Hva gjør dere?

SofieSofie

Lillegutt <3
Januarhula 2014
Jeg syns det med rutiner faktisk er litt vanskelig jeg altså. På en måte har vi kommet godt i gang hvor jeg ammer han i senga i 9-tiden og da står vi opp. Så sover han gjerne fra 12-14 og fra 16-18. Etter det blir han gjerne trøtt i 20 tiden. Da kan han bli smågrinete og gjespe på samme måte som han gjør på dagen rett før jeg legger han ut på verandaen. Nå skal det sies at ting går ikke etter klokkeslaga altså, men sånn ca :)

I 20-21 tiden så gjør jeg det samme som alltid. Bad/vask, pysj og pupp. Jeg begynner også tidligere hvis jeg ser han er trøtt. Han sover gjerne halvtime/time, men etter det så ligger han våken til vi legger oss (sover fortsatt på rom med oss). Smågriner litt og vi må inn og ut for å gi sutt. Jeg bruker ikke å ta han opp men jeg prøver å rugge på vogga til han er rolig (tar nemlig ikke mer enn 1-2 min) så går jeg ut igjen. Hvis han krampeskriker så tar jeg jo han opp og trøster, men prøver å gå ut igjen etter 2 min. Og det funker som regel også. Det er bare så kjedelig at han ikke vil sove når jeg ser på hele gutten at han er kjempetrøtt. Jeg kunne legge han kl 21 helt fram til han var 5-6 uker. Nå er han 7 uker og det funker plutselig ikke lenger... Jeg vet jo han er trøtt når han sovner i armene/under babygymen osv, men virker som at så fort han kommer i senga si så våkner han til. Må nevne at etter nattmåltidet og det måltidet han får i 6-tiden på morgenen så legger jeg han ned i vogga si igjen, og da sovner han med en gang...

Spørsmålet er da - hva gjør dere når babyen blir lagt for kvelden og ikke vil sove? Bør jeg kanskje prøve å gjøre noe annerledes på dagen? Er det bare sånn det er å være småbarnsforeldre?? :p Gjør jeg rett i å la han ligge selvom han protesterer litt?

Kanskje prøve å ta kveldsstellet litt tidligere, sånn at han er i seng til 20. Hvis han begynner å bli trøtt da, og det er lettere å sovne før man blir overtrøtt.

Her har vi kkura begynt med legging kl 21, for hun har blitt helt umulig på kvelden. Så når jeg er trøtt og vil sove, så nekter hun. Nå sovner hun før jeg skal legge meg, og det er deilig :)

Kanskje prøve å ta kveldsstellet litt tidligere, sånn at han er i seng til 20. Hvis han begynner å bli trøtt da, og det er lettere å sovne før man blir overtrøtt.

Her har vi kkura begynt med legging kl 21, for hun har blitt helt umulig på kvelden. Så når jeg er trøtt og vil sove, så nekter hun. Nå sovner hun før jeg skal legge meg, og det er deilig :)
Ja, har prøvd å ta det tidligere også... men funker ikke særlig :/ Han ligger gjerne halvvåken og må jo da ha mat et par ganger til før han sovner når vi legger oss i 23-24 tida. Mens noen ganger hender det at han sovner med en gang og skal ikke ha mat før vi legger oss. Skjønner ikke stort jeg :p

Han hylskriker ikke, men vi får ikke fred på kvelden for vi må inn og gi sutt, trøste, bysse osv. Jeg er litt imot det å la han grine seg i søvn ;) Det sliter litt å ikke ha et par timer for seg selv på kvelden altså.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Her er snuppa på fanget eller bysses på armen i stua på kvelden. Vil ikke gi henne for vane å ligge i senga uten å sove. Hun sovner for kvelden i 22-23 tiden. Håper på å få det til litt tidligere etterhvert men måltider og sånn varierer enda mye. Hun er bare 4 uker, så gir det noen uker til

Sent from my iPhone using BV Forum

Her er det leggetid kl 19.00. Pysj kl 18.30 ca, så pupp også legger jeg han i sengen med "kosene" sine, roer seg og sovner stortsett selv da :) Han er 11 uker!

Kan ikke legge før etter 10 her. Helst mellom 11 og 12 ellers våkner han i 4-5 tia på natta og vil stå opp.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Pleier å legge ho rundt 20-21, ho blir lett overtrøtt og hysterisk på kveldstid. Men ho roer seg på soverommet vårt, mest sannsynlig pga det er mørkt, litt kjølig og lite action der.
På dagtid søv ho nesten ikkje i det heile tatt, kun hvis me kjøre bil, bittelitt på trilletur, og rett etter at ho har blitt amma. (Då gjeld det å ikkje røre for mykje på seg, for då våkner ho!)

På mirakuløst vis har faktisk mannen klart å få ho til å sovne i vippestolen sin no, o glede! :)

Synes også det med rutiner kan være litt vanskelig, men stresser ikke så veldig med det heller enda, tror det kommer litt av seg selv etter hvert. Har tatt kveldsstell/bad til ca samme tid hver kveld siden vi kom hjem fra sykehuset omtrent, men det å legge han har vi ikke orket prøve på engang siden han er mye våken på kveldstid. Prøver å "markere" at det er kveld ved at etter stellet så dempes lys, lyd og alt blir generelt mer rolig. Har brukt våkentiden hans på kveldstid til sang og kos, og når han sover så ligger han i babynest i sofaen ved siden av meg. Den siste uka har han falt mer til ro av seg selv rundt 20-21, da steller vi, han får flaske og sovner som regel rundt 21.30 i nestet sitt. Flytter han i babynestet fra sofaen og over i senga når jeg legger meg, og da sover han til rundt 03-04.

