Hva gjør jeg nå?? Håper så inderlig på svar..

Ventejente

Glad i forumet
Her er min historie:

• August 2010 - tok ut spiral
  • Testet negativt frem til juni 2011.
  • MA juli - 2011
  • Testet positivt igjen i september 2011
  • MA oktober 2011
  • Pause frem til februar 2012
  • Positiv test juni 2012 (svake streker + gravid 2-3 CBD)
  • SA juni 2012 - uke 5/6
  • Positiv test august 2012 (Svake streker igjen)
  • SA september 2012
  • Akupunktur 6 uker - 1 gang i uka fra august.
  • Albyl-e fra september som jeg fortsatt går på.
Har bestilt time hos legen neste uke, men vet ikke hvilken hjelp jeg kan få. Han har vært støttende under hele prosessen, men jeg synes ikke han har gjort så mye konkret. Jeg fikk Albyl-e fordi jeg spurte om det. Gynekologen og legen mener at alt kommer til å gå seg til og at jeg plutselig sitter der med en velskapt liten baby, men jeg har mistet troen og håpet.. Har en velskapt gutt fra før med samme mann og selv om det skulle vært positivt føler jeg at det nå bli holdt i mot meg. Drømmer nå hver natt at jeg tester positivt fordi IKM var nå lørdag som var.. Har tatt tester allerede, men de viser ingenting.. Har en historie med depresjoner å kjenner nå at det begynner å slite på psyken. Klarer ikke å finne glede i sex lenger og det har blitt en ting jeg må gjennom fordi jeg vil bli gravid. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre å håper at noen der ute kan svare meg på hva jeg kan kreve/spør legen om?

Har testet hormonnivå i kroppen og de er fine. Har hatt utallige innvendige UL der eggstokker, ledere, livmor ser helt fint ut. De finner altså ingenting fysisk galt med meg og jeg blir jo tydeligvis gravid. Så hva gjør jeg da når jeg mister gang på gang???

Håper noen der ute kan komme med råd for veien videre for jeg orker snart ikke mer.

Hilsen sliten Ventejente...

Kjære, slitne Veslejente!

Jeg kan så inderlig godt forstå at du kjenner deg sliten og at dette etterhvert også påvirker psyken din. Du har vært gjennom mange følelsesmessige opp- og nedturer i løpet av de siste to årene.
Så bra at du skriver til oss - det er første steg i en veldig viktig prosess, nemlig at du kjenner at du trenger litt hjelp til å komme videre - så det er kjempebra! Jeg skal hjelpe deg så godt jeg bare kan......

Det oppleves alltid utrolig tøft når barneønsket er stort og tiden går uten at man faktisk blir Mamma. Mange føler det som om verden blir ganske liten og ønsket om å bli gravid overskygger alt annet.

Jeg tenker at der er flere ting som er ganske viktige nå. Som jeg leser det du har skrevet, har du vært gravid fire ganger innenfor de siste to årene. Hvis det er tilfellet har du det man kaller habituell abort, som betyr gjentakende aborter. Du kan da be om å bli henvist til nærmeste sykehus for videre utredning. Da går man systematisk frem og forsøker å finne ut årsaken. Dette ville jeg tatt opp med legen din neste uke.
Samtidig tenker jeg at det er KJEMPEVIKTIG at du faktisk formidler hvordan dette går inn på deg. Alt det du forteller i denne mailen bør legen din også vite. At du har mistet troen og håpet på at det kan gå godt, at du kjenner deg veldig sliten psykisk og er redd for å bli deprimert, at du ikke lenger har noen glede av sex og at du snart ikke orker mer. For det er jo klart at en sånn prosess du er inne i er slitsom både for kropp og hode. Legne kan bedre hjelpe deg når har ser hele bildet!

Likevel tenker jeg at det er mye positivet å fokusere på også, og at du ikke må gi opp. Kanskje skulle du noen måneder bare gi helt blaffen.......
Hvordan hadde det vært for deg å legge vekk alt av tester og sex på klokkeslett en stund...? Av og til trenger kroppen en pause fra det stresset og beredskapet den går i hele veien når alt handler om å bli gravid! Hvis du jobber med å finne frem alle de gode følelsene du hadde når du ble forelsket i mannen din og tenker at dere skal fokusere på å nyte livet og hverandre....... Vær litt ekstra gode med hverandre. Gjør ting sammen som gir glede og overskudd, kos dere masse og la det med sex og samliv gå sin gang. Mange før dere har opplevd det å bli foreldre når de ikke tenker så mye på det. F.eks. foreldre som adopterer og plutselig likevel blir gravide.
Og parallelt kan du jo bli skikkelig utredet på sykehuset.

Ønsker deg all verdens lykke til :-)
Jordmor Ragna.

Back
Topp