Hva gjør dere

Bearam

Glad i forumet
Heihei:) Jeg har lyst å "trene" opp småen litt.. Hva gjør dere for å gi babyen stimuli og hva gjør du for å hjelpe mini til å forstå hvordan h*n skal krabbe/gå etc? Veldig nysgjerrig på dette :p
 
Man skal ikke trene de til noe som helst (selv om man kan bli utålmodig som mor når man gjerne vil at de skal greie ting) de små må finne ut av dette selv. Kroppen skal trene seg sterk nok til å møte en utviklingsfase av gangen :) Bruk heller tiden på å snakke med baby, syng og kos!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har fått beskjed om å legge babyen over på magen litt hver dag, legge noe kjekt å se på/leke med foran han sånn at han trener utholdenheten på magen. Etter at han begynte å løfte seg mer opp, og løfte på rumpen, har vi støttet han litt under brystet. Ikke holdt han oppe, men støttet han litt siden hodet har vært tungt å holde oppe. Fikk beskjed fra fysio om å gjøre dette. Men viktig å ikke bli for ivrig og presse baby før h'n er klar.
Viktig å bremse baby om den helst vil opp å gå før krabbe, sånn at krabbingen kommer først.
Ellers stimulerer vi med samspill med oss, barn, besteforeldre, dyr. Vi synger, danser, klapper, leser ol. Viktig å finne en balanse som passer din baby, sånn at ikke h'n blir overstimulert og. Merker av og til at gutten vår blir overstimulert, men det er dessverre vanlig ved premature, så vi må være ekstra oppmerksom på dette :)
 
Legger han på lekematta på gulvet med leker rundt seg, resten finner han ut av selv i sitt tempo. Vi leker, synger, klapper, koser osv. for å "aktivisere".
 
Lillingen her leker mye på gulvet, både alene og sammen med oss. Har brukt babygymmen aktivt og lagt leker rundt han, noen har han ikke fått tak i. Har latt han ligge å kjefte litt når han ikke har rukket bort til lekene, d gjør ingenting. Nå er leker med lyd en stor hit. Han kravler seg over alle gulv, ingenting er trygt lengre. Alt skal utforskes.
Babyene utvikler seg gradvis og veldig individuelt, men jeg tenker det er viktig å stimulere de hver dag. De lærer fort :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Vi også motiverer med spennede leker, leser og blar i bøker med lyd. Det er stor stas :) mini er også veldig fan av å sitte i Tripp trappen og spise kokte grønnsaker- da får vi trent finmotorikken og pinsettgrepet!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har ikke "trent" han så mye, men motivert han til diverse. Har ligget masse på magen fra første stund så han har alltid vært sterk i rygg nakke, men for å lære han å rulle til magen så "dytta" jeg litt i han så han skulle skjønne at da endte han opp på magen. Holdt også leker foran han og dro de bakover så hodet og kroppen fulgte med av seg selv :) Når det gjelder krabbing stilte jeg han et par ganger i krabbestilling og da tok han det ganske fort. Må nevne at han hadde begynt med å dra knærne inn til magen før jeg gjorde det :) Ellers må man se litt an tenker jeg da. Lillegutt har alltid vært sterk, så plutselig satt han selv uten at vi hadde "øvd" på det. Noen er klare tidlig, andre trenger tid.

Jeg har sitti masse på gulvet med han, men også latt han ligge å sutre litt aleine også. Prøv deg fram :)
 
Legg babyen på gulvet, på både glatt underlag og matte. Både på rygg og mage. Ha leker over og rundt som h*n kan strekke seg og snu seg etter. Vær sammen med på gulvet om h*n er utolmodig, utforsk lekene sammen. Du kan plassere lekene slik at h*n må snu seg etter de el. Å sitte på fanget og dra opp og ned i armene å synge ro ro til fiskeskjær styrker musklatur og rygg, mage, lår, armer og nakke. Ride ranke gir ballanse. Det viktigste er variasjon.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Man skal ikke trene de til noe som helst (selv om man kan bli utålmodig som mor når man gjerne vil at de skal greie ting) de små må finne ut av dette selv. Kroppen skal trene seg sterk nok til å møte en utviklingsfase av gangen :) Bruk heller tiden på å snakke med baby, syng og kos!


Sent from my iPhone using BV Forum

Tror du misforsto meg litt :) Når jeg trener/stimulerer jenta mi lærer jeg henne tegnspråk ved å gni meg i øynene når jeg spør om hun er trøtt, spør om hun er sulten og fører hånden opp mot munnen og smatter. Dette har hun lært seg nå etter nesten to måneder for å gi beskjed :) Når jeg trener henne til å krabbe legger jeg leker rundt, helst melkekartonger da de er mest spennende. Klapper på henne og sier hennes navn, klapper på meg eller pappa og sier vårt navn :) Ingenting som sliter musklene eller ødelegger for kroppens utvikling ;)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Tror du misforsto meg litt :) Når jeg trener/stimulerer jenta mi lærer jeg henne tegnspråk ved å gni meg i øynene når jeg spør om hun er trøtt, spør om hun er sulten og fører hånden opp mot munnen og smatter. Dette har hun lært seg nå etter nesten to måneder for å gi beskjed :) Når jeg trener henne til å krabbe legger jeg leker rundt, helst melkekartonger da de er mest spennende. Klapper på henne og sier hennes navn, klapper på meg eller pappa og sier vårt navn :) Ingenting som sliter musklene eller ødelegger for kroppens utvikling ;)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
Da misforstod jeg nok :) Smart triks med tegnespråk, jeg kan Tegn-til-tale, så kanskje jeg skal videreføre det til mini :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp