HVa gjør jeg når jenta mi slår meg?

Smurfekringla

Gift med forumet
Hun er 2,5 år.
Er som regel veldig snill å grei å ha med å gjøre.
Men i det siste har hun blitt mer og mer trasstroll... :(
Når hun ikke får det som hun vil, kan hun stå i flere minutter å mase:
mamma mamma mamma, vil ha is vil ha is vil ha is,,,
Ög når jeg sier nei, kan hun finne på å slå etter meg.
Og hvis jeg sier Nei, du har ikke lov å slå... Da bare ler hun av meg :(

Er redd for retningen det går i.
What to do??

Slår hun deg, eller slår hun ETTER deg?

Er det det siste ville jeg gått unna og oversett henne en liten stund.

Slår hun deg ville jeg prøvd meg på å forklare at du får vondt/blir lei deg. Men dette kommer litt an på hvor moden hun er da...

*Vileja* skrev:

Slår hun deg ville jeg prøvd meg på å forklare at du får vondt/blir lei deg. Men dette kommer litt an på hvor moden hun er da...

Hun slår meg og slår etter meg.
Jeg Pleier å si at mamma får kjempe vondt og blir lei seg. Men da ler hun enda mer :(

*Vileja* skrev:

Hun slår meg og slår etter meg.
Jeg Pleier å si at mamma får kjempe vondt og blir lei seg. Men da ler hun enda mer :(

Velkommen i trassalderen! Trøst deg med at det går over, og det beste er å fortelle hva som er lov og ikke, og er det fortsatt raptusanfall med slåing, så er det bare å fjerne henne fra hele situasjonen, eller så går du vekk og lar henne stå/sitte/ligge og klikke seg opp alene. Overse henne helt! Det funker på trasseungen min, gir seg raskt da.

Du får slå igjen? :P
Neida, men jeg ville sikkert bare ha oversett henne. Eller sagt at jenter som slår ikke får is i det helle tatt, ikke nå og ikke senere :P
Er gjerne en fase hun går igjennom. Jeg har fått det for meg at barn i den alderen gjør ofte det.

Slenger meg med de over her, rett og slett ikke gi henne noe opperksomhet. Det er jo helt klart det hun er ute etter, oppmerksomhet også er det veldig gøy å teste hva man slipper unna med når man er liten.

Men bare fjern henne fra situasjonen, og overse henne en liten stund. Også er det viktig at du er tydelig når hun gjør noe bra og er flink. Gi heller positiv oppførsel oppmerksomhet, og ignorer dårlig oppførsel hvis ingenting annet hjelper.

Jeg har prøvd å overse henne.
Da løper hun etter meg, drar i meg og hyler på meg :P Skal jeg løpe fra henne? :P
Eller bare la henne dra i meg, slå meg og hyle uten å gi oppmerksomhet?

Tror det er en fase de skal gjennom, har en 2-åring her nå som innimellom kan komme med en skikkelig suser. Jeg bruker å si at mamma fikk vondt/ble lei seg og så prøver han gjerne å slå igjen. Da går jeg bort fra situasjonen, han kan innimellom komme løpende etter hylende, eller så blir han værende der vi var mens han hyler og skriker. Jeg ignorerer en stund, og når det virker som han roer seg går jeg tilbake og gjentar at mamma ble lei seg, og ber han gi meg en klem (unnskyld funker ikke helt ennå) Vet ikke om dette er rett måte å gjøre det på, men føler han kanskje er litt for liten til time-out ennå.

Har hatt noe av det samme problemet med eldste her som blir 3 i aug.

Vi setter henne på en stol om hun begynner slik, så får hun ikke gå ned før hun har roet seg.
Nå er det gått sånn at om hun gjør noe hun vet hun ikke har lov til så spørr hun om hun må sitte stolen, så hun vet hva det leder til.
Må legge til at det er mye sjeldnere nå at hun slår en tidligere.

hehe, hvertfall ikke la henne holde på slik. Dette er sånn kjempetypisk " mamma, her er jeg og jeg vil gjøre det jeg vil" Time- out vil jeg så absolutt ikke foreslå, det er en merkelig måte å oppdra unger på " GÅ Å SETT DEG I TRAPPEN OG TENK OVER HVA DU HAR GJORT" ingen sier vel det til oss voksne når vi blir sure ?

Trøst deg i alle fall med at det går over ,etterhvert

For meg hjalp det og bruke en for for time out. Jeg hadde en stol i et hjørne der hun måtte sitte når hun gjorde slikt, å det hjalp her...:)

Man må selvsakt prøve å forklare best mulig hvorfor og sånn.

D ble gjort en undersøkelsen (en eller annen plass) om hvilken "folkegruppe" som er den mest voldelige, de kom fram til at d var toåringene. Så slåing er helt normalt i den alderen, men d er jo selvsagt hvordan du skal takle d som er the tricky part..
Jeg setter meg ned på kne, holder henne fast (men ikke vondt), ser henne inn i øynene og forteller at sånn får hun ikke lov til og at mamma får vondt og blir lei seg. Jenta mi er veldig mild da, så hun blir som regel ganske lei seg med en gang og sier unnskyld.
Tror d verste du kan gjøre er å springe fra henne og overse henne, da tar hun d som en lek. D er iallfall slik mi jente reagerer..

Lykke til!

Hadde vært sint i ansiktet og kroppen og sagt jeg liker ikke at du slår meg og snudd ryggen til eller gått vekk. Altså negativ respons istedenfor hyggelig tone. Viktig at du er blid i ansikt, kropp og stemme før og etterpå. Klarer du å ta henne idet hun slåt så hev stemmen og gi henne en brå reaksjon. Gir hun seg ikke hadde jeg også gått vekk og sagt jeg vil ikke være sammen med deg når du slår meg. Det hadde hvertfall ikke blitt noe is. Hadde nok også sagt at de som slår får ikke is.

Back
Topp