Hva gjør jeg?

sirander

Flørter med forumet
Hei jenter!

Jeg har havnet i en situasjon med forrige huseier og kanskje noen av dere vet hva jeg burde gjøre, trenger virkelig hjelp!

Det hele startet med at jeg klarte å betale en måneds husleie for mye fordi jeg glemte at vi hadde betalt en måneds forskuttert husleie som da skulle gå til siste måned. Ringte derfor han vi leide hos og sa ifra. Men hadde spurt han om det var mulig å leie en ekstra måned hvis vi skulle trenge det fordi vi hadde litt problemer med å finne oss en annen leilighet. Det var greit for han og da sa jeg at han kunne jo bare ha de pengene imens og heller bare overføre dem tilbake hvis vi ikke kom til å leie en måned ekstra. Det skulle jeg aldri ha gjort!

Dagen vi leverte tilbake nøkler og gikk igjennom leiligheten, sa han at alt så greit ut og at han skulle sende meg mail så jeg kunne gå i banken å hente depositumet mitt. Men de 5500,- jeg hadde betalt for mye, hadde han brukt opp og kunne ikke gi meg dem før han fikk lønn, 2uker etter vi flyttet derfra. Jeg mener at dette ikke er riktig? Han hadde ingen rett til å bruke opp disse pengene før han visste om vi kom til å leie lenger eller ikke. Hadde da sagt ifra om en lufteluke som jeg hadde dratt i for å lukke og fikk i hue. Hadde ikke klart å få den på plass igjen, så teipet den bare på. Men hvis den var ødelagt, skulle jeg erstatte den. Får melding av han 2 dager senere hvor han skriver at jeg må erstatte den. Det er greit sier jeg og dro med en gang å kjøpte ny og sa jeg kunne bytte den, men at jeg var nødt til å få depositumet mitt fordi jeg hadde depositum å betale på det nye stedet og han hadde jo tross alt de 5500,- han skyldte meg.

Fikk depositumet tilbake og 2dager før jeg skal ha de 5500,- får jeg en mail hvor han sier at han kommer til å trekke flere tusen av de 5500,- eller omtrent hele beløpet pga skader i leiligheten!

1. Ufullstendig utvask: 1400,00 kr. Jeg er veldig nøye når jeg vasker og fikk ikke gjøre dette om igjen!

2. Riper/ merker i parkett: 500,00 kr. Vi har barn og når man drasser inn sand og småstein i en gang blir det litt riper, det er normalt!

3. Lekkasje, dusjkabinett: 200,00 kr. En liten bit av silikonlista rundt dusjkabinettet har løsnet.

4. Lufteluke, hovedrom: 700,00 kr/ 0,00 kr. Den har jeg kjøpt alt og sagt jeg kan bytte. Kostet 150kr

5. Sluk i dusj: Et sted mellom 1000,00 kr og 2000,00 kr ved lettere antatt skade. Ved fuktskade: Alt som kan trekkes av de 5500,00 kr. Dette sa jeg ifra om, fuga rundt sluket i dusjen har løsnet.

Jeg mener at dette er normal slitasje og at jeg ikke skal betale noe!
Men har sagt at min onkel er snekker og kan fikse det.
Problemet er at han krever firmaført kvittering på utført arbeid osv osv..
Jeg får ikke komme å se hva han krever penger for og han tar ikke tlf når jeg ringer!

Så jenter, hjelp! Hva gjør jeg? Hva mener dere? Er det han eller jeg som skal betale? Kan han få fagfolk til å gjøre dette før jeg har vært å sett og godtatt dette?

Vurderer å gå til forliksrådet med dette .

Sikker på dere ikke leier hos han vi leide av før[8D]

Vet du, dette har han ikke lov til. Om det er ufullstendig vask og du sier du kan vaske igjen så skal du få lov til det.
Det andre er normal slitasje og du har erstattet den ene tingen som du "ødela". Jeg ville ringt fri rettshjelp eller snakket med en avdvokat.

Nå er vi så heldige at tanta til mannen er advokat og hun hjalp oss med å skrive brev til han, han prøvde seg på mye rart. Han fikk ikke noe igjennom[;)]

For meg høres det ut som dårlige unnskyldninger fordi han ikke klarer å komme med pengene. Og neste gang, om dere betaler for mye. Skriv kontrakt[;)][8D]

åååh[:@] dust[:@] jeg holder, du slår!!!!!!!!!!!!!!

helt ærlig.. jeg vet ikke..
ring en advokat(fri advokat hjelp hvis du har det) og hør evt møt opp på døra og gjennfortell det advokaten har sagt og evt si at du kan godt ordne et møte med advokat hvis det er det som må til.. hvis du har saken på din side da selfølgelig og han ikke vil møte deg på halvveien..
normal slitasje skal du ikke belastes for!!

§ 2-2. Generelle krav til tilstand

Husrommet skal ved overleveringen være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen. Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør ved overleveringen være ryddet, rengjort og i vanlig god stand

Husleieloven- google it[:)]

ORIGINAL: *charaina*

Vet du, dette har han ikke lov til. Om det er ufullstendig vask og du sier du kan vaske igjen så skal du få lov til det.
Det andre er normal slitasje og du har erstattet den ene tingen som du "ødela". Jeg ville ringt fri rettshjelp eller snakket med en avdvokat.

