- flyr nesten aldri. Har kun fløyet to ganger de siste fem årene, og da korte turer innad i Nord-Europa. Mannen min har ikke fløyet på over 10 år.
- vi har ikke hatt bil og ville ikke ha bil før vi kunne ha elbil. Kjøpte en fem år gammel Nissan Leaf nå i vår (mer miljøvennlig å kjøpe en elbil som er brukt i mange år enn å kjøpe ny) som fortsatt har like god rekkevidde og batterikapasitet som da den var ny.
- vi bruker nesten aldri tørketrommel, bruker aldri tøymykner og vasker alltid klærne på den laveste temperaturen som er nødvendig.
- matboksene vi har er i stål uten BPA osv. Fra Beeorganic.no. Og Klean Kanteen flasker. Vi bruker ikke plastoppbevaring til mat, men Norgesglass osv. Tar ikke plastposer til frukt og grønnsaker i butikken om det ikke er nødvendig. Tannbørster i bambus til treåringen. (Vi foreldrene har elektriske tannbørster vi har hatt i mange år.)
Det vi har av barnetallerkner/barneskåler osv. er i bambus og ikke plast. Behøver ikke være dyrt. Har kjøpt på Søstrene Greve svært billig. Matboksene i stål (Bento Cinco heter merker) kostet litt mer enn typiske matbokser i plast, men ser like nye ut fortsatt til tross for daglig bruk og mange runder i oppvaskmaskinen de siste to årene.
- MEN vi bruker plastposer til handling av dagligvarer. Kun så mange vi trenger til søppelposer. Miljømessig er gevinsten av at vi ikke flyr og ikke kjører fossibil så utrolig mye større enn at vi bruker plastposer. Om det skulle bli en plastpose til overs en gang, for eksempel om vi har trengt en liten apotekplastpose, havner den selvfølgelig i plastavfallet og går til plastgjenvinning.
- Vi kildesorterer ALT, veldig nøye. Om noe har plast og litt papir, deler vi det opp og legger i respektive poser.
- vi spiser lite rødt kjøtt. Prøver å velge kortreist mat innenfor sesongene. Vi planlegger og har nesten ikke noe matsvinn: kaster svært lite mat.
- lærer barna at man slettes ikke må dra på én sydentur, en Thailand-tur og et pr shoppingturer til London, New York osv. i året. Virker som mange mener at det er nærmest obligatorisk med i allefall en sydentur i året. Mtp CO2-utslippet er det svært lite bærekraftig om det skal være sånn. Lærer dem å sette pris på lokamiljøet, og finne fine steder å gå på tur/undersøke osv. Og drar på turer innad i Norge.
- kaster selvfølgelig aldri ting ute, hverken på fortauet, i skogen, på stranda osv. Tar med oss evt søppel.
- Bruker minst mulig syntetiske materialer. Kjøper ikke fleece, men ullfleece. Det er dyrere, men om man kjøper pent brukt ullfleece fra Nøstebarn på Finn (jeg kjøper det aldri nytt, for dyrt) får man det til en ganske Ok pris. Foretrekker ellers å kjøpe plagg i økologisk bomull, bambus/viskose og ull. Kjøper helst klær i OK kvalitet (spesielt til meg selv som ikke vokser og bruker samme klær i flere år. Kjøpte meg en vinter jakke til 3000kr som jeg kan ha i mange år, heller enn å kjøpe ny jakke hver vinter som går i stykker etter en vinter) og har veldig lite klær/sko i forhold til mange damer (jeg har to par sko som jeg bruker. Kvalitet>kvantitet), vasker forsiktig for å ta vare på klærne, og gir brukte klær til Fretex.
- bruker refill av såpe, vaskemiddel osv.
- har hatt «reklame nei takk» i alle år på postkassa og får alt av fakturaer mm. digitalt.
- får endelig på plass varmepumpe denne uka som vil gjøre at strømutgiftene til vinteren vil gå veldig ned. Vi har styringsenheter på panelovnene for å spare mest mulig strøm. Lukker dører til og varmer ikke rom som ikke trenger det.
- vi har kun LED-pærer i alle lamper i hele huset, som kan styres med HomeKit (med iPhone). Om vi glemmer å slå av lys slår uansett alle lys og lamper seg av i det vi forklarer huset. Samme når vi legger oss. Vi sier «god natt» til mobilen (eller til klokka) og alle lamper/lys skrur seg av. Unntatt utelyset som er stilt inn etter tid for soloppgang/solnedgang. Også de LED.
- har planer om nye takstein med solcellepanel etterhvert.
- miljø er for meg noe av det viktigste ved valg, og jeg stemte MDG ved forrige valg.
- kjøper og selger ting på Finn. Kjøper heller få ting av god kvalitet enn mange ting som må byttes ut. Dattera mi har svært lite plastleker. Duplo er vel det største unntaket
Sikkert mer jeg ikke kommer på