Hva gjør du når babyen sover?

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Et par av mine venninner har fått høre fra partneren sin at de syns damene har utnyttet tiden hjemme dårlig mens de selv har vært på jobb. Ene hadde sagt at "du må jo utnytte tiden bedre mens han sover", han mente det var så rotete hos dem. Andre hadde vært overrasket over at kona ikke rakk å henge opp en klesvask mens han var på jobb (hun begynte da å sende mannen en melding hver gang hun la ungen fra seg, og hver gang hun våknet igjen 5 min etterpå).

Jeg innrømmer lett at jeg i stor grad bruker sovetida til å slappe av på sofaen med netflix, bv eller youtube, kanskje litt huslige ting iblant. For jeg har totalt sett myyye mindre nedetid nå enn før babyen kom til, så jeg syns ærlig talt jeg kan unne meg det, om det ikke er noe arbeid jeg ikke kan få gjort med babyen våken og som MÅ gjøres den dagen.

Jeg gjør ikke allverden for huset selv, det blir enkle ting som kan gjøres raskt og likevel hjelper på. Feks sette i/ ta ut av oppvaskmaskin, rydde overflater, brette tøy. Men det er i hovedsak ting som skjer mens jeg lager meg mat (venter på skiver i brødrister feks) eller lille koser seg på teppet alene. Samboeren er veldig innforstått med at det er en jobb i seg selv å underholde og betjene tuttas behov hele dagen, så annet husarbeid deler vi på når han er hjemme [emoji5] Og jeg kan tillate meg å sitte på forum, se på Netflix, strikke osv. Blir mye trilleturer i finværet for tiden og, samboer vil heller at jeg gjør dét enn noe fornuftig hjemme[emoji1360][emoji177]

Triller for det meste for at han skal sove :p Er jeg heldig og han sover litt hjemme så er det husarbeid for alle penga :p er de andre barna hjemme er det div aktiviteter med dem :) unner meg en 10min pause med en iskaffe da..haha!

Noen ganger sover jeg,men det blir ikke mer en max en halvtime, hun sover veldig lite på dagen. Prøver å få rydda unna litt rot,men det er ikke prioritert.
Deilig å bare sette seg ned i sofaen og slappe av når hun er lagt på kvelden, lite tid til det på dagtid :)
Her er heldigvis samboer innforstått med at vesla er jobb 24 timer i døgnet :)

Kommer helt an på min egen dagsform. Føler jeg meg pigg og har overskudd så benytter jeg babyens sovetid til å gjøre husarbeid (mest fordi jeg ikke får helt ro i sjela når det er rotete, så ryddinga er for min egen del). Andre ganger sitter jeg og ser på tv eller er på forumet her, og en gang i blant tar jeg en dupp selv [emoji6]

Og disse vennene gidder å være sammen med disse mannfolka fordi??? Kjenner jeg blir mektig provosert..

Nå er min mann kanskje over gjennomsnittet og tar ofte mini med på hjemmekontor et par timer så jeg får sove ut iblant etc, men likevel.. Nå sover mini stort sett kun en liten hvil på morgenen (da spiser jeg frokost) og ellers på tur.. Jeg lager middag kanskje en dag i uken [emoji85] Men prøver å holde det ryddig og få unna klesvasken. Mannen min forventer ingenting og vet nøyaktig hvor mye arbeid det er.

Til og med helsesøster driver jo og maser om at vi må sove når babyen sover. Det gjør jeg mye sjeldnere enn jeg egentlig burde. Tror min mann og synes jeg gjør litt lite i huset selv om han ikke sier det, evt. så er det bare jeg som føler at jeg må forsvare at jeg har gjort så lite i løpe av en dag. Når mini endelig sover litt mer enn det han sover oppå meg benytter jeg sjansen til å dusje eller spise, og vipps så er han våken igjen. Evt. så går jeg tur for at han skal sove, og da våkner han som regel kort tid etter at vi er hjemme igjen.

Og disse vennene gidder å være sammen med disse mannfolka fordi??? Kjenner jeg blir mektig provosert..

Nå er min mann kanskje over gjennomsnittet og tar ofte mini med på hjemmekontor et par timer så jeg får sove ut iblant etc, men likevel.. Nå sover mini stort sett kun en liten hvil på morgenen (da spiser jeg frokost) og ellers på tur.. Jeg lager middag kanskje en dag i uken [emoji85] Men prøver å holde det ryddig og få unna klesvasken. Mannen min forventer ingenting og vet nøyaktig hvor mye arbeid det er.

Hehe, han ene har nok ikke helt forstått hvor slitsomt det faktisk er å underholde en baby på timesvis hele dagen og hvor lite man kan rekke å gjøre om ungene har en dårlig dag, og hvor sliten man da kan bli. Så det har blitt en stående vits og meg og den venninna, at hun må utnytte tida. :p Hun andre har en ganske likende man, og dette var jo barn nr 2 også, og han tok poenget raskt da hun begynte å sende mld og informere om hver gang barnet sovnet og våknet. :p

Mannen min er hjemme "hele tiden", men jeg skal love at jeg slapper av når babyen sover likevel. ;)

Til og med helsesøster driver jo og maser om at vi må sove når babyen sover. Det gjør jeg mye sjeldnere enn jeg egentlig burde. Tror min mann og synes jeg gjør litt lite i huset selv om han ikke sier det, evt. så er det bare jeg som føler at jeg må forsvare at jeg har gjort så lite i løpe av en dag. Når mini endelig sover litt mer enn det han sover oppå meg benytter jeg sjansen til å dusje eller spise, og vipps så er han våken igjen. Evt. så går jeg tur for at han skal sove, og da våkner han som regel kort tid etter at vi er hjemme igjen.

Tenker dette avhenger jo litt av om man får nok søvn om natta da. Her sover lille fint, men noen ganger i uka lar jeg mannen ta ham etter at han har fått mat i senga, fordi han gjerne har holdt meg våken litt nå og da og jeg kunne tenkt meg litt mer søvn, slik han jo får i helgene og sånt (mannen tar eldste og får henne på skolen hver morgen, så han er oppe uansett).

Får bare godte deg med at han får oppleve det, han også, hvis han skal ha perm han også. ;)

Jeg innrømmer lett at jeg i stor grad bruker sovetida til å slappe av på sofaen med netflix, bv eller youtube, kanskje litt huslige ting iblant. For jeg har totalt sett myyye mindre nedetid nå enn før babyen kom til, så jeg syns ærlig talt jeg kan unne meg det, om det ikke er noe arbeid jeg ikke kan få gjort med babyen våken og som MÅ gjøres den dagen.
Høres ut som vi bruker tiden mens babyen sover likt! Synes det er den mest fornuftige måten å bruke tiden på også. Husarbeid gjør jeg fint mens mini er våken og koser seg i bæresjal eller på leketeppet. Eller vi deler på det om kvelden. Mye morsommere å henge opp klesvasken når man er to om å gjøre det!

Diskuterte forresten temaet i barselsgruppen her om dagen. Den ene hadde gått på den smellen å ta eneansvar for levering og henting i barnehagen mens hun var i permisjon. Hun var god og sliten av å stå opp tidlig etter lange våkenetter...

Spiser, vasker klær, slapper av. Handler

I dag har jeg ikke fått gjort en dritt. Har gått to turer(innom butikken på ene turen da).
Utenom dette har lisjen vræla fra morran til kveld.

Når han har gode dager og jeg har energi, så blir det en del rydding, støvsuging, vasking osv. Heldigvis flest av de dagene.

Har jeg lite energi, så er det tv/film eller soving når han sover.

Og er det ekstra ille. Så får tv'n være underholdning for begge to.

Og det er ikke lenger noen som tørr fortelle meg at det er rotete her i heimen. For da blir dem satt i arbeid.

