Hva gjør jeg med min 3åring?

Polly84

Gift med forumet
jentene i juni13
Novemberfnuggene 2023
Har to barn, en gutt på 6 og ei på 3.5år. Trassen til eldste gikk fint, og vi taklet det veldig fint. Men så har vi vesla som er noe for seg sjøl. Når hu er alene med oss, så er hu veldig grei å ha med å gjøre. Og hu er som regel alene hjemme med meg når hu har fri fra bgh, siden hu har bare 3dager i uka, og storebror har full uke. Men når storebror er hjemme, så er hu kjempe rampete, Ikke hører hu, og svarer skikkelig frekt og veslevoksent. Når jeg spør henne pent om hu kan gjøre en ting for meg, så kan hu svare veldig frekt nei. Og kan bli skikkelig sur hvis vi prøver å hjelpe henne med noe som hu ikke helt får til enda. Har og fått høre fra bhg at hu sitter veldig urolig ved matbordet og griser litt med maten. Hjemme sitter hu veldig pent. Hva gjør jeg med denne svaringa og det at hu ikke vil høre når vi prater til henne?? Har prøvd alt med å prate vanlig, og være streng, Men det hjelper ikke før jeg blir veldig sint eller irritert, da kan hu gjøre det hu får beskjed om. Noen ganger så høres hu ut som en tenåring når hu svarer slikt frekt. Men som sagt, så er hu som regel veldig grei å ha med å gjøre når vi er alene med henne, og hjelper til hjemme med glede. Kan dette være at hu er sjalu på storebror, eller at hu heller skal prøve å være litt tøffere enn han?? Er dette vanlig når jentene har storebrødre?? Hilsen ei litt frustrert snart 3barns mor.
 
Hei
Det er ikke uvanlig at lillesøster er rampete når storebror er hjemme. Det er nok en kamp om oppmerksomhet inne i bildet. Hun har lært å svare veslevoksent ved å ha observert at dette påkaller oppmerksomhet fra de fleste, både andre barn og voksne. Paa spå å lek mye med henne når hun er rolig og la henne få bestemme leken. Da opparbeider du deg en gos relasjon hos henne og hun blir mer villig til å høre på deg. Når hun svarer veslevoksent trenger du ikke å kommentere det. Helst bør du olverse det og stille spørsmålet på nytt elle gi henne beskjeden på nytt. Gi ikke beskjeder i spørsmåls form: "Vil du hjele meg med...." Kan du..." osv Gi beskeden på følgende måte: " Jeg vil at du skal...." Og gi henne ros med engang dersom hun påbegynner oppgaven. "Så god du er til å rydd ebort lekene. Jeg visste at du kunne det" Grip henne i å gjøre noe riktig ved å kommentere det og gi ros. Prøv å unngå å bli irritert. Tenk inni deg at "jeg har jammen ei aktiv lita jente". Det kommer til å bli noe av henne."
 
Tusen takk :)
 
Back
Topp