Hva gjør man etter en positiv test?

Klarfornestemann

Forelsket i forumet
Marsboerne2017
Sensommerbarna 2019
Jeg fikk positiv test i går - og er vel fortsatt litt i sjokk! Hva gjorde dere etter positiv test?
Skal jeg fortsette å ta graviditetstester eller ta blodprøver for å sjekke HCGnivået?
Noen som har apper å anbefale?
Når hadde dere tidlig UL?
Anbefaler dere første svangerskapskontroll hos lege eller jordmor?
Gjorde dere noen innkjøp første trimester?
Eller noen andre gode tips og råd for denne forvirrende og lykkelige tiden? :D

Jeg har bare tatt en test jeg :-) legetime kan du jo vente med å bestille til om et par uker. Nå kan du bare nyte at du er gravid:-) og ikke minst gratulerer :-)

Gratulerer så mye! Legetime skal jeg bestille når jeg er i uke 12. Men lyst på en tidlig ul i uke 6.. Bare for å se at det er noe der :D

Jeg smilte :p
Første kontroll er vanligvis i uke 8-12 og da helst til lege. Har du positiv test så er du gravid og trenger dermed ikke ta flere tester. Begynner du å blø mye (litt blod på papiret iblant er normalt) og evt får smerter i magen i forbindelse med blødning kan det være greit å sjekke hcg hos legen, ellers trenger man som regel ikke å sjekke det.
Jeg får tidlig ul uke 6, 9 og 12, men det er pga komplikasjoner. Man må ha en god grunn for å få tidlig ul, men har du ikke det kan du bestille hos privat gyn og betale for det.
Kjøp folat dersom du ikke allerede har gjort det! Ellers kan det være godt å ha ei romslig bukse liggende til når magen er oppblåst. Innkjøp til babyen anbefaler jeg å vente med til etter uke 12.
Håper det ga deg litt svar hvertfall :)

Tusen takk for alle svar :D Er 6+0 i dag, så tenkte å ringe legen i morgen å avtale første kontroll! :)

Noen som kan anbefale sted i Akershus for tidlig UL? :)

Jeg fikk positiv test i går - og er vel fortsatt litt i sjokk! Hva gjorde dere etter positiv test?
Skal jeg fortsette å ta graviditetstester eller ta blodprøver for å sjekke HCGnivået?
Noen som har apper å anbefale?
Når hadde dere tidlig UL?
Anbefaler dere første svangerskapskontroll hos lege eller jordmor?
Gjorde dere noen innkjøp første trimester?
Eller noen andre gode tips og råd for denne forvirrende og lykkelige tiden? :D

1. jeg hylte, skrek, og var helt i sjokk (lykkelig)
2. neida, i teorien trenger du ikke det
3. jeg har babyverden sin app (gravid) samt gravid og baby appen. Det kjekke med babyverden appen er at du kan "følge" med på utviklingen til fosteret, mens gravid appen har en grei "sjekkliste" og en god ticker.
4. jeg skal på TUL i uke 7+
5. hos lege, du skal ta blodprøver etcetc.
6. nei ser ikke poenget ennå, har så mye etter 1.mann
7. slapp av, lag deg delmål, og tell ned til forskjellige ting... ;-)

Gratulerer :D Man gjør overraskende lite den første tiden etter positiv test, kanskje derfor tiden går så fryktelig sakte! Spesielt med første ungen :p

Back
Topp