Skulle jeg sovet når babyen sover hadde jeg sovet alt for mye [emoji14]

Jeg bruker egentlig tiden på alt mellom himmel og jord :)

Noen dager er vi på tur når han sover, noen dager sitter jeg bare i sofaen og surrer, mens noen dager er jeg supereffektiv og får gjort alt jeg har planer om hemme :)

Høres ut som vi bruker tiden mens babyen sover likt! Synes det er den mest fornuftige måten å bruke tiden på også. Husarbeid gjør jeg fint mens mini er våken og koser seg i bæresjal eller på leketeppet. Eller vi deler på det om kvelden. Mye morsommere å henge opp klesvasken når man er to om å gjøre det!

Diskuterte forresten temaet i barselsgruppen her om dagen. Den ene hadde gått på den smellen å ta eneansvar for levering og henting i barnehagen mens hun var i permisjon. Hun var god og sliten av å stå opp tidlig etter lange våkenetter...

Uff, ja det tipper jeg er tungt. Mannen skal fint få lov til å fortsette med å sende storesøster på skolen hver morgen resten av skoleåret, for det varierer jo enda litt hvor vi er i søvnen når klokka er 7-8 om morgenen. Veldig kjekt at hun bare går av og på bussen rett utenfor døra da. :D Jeg syns det er sykt pes bare å få hentet henne på fritidsklubben når hun er der, fordi lille pleier å grine i bilen hvis vi skal kjøre når det er ettermiddag/kveld... Og det å komme seg ut døra tar jo mye lengre tid når man skal ha med babyen, som gjerne bæsjer når han endelig er festet i bilstolen. For ikke å snakke om at dagsoving er jo flytende, han legges ikke til faste tidspunkt, og det skal mye til før han vekkes. Tenker det hadde vært dritt å måtte tenke på at sovinga skulle arbeides rundt den hentinga hver dag.

Her er jeg alene og må ta litt og litt. Men bruker å ta det jeg orker. Skulle likt å sett disse mannfolka hatt baby alene ei heil uke. Er vel kanskje ofte nok for de bare en dag [emoji23]

Første soverunden triller vi tur for å lufte hunden. Andre runde spiser jeg frokost og dusjer om jeg får tid. Og resten av soverundene deles mellom husarbeid og litt avslapping på sofan med tv eller pc.

Har en tanke om at det alltid må se greit ut hjemme til enhver tid, men det er jammen enklere sakt enn gjort. Får kommentarer her også om ikke oppvaskmaskinen er tømt eller leiligheten ikke er støvsugd når sambo kommer fra jobb :")

Jeg har to eksamener nå i månedsskifte mai/juni, så her går omtrent all sovetid til lesing av pensum. Gleder meg såå til å bli ferdig, men har bestemt meg for at dette skal jeg klare!

Skulle gjerne vært mer ute i sola og gått tur disse dagene, men blir ikke så mye tid til det dessverre, men mini får sove ute på balkongen, så han får nå i hvert fall frisk luft. :-)

Samboeren til ei jeg kjenner klarte å få seg til å si at babyen var hennes "hobby", som hun burde klare å ta seg av i tillegg til alt annet.

Jeg har to eksamener nå i månedsskifte mai/juni, så her går omtrent all sovetid til lesing av pensum. Gleder meg såå til å bli ferdig, men har bestemt meg for at dette skal jeg klare!

Skulle gjerne vært mer ute i sola og gått tur disse dagene, men blir ikke så mye tid til det dessverre, men mini får sove ute på balkongen, så han får nå i hvert fall frisk luft. :-)

Samboeren til ei jeg kjenner klarte å få seg til å si at babyen var hennes "hobby", som hun burde klare å ta seg av i tillegg til alt annet.

Haha, noe så døvt! [emoji23]

Du er tøff, lykke til med eksamen!

Først husarbeid og er eg heldig og ho sover litt bruker eg tid forran TV [emoji2]

Back
Topp