta hva de tenker. Si hva du/dere sitter med av inntrykk, om det vil være lettere å ha kortere besøk - enten kun f.eks en langhelg eller dagsbesøk. Ønsker de at dere er der 1 uke i strekk, lag litt avklaringer på forhånd - både deres og slekta sin.
 
Back
Topp