Hva gjør jeg galt?? *bilde* bestemorruter

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Vet jo hva jeg skal gjøre.. men blir jo galt hver gang[:'(][:@]

Tror kanskje det blir for mange tråder for meg jeg.. hva tror dere? Ser ut som på rute nederst at jeg drar meg meg en tråd... en løs tråd?

Kan jeg klippe av trådene etterhver som jeg er ferdig med feltene? altså når jeg er ferdig med ring 1 (den sjokkrosa).. fester tråden.. at jeg kan klippe av tråden da? Eller må alt dette gjøres først når hele ruta er ferdig?

Ser vel mest ut som om jeg sliter med innerste ring?

Egentlig har jeg lyst til å lære meg å hekle ensfarget bestemorrute.. som er mye større enn disse.. for disse er bare 6x6 cm lange.. men finner ikke noen god oppskrift på ensfarget.. som jeg forstår..

ORIGINAL: Curlyyysue

Ja, om du fester de godt så skal du bare klippe av etter hver runde :)

Jeg lager ensfarga hvite:) Kan prøve å huske å få tatt bilder neste gang jeg hekler en ensfarga :) Men det blir nok ikke i helga, nå er jeg opptatt med strikkinga :)

Jeg fester de sånn at jeg tar nåla gjennom første felt.. da får jeg 2 masker på staven.. henter tråden.. drar gjennom begge.. klipper tråden..henter tråden, så drar jeg gjennom en gang til... er det godt nok?

Har du oppskrift på den ensfargede hvite?

[:)]

Her har jeg lært meg å hekle bestemorruter (og alt annet jeg har lært meg av hekling og strikking)

http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=84&sort=2&thumbnails=on

Prøv om du skjønner denne [:D]

i mellom stavene har du vanlige luftmasker... hvor mange??

jeg hekla først med 3 i mellom... hekler nå med 1 i mellom.. bruker 2 i mellom på hjørnene...

blir "fastere" og finere da... blir så løse ruter med flere om du skjønner??

med ensfarga gjør du akkurat det samme som med flere... eneste forskjellen jeg vet om er at når du har hekla en runde, så snur du ruta og hekler neste runde... skjønner??

ORIGINAL: SnuppaogLillebror

jeg hekla først med 3 i mellom... hekler nå med 1 i mellom.. bruker 2 i mellom på hjørnene...

med ensfarga gjør du akkurat det samme som med flere... eneste forskjellen jeg vet om er at når du har hekla en runde, så snur du ruta og hekler neste runde... skjønner??

Jeg har fulgt FruM sin video

På det lyserosa.. så henter jeg tråden i et hull.. lager 3 luftmasker... kast på tråden, ned i hullet, henter tråden, gjennom 2 masker.. henter tråden.. gjennom den siste maska.. dette gjentar jeg 1 gang.. sånn at jeg får 3 staver (de 3 luftmaskene i starten blir jo 1 luftmaske)... så lager jeg hull med 2 luftmasker.. lager 3 nye staver..

Så skal jeg over til neste hull.. tar da 1 luftmaske.. kast på tråden.. ned i neste hull (da hopper jeg over 3 staver)... Staven gjennom 2 masker.. kast på tråden.. gjennom siste maska.. også lager jeg 3 masker.. og sånn fortsetter det..

På det hvite feltet.. så henter jeg tråden i et hull.. gjør det samme som i det lyserosa.. 3 lm, 2 staver... 2 lm (for å lage hull), 3 staver igjen.. så 1 luftmaske... Ned i midterte hull.. lager 3 staver... 1 lm.. over i hull i hjørnet... 3 staver.. 2 lm.. 3 staver i samme hull.. osv osv..

feil?