Nå er vi så heldige at tanta til mannen er advokat og hun hjalp oss med å skrive brev til han, han prøvde seg på mye rart. Han fikk ikke noe igjennom[;)]

For meg høres det ut som dårlige unnskyldninger fordi han ikke klarer å komme med pengene. Og neste gang, om dere betaler for mye. Skriv kontrakt[;)][8D]

Hvis dere leide i moss? Han hadde visst hatt litt problemer med forrige leietaker sa han. Skulle likt å visst hvem det var.
Jeg er veldig nøye med ting og behandler alt pent og liker å ha det ryddig å rent hos meg. Det var faktisk renere der når vi flyttet ut enn når vi flyttet inn..
Har sagt jeg skal fikse luka, men hjelper ikke så mye når han ikke tar tlf og ikke slipper oss inn..
Sendte mld til han i går og spurte når vi kunne komme å bytte luka. Altså jeg og min onkel. Fikk til svar at jeg trengte ikke å komme, så det var sagt, men min onkel kunne komme å fikse det. Men han har også prøvd å ta kontakt og det passer aldri å komme..
Så jeg sa til han at jeg har vært i kontakt med advokat og hvis han ikke betaler meg de 5500,- så går jeg videre med dette!
Han sier i ettertid at han trudde det var penger fra nav..men jeg ringte å sa ifra! Og får man penger på konto som man ikke helt vet hvor kommer fra så er det da ganske normalt at man sjekker det!
Så tydelig at han prøver seg på noe, virker sånn. Han tjente 21.000 i fjor og får penger fra nav?? skurrer litt..

ORIGINAL: shorty86

åååh[:@] dust[:@] jeg holder, du slår!!!!!!!!!!!!!!

helt ærlig.. jeg vet ikke..
ring en advokat(fri advokat hjelp hvis du har det) og hør evt møt opp på døra og gjennfortell det advokaten har sagt og evt si at du kan godt ordne et møte med advokat hvis det er det som må til.. hvis du har saken på din side da selfølgelig og han ikke vil møte deg på halvveien..
normal slitasje skal du ikke belastes for!!

Hehe..har vurdert den faktisk ;)

Sendte mail til advokat hjelp på nett. Skulle sende han et brev hvor jeg krever pengene tilbake og hvis det ikke hjelper så går jeg videre til forliksrådet!

Det høres merkelig ut hele greia! Men hvor langt man klarer å ta det for de 5500 kr vet jeg ikke.....................[&:]

Vi leide ut huset og leietakeren betalte ikke husleien på 10.000 kr + div skader (OG han flyttet ikke ut møblene sine, vasket ikke - NOTHING!!). Kontaktet advokat, men for den summen må man til slutt ut med så mye selv at det lønner seg sjelden fikk vi beskjed om[:'(]

ORIGINAL: Vand

Det høres merkelig ut hele greia! Men hvor langt man klarer å ta det for de 5500 kr vet jeg ikke.....................[&:]

Vi leide ut huset og leietakeren betalte ikke husleien på 10.000 kr + div skader (OG han flyttet ikke ut møblene sine, vasket ikke - NOTHING!!). Kontaktet advokat, men for den summen må man til slutt ut med så mye selv at det lønner seg sjelden fikk vi beskjed om[:'(]

Skjønner! Det jeg er litt redd for..men jeg vil ikke bare godta det heller! 5500 er mye penger for meg.
Det er ingen skader utenom normal slitasje det er snakk om og vi gikk igjennom før jeg fikk depositumet mitt og han sa at alt så bra ut. Han hadde ikke penger til å opprette depositumskonto engang når vi skulle gjøre det! Så jeg betalte han husleie med en gang så fikk ordnet det! Så han er litt rar..
Hadde ikke hengt opp noen på veggene heldigvis, siden vi bare bodde der en liten stund mens vi var på leting etter noe større. Men hang opp julekalenderen til Matteo med 3 tegnestifter og de hulla reagerte han på!! Hjelpes!

ORIGINAL: sirander

Hvis dere leide i moss? Han hadde visst hatt litt problemer med forrige leietaker sa han. Skulle likt å visst hvem det var.
Jeg er veldig nøye med ting og behandler alt pent og liker å ha det ryddig å rent hos meg. Det var faktisk renere der når vi flyttet ut enn når vi flyttet inn..
Har sagt jeg skal fikse luka, men hjelper ikke så mye når han ikke tar tlf og ikke slipper oss inn..
Sendte mld til han i går og spurte når vi kunne komme å bytte luka. Altså jeg og min onkel. Fikk til svar at jeg trengte ikke å komme, så det var sagt, men min onkel kunne komme å fikse det. Men han har også prøvd å ta kontakt og det passer aldri å komme..
Så jeg sa til han at jeg har vært i kontakt med advokat og hvis han ikke betaler meg de 5500,- så går jeg videre med dette!
Han sier i ettertid at han trudde det var penger fra nav..men jeg ringte å sa ifra! Og får man penger på konto som man ikke helt vet hvor kommer fra så er det da ganske normalt at man sjekker det!
Så tydelig at han prøver seg på noe, virker sånn. Han tjente 21.000 i fjor og får penger fra nav?? skurrer litt..

Vi bor i fredrikstad, men kanskje de er brødre[8D]

Jeg hadde ikke "gitt" han de pengene iallefall....

ORIGINAL: sirander

Vi bor i fredrikstad, men kanskje de er brødre[8D]

Jeg hadde ikke "gitt" han de pengene iallefall....

Hehe..kanskje det [8D]
Nei, jeg skal ha alt tilbake! Gir meg ikke!

Back
Topp