Hva gjør jenter til jenter og gutter til gutter?

Heidi Elin

Flørter med forumet
Hei!

Nå kan dere lese saken på Babyverden:

http://www.babyverden.no/Nyheter/Hva-gjor-jenter-til-jenter-og-gutter-til-gutter/

Takk for alle gode innspill!

Med vennlig hilsen
Heidi Elin Nupen
Journalist
Babyverden

Standarden er jo satt med en gang en får vite kjønnet, blir det gutt går man i butikken og ser etter blått tøy, om d blir jente ser vi på det rosa.

Og sjølsagt behandler vi barna ulikt etter kva kjønn de har, og dette henger jo igjen fra gammelt av..sjøl om-som tammiss sier-d ikkje er like ekstremt som før i tida. Jentene blir oppfordra til å hjelpe mor på kjøkkenet og brette tøy, mens gutta skal få vere med far å vaske bilen, skifte dekk, male huset, klippe gresset, osv.
Dette forutsetter at mor og far deler sine oppgaver slik som nevnt ovenfor.

Men ka e d som gjør at d er slik? mye ligger i rollemodellene, barna ser opp til foreldra..og foreldra har et visst bilde av hvordan de vil ting skal vere. "Alle" menn ønsker seg en sønn de kan spille fotball med, og damene ønsker ei jente de kan dulle opp i kjoler og sløyfer i håret.-Satt på spissen!!

Enkelte tåler ikkje å sjå sønnen sin kle seg ut i kjoler, eller at dattra klatrer i trær og leker med biler.. men d har ingenting med kjønn å gjøre. d har med personligheten, miljøet rundt (om alle andre leker med biler, vil nok resten ofte gjøre d også). d er ikkje noe som heter guttejente lenger, d blir heller kalla for "aktiv jente".

men som nevnt over, mye ligger i rollemodellene, derfor er d så stor diskusjon rundt menn i barnehagen f. eks. fordi barna har godt av å sjå at menn og kvinner kan gjøre de samme tinga i samme settingen.

[:)]

UTEN påvirkning - slipp løs ungen i lekebutikk og se hva som han/hun leker til først.[;)]

jeg tror vi påvirker ungene våre helt fra starten av, selv har jeg en jente-jente og en gutte-gutt. Altså jenta ble kledd i rosa og kjoler fra dag 1, vil helst leke med dukker, barbie og ALT skal være rosa - gjerne biler, men da MÅ de være rosa. Gutten er på biler, traktorer, lastebiler, veldig guttete i klærne og har en veldig tøff og brutal guttemåte å være på. Så hjemme hos oss er d enormt forskjell, enda de har tilgang til hverandres leker, men som Tammis sier - leken med de forskjellige lekene er veldig forskjellig, jenta er forsiktig, kan sitte lenge å småkjøre med biler - mens gutten er destruktiv og kaster barbiene veggimellom. 

Selv om man prøver å oppdra de "likt" så vil det bli forskjeller - både fra en selv som foreldre, og fra andre utenforstående.. Det var ikke jeg som kjøpte den første lekebilen til sønnen min, det var det tanter og onkler som gjorde.
Han elsker å lage mat på lekekjøkkenet sitt - og hjelpe mamma med det samme på "Hennes" kjøkken..

Hvis du vil ha innspill om 3årige gutter som griner seg til å få gå i kjole, så må du bare sende en pm - jeg stiller opp [:D]

Tror vi er så dypt forankret i vår kultur at vi ikke klarer å gi barn en kjønnsnøytral oppdragelse.
Samtidig tror jeg at visse "trender" er basert på biologiske forskjeller, og ikke oppdragelse.

Jr. elsker alt med hjul, knapper og blinkende lys.
4-5 mnd gammel var vi på besøk på gamlehjem, og han ålte seg bort til oldemors rullator og lå og lekte med hjulene på den - allerede da var HJUL og TING MED HJUL utrolig spennende.
Jr. fikk ikke sin første lekebil før han var godt over året gammel - hadde noen leker med hjul, men da av typen kjempebille, skilpadde osv.
Samtidig kjøpte jeg babydukke til ham - en guttedukke med utstyr til.

Bilene er av uendelig interesse, mens dukken plukkes opp veldig sporadisk - selv om jeg oppmuntrer ham til å leke med den. Han kan legge den ned og bre teppe over den, men så er han lei og skal leke med klosser, biler og andre guttete/kjønnsnøytrale leker igjen.

Jeg mener at alle barn skal ha bil, ball og dukke. Men jeg kommer ikke til å presse på Jr. flere dukker før han ber om det selv.

MEN: Jeg hater det rosa/blå skillet i lekebutikken, og forsåvidt i klesbutikken også. Greit at jeg ønsker meg jente, men jeg blir nesten litt kvalm når jeg ser hyllemeter på hyllemeter med griserosa dilldall. Hva skjedde med røde, blå, grønne og gule leker?!? Nå kommer store mengder kjønnsnøytrale leker (sykkel, f.eks.) i to varianter - sukkerspinnrosa med prinsesser, eller rød og svart med Cars-motiv...

Jeg tror barna leker med det de vil. Gutten min har feks alltid vært opptatt av biler og andre kjøretøy. Men virker som jenta mi syns de er veldig spennende òg. Hun kommer fort krypende når gutten min sitter og leker og vil være med hun òg. Og jeg lekte med både biler og barbiedokker når jeg var liten. [:)]

I barnehagen der jeg jobber jobber vi aktivt for likestilling mellom kjønn, både for barn og voksne. Det kjønnsrollemønsteret som mange lever med i dag er nok nødvendigvis ikke så heldig.

Anbefaler deg å lese litt om GenderLoops.
http://www.genderloops.eu/?pg=101&lang=3&menu_id=34

Søk også opp MiB (Menn i barnehagen)
http://www.mennibarnehagen.no/

Her er det masse å lære [:)]

Tror man skal ta i betraktingin at ting har blitt slik de er pga det ligger innebygd i oss fra omtrent noen mnd ut i svangerskapet. Hadde det vert meningen at ting skulle være omvendt eller likt så hadde det blitt det. når man ser på alle patte dyr feks, så er det en klar forskjell på skjønn der også, og de er ikke påvirket av hverken leker eller hvilken "farge tøyet de har på seg" Så ting har hvert slik de er for en grunn og det kommer alltid til å være slik. det er biologiskt, og får dra hjelp av miljøet de vokser opp i. Slik har det vert siden tidenes morgen. Sånn er det bare.

Sønnen min er mest glad i hårbånd, sminke og Hello Kitty han da[8|][8|]

Men så har han en halvsøster på 6år som bor hos oss da..
Så er nok blitt litt påvirket fra henne vil jeg tro...

Men er en ORDENTLIG femidott[8D][8D]

jeg har aldri påvirket min eldste datter til hva hun skal leke med..
Og hu har ALDRI intressert seg for dukker, dukkevogn osv.. Hu har fått det i gave med besteforeldre, men de havnet alltid oppi et hjørne å sammlet støv..
jeg er tante til en gutt som er 11 mnder eldre en min eldste datter, og jeg har aldri lekt, oppført meg anerledes med og rundt han.--

Jeg har bare en liten gutt på 22 mnd'er, og lite erfaring med barn utenom han, men jeg er faktisk veldig overrasket over hvor "gutt" han er, uten at vi har gjort noe spesielt egentlig. Klart,han har hatt "gutteklær", blå vogn og slikt, men hvilken leker han har foretrukket har kommet helt av seg selv. Som liten hadde han fisherprise sine leker i jungle-kolleksjonen, og vil si dem er ganske kjønnsnøytral, men fra han oppdaga lekebutikker, så har det gått i bil,bil, bil, tog, bil, tog,tog.. Helt utrolig syns jeg! Er vi ute så roper han biiiiil og løper for å se hvis han hører en motor, og barnetv-favoritten en Rory og postmann pat; Bil, helikopter,fly.. Alt med motor er bra! har aldri nekta han å leke med noe som helst, og han har tilgang på både dukker og bamser, men det er totalt uinteressant!

Back
Topp