[:)]

Jeg tror jeg beskrev riktig nå altså.. hehe.. men ikke så lett å huske heeelt hva jeg har gjort.. når jeg ikke sitter med det akkurat nå[8D][:D]

ORIGINAL: Curlyyysue

Ja altså du fester, snur, 3luftmasker også hekler rundt hjørnet med de 3luftmaskene, 2staver, luftmasker, 3staver, også fortsetter du bare rundt :) og gjør det samme på neste runde, og neste!:)

ha ha.. gresk for meg[8D][:D]

Snur? Altså, snur den slik at du hekler på vrangsida? jeg gjør aldri det... Og ensfargede bestemorruter/oldemorsruter er jo mye lettere å hekle enn flerfargede[:)] Det er jo bare å ikke bytte farge[;)]

Her er min oppskrift:
Start med 6 lm og sett i ring med 1 kjm.
1. omg: 3 lm, 2 st i ringen, *3 lm, 3 st i ringen, gjenta fra * 2 ganger til, 3lm, slutt med 1 kjm i 3. lm.
2. omg: 3 lm, 2 st i samme hull (hjørne), *1 lm, (3st, 3 lm, 3 st) i neste hull, gjenta fra * 2 ganger til, 1 lm, slutt med 3 st, 3 lm, 1 kjm i den 3. lm.
3. omg: 3 lm, 2 st i samme hull (hjørne), *1 lm, 3 st i 1 lm-buen, 1 lm, (3 st, 3 lm, 3 st) i 3 lm-buen, gjenta fra * 2 ganger til, 1 lm, slutt med 3 st, 3 lm, 1 kjm i den 3. lm.
4. omg: 3 lm, 2 st i samme hull (hjørne), * (1 lm, 3 st i lm-buen) 2 ganger, 1 lm, (3 st, 3 lm, 3 st) i 3 lm-buen, gjenta fra * 2 ganger til, (1 lm, 3 st i 1 lm-buen) 2 ganger, 1 lm, slutt med 3 st, 3 lm, 1 kjm i den 3. lm.

...ooooog slik fortsetter du til du er fornøyd med størrelsen[:D]

Minner meg på at jeg har et teppe i oldemorsruter/bestemorruter liggende halvferdig.... [8|]

Jeg greier ikke se noe feil med det du har gjort jeg iallefall [:)]
Du kan fint klippe tråden, men husk å feste den godt først [:)]

ORIGINAL: forky

Snur? Altså, snur den slik at du hekler på vrangsida? jeg gjør aldri det... Og ensfargede bestemorruter/oldemorsruter er jo mye lettere å hekle enn flerfargede[:)] Det er jo bare å ikke bytte farge[;)]

Her er min oppskrift:
1. omg: 3 lm, 2 st i ringen, *3 lm, 3 st i ringen, gjenta fra * 2 ganger til, 3lm, slutt med 1 kjm i 3. lm.
2. omg: 3 lm, 2 st i samme hull (hjørne), *1 lm, (3st, 3 lm, 3 st) i neste hull, gjenta fra * 2 ganger til, 1 lm, slutt med 3 st, 3 lm, 1 kjm i den 3. lm.
3. omg: 3 lm, 2 st i samme hull (hjørne), *1 lm, 3 st i 1 lm-buen, 1 lm, (3 st, 3 lm, 3 st) i 3 lm-buen, gjenta fra * 2 ganger til, 1 lm, slutt med 3 st, 3 lm, 1 kjm i den 3. lm.
4. omg: 3 lm, 2 st i samme hull (hjørne), * (1 lm, 3 st i lm-buen) 2 ganger, 1 lm, (3 st, 3 lm, 3 st) i 3 lm-buen, gjenta fra * 2 ganger til, (1 lm, 3 st i 1 lm-buen) 2 ganger, 1 lm, slutt med 3 st, 3 lm, 1 kjm i den 3. lm.

Minner meg på at jeg har et teppe i oldemorsruter/bestemorruter liggende halvferdig.... [8|]

jeg fikk det til kun når jeg snudde[8D]

ORIGINAL: *yummymummy*

Men har jeg festet godt nok når jeg er ferdig.. så tar jeg staven i første felt.. henter tråden (da har jeg 2 masker på staven), henter tråden.. drar gjennom begge.. sitter da med 1 maske.. klipper tråden.. henter den klipte tråden og drar den igjennom masken...

Er det nok?

Åjoda... er masse feil på de[8D] På den ene feks er det 4 staver på det sjokkrosa.. og i samme ring så er det bare 2 staver.. så der har jeg gjort en glipp.. men for meg så ser det ut som om feilene mine ligger i den innerste ringen

[:D]

ORIGINAL: forky

Her er min oppskrift:

Uff.. jeg er sååå dårlig på å skjønne sånn lesning.. vet jo hva staver og luftmasker er.. men blir litt hulter til bulter for meg..

Men sikkert en veldig fin forklaring for de som kan hekle.. noe jeg ikke kan[8D]

Men takk for at du skrev det ned for meg[:)] Kanskje mamma skjønner litt mer[:D]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Men har jeg festet godt nok når jeg er ferdig.. så tar jeg staven i første felt.. henter tråden (da har jeg 2 masker på staven), henter tråden.. drar gjennom begge.. sitter da med 1 maske.. klipper tråden.. henter den klipte tråden og drar den igjennom masken...

Er det nok?

Åjoda... er masse feil på de[8D] På den ene feks er det 4 staver på det sjokkrosa.. og i samme ring så er det bare 2 staver.. så der har jeg gjort en glipp.. men for meg så ser det ut som om feilene mine ligger i den innerste ringen

ville sydd tråden fast først også jeg. Hadde ikke tatt sjangsen på at det rakner.

ORIGINAL: Fridasinmamma

Er det nok?

ville sydd tråden fast først også jeg. Hadde ikke tatt sjangsen på at det rakner.

Oki, da skal jeg få mamma til å vise meg hvordan jeg gjør det[:)]

Mamma har laget 2 hvite store bestemorruter til meg.. men hun har jo aldri tid til å sitte og lære meg.. og gir meg opp litt tror jeg[8D] for jeg trenger ting inn med t-skje pga en sykdom jeg har[:)] hehe

Så jeg er ikke lett.. men hun er også litt vanskelig.. tror nok vi begge blir fort uttålmodige på hverandre[:)]

Bestemorruter var det første jeg lærte meg å hekle. Første gangen jeg prøvde, ble det bare helt FEIL! Så prøvde jeg igjen (1år etter, hehe[;)]), og da fikk jeg det plutselig til! Litt rart men.. [:)]

Vil anbefale boka "Hekling -gammel teknikk i ny design" av Bente Myhrer/Lilly Secilie Brandal. Der har du en veldig grei hekleskole, tips, lapper, blomster, border og litt forskjellige oppskrifter. Og så står der veldig greit hvordan du skal lese oppskrifter. Jeg bruker den boka ofte når jeg hekler. Garnstudio har også en hekleskole, men det visste du kanskje? [:)]

Lykke til ihvertfall, og stå på! Ikke gi opp, hvis det går feil en dag, så kan det være lurt å legge det vekk til neste dag. Kanskje du tenker klarere da. Det bruker å funke på meg[:)]

ORIGINAL: kork

Bestemorruter var det første jeg lærte meg å hekle. Første gangen jeg prøvde, ble det bare helt FEIL! Så prøvde jeg igjen (1år etter, hehe[;)]), og da fikk jeg det plutselig til! Litt rart men.. [:)]

Vil anbefale boka "Hekling -gammel teknikk i ny design" av Bente Myhrer/Lilly Secilie Brandal. Der har du en veldig grei hekleskole, tips, lapper, blomster, border og litt forskjellige oppskrifter. Og så står der veldig greit hvordan du skal lese oppskrifter. Jeg bruker den boka ofte når jeg hekler. Garnstudio har også en hekleskole, men det visste du kanskje? [:)]

Lykke til ihvertfall, og stå på! Ikke gi opp, hvis det går feil en dag, så kan det være lurt å legge det vekk til neste dag. Kanskje du tenker klarere da. Det bruker å funke på meg[:)]

Takk for tips![:)] Tror jeg har sett den boken i bokhandleren.. men tror kanskje ikke jeg fant den interessang i og med at jeg ikke kjøpte den.. skal gå å se på den en gang til[:)]

Nei, kommer ikke til å gi meg.. men skal prøve å klippe av trådene for hver runde.. så de ikke sjenerer meg.. tror kanskje det blir lettere da. vet ikke jeg.. ser ut som om jeg noen steder har tatt med meg en løs tråd..

Tenkte å prøve på en i dag.. også feste tråden og sy fast.. så får jeg se om det blir riktig da[:D]

Vil egentlig lage ensfarget.. men gjør ferdig disse rutene til vogna til jenta mi.. så får det bli som det blir[8D][:)]

Back
Topp