Synes ikke det blir feil å la han ligge om han protesterer litt, men med protest tenker jeg lett sutring, ikke gråt. Det er tungt å ikke ha noe særlig tid for seg selv, men rutinene kommer. Tenker som så at det er for en periode, og at det vil bli bedre og lettere etter hvert. Noen barn faller naturlig inn i en rutine av seg selv, mens andre trenger mer tid på seg. Om den rutinen du har er den du vil skal vare, så ville jeg fortsatt med den, og for en periode vil det kanskje være mer krevende, men tror absolutt at det vil bli stadig lettere.

Vi skifter til pysj og sånn i 8 tiden.. men han sovner ikke før i 12- halv 1 tiden. Han må spise seg litt opp for natta:) så sover han til 8-9 tiden:) passer meg mye bedre enn å legge han for tidlig også måtte opp i 3-4 tiden.

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Jeg tar på pysjen rundt 21, men det blir som regel et bleieskift til før det blir natta. Han spiser ganske hyppig på kvelden, ca frem til 23, og da legger jeg ham i vugga. Frem til da bruker jeg å la han ligge i lekegrind i stua med dyna på for å markere kveld. Toåringen min var ganske lik, og vi gjorde det samme. Hun begynte ikke å legge seg tidlig (19-20) før hun var 9 mnd. Jeg prøvde, men det ble mye sutring og uro, så vi ga oss på det og ventet til det falt på plass av seg selv.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Oj oj! Akkurat sånn har vi d også MEN her er det hyl og vræl til han er utmattet. Nytter ikke å trøste, synge, puppe,bysse, vugge etc. Prøver å holde fast på ca samme leggetid rundt 18.30-19 tiden da han er stup trøtt.har prøvd d meste men det eneste som ser ut til å funke er å ha støvsugeren i nærheten. Da slokner han litt raskere. Praktisk for han og oss men ikke for eldstejenta :( kanskje vi må prøve å legge litt senere tro?? Han sover godt for natten da når han er ferdig med gråtingen sin så det er jo bra. Kanskje vi bare har fått sånne små kveldsterrorister som mangler den on-off knapp?? ;)

Oj oj! Akkurat sånn har vi d også MEN her er det hyl og vræl til han er utmattet. Nytter ikke å trøste, synge, puppe,bysse, vugge etc. Prøver å holde fast på ca samme leggetid rundt 18.30-19 tiden da han er stup trøtt.har prøvd d meste men det eneste som ser ut til å funke er å ha støvsugeren i nærheten. Da slokner han litt raskere. Praktisk for han og oss men ikke for eldstejenta :( kanskje vi må prøve å legge litt senere tro?? Han sover godt for natten da når han er ferdig med gråtingen sin så det er jo bra. Kanskje vi bare har fått sånne små kveldsterrorister som mangler den on-off knapp?? ;)
Fra å være grei å legge i 19-tiden har poden her fått lakenskrekk. Helt utrøstelig og hyl og skrik. Virker redd for å bli alene. Vi gjør alt for å unngå skrikingen nå noen kvelder til han blir trygg på vogga og leggesituasjonen igjen. Spent på hvordan kvelden blir nå!

Her er det leggetid kl 19.00. Pysj kl 18.30 ca, så pupp også legger jeg han i sengen med "kosene" sine, roer seg og sovner stortsett selv da :) Han er 11 uker!

Wow herlig. Jeg håper på en sånn tid;)

Fra mobil enhet

Hadde rutine med fast sovetid på dagen 12-14, men for to uker siden ca ble det slutt på det. Nå har baby noen kjappe naps i ny og ne på dagtid. Om kvelden har baby fast leggerituale klokka 19, og det går som regel fint å legge da. Våkner i 23 og 0300- tiden for mat. Står opp 07 som regel.

Wow herlig. Jeg håper på en sånn tid;)

Fra mobil enhet
Vi hadde noen skikkelig trøblete kvelder da han var ca 12-14 uker. Ville plutselig ikke legge seg i dere hele tatt. Ble noen kvelder med grining og opp og ned i senga. Men nå som han er 4 måneder er vi tilbake til samme rutine, bare at ny leggetid er 18.00- sover da til kl 06.00 med mat to til tre ganger i mellom. Fornøyd med det også :)

Lille gutt har fått mye bedre leggetid:) nå er det ikke 12 tiden lengre, men mellom 20-21:) og da sover han hele natta uten mat:) våkner mellom 7-9 :) det er deilig! Endelig!!

Lille gutt har fått mye bedre leggetid:) nå er det ikke 12 tiden lengre, men mellom 20-21:) og da sover han hele natta uten mat:) våkner mellom 7-9 :) det er deilig! Endelig!!

Oi! Det er jo kjempe bra:) her er det kvelden for lillegutt mellom syv og åtte, da sovner han selv i sengen med kosen sin. Men til gjengjeld våkner han for mat kl ett og fire. Vi har begynt at pappaen står opp og gir smokken kl ett, det har vært noen netter det har fungert. Men her går han helt etter klokka;) gleder mg til han kan sove natten igjennom:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Er det fler enn meg som ammer 3-5 ganger hver natt? Altså fra 19-07 ca.

Sent from my iPad using BV Forum

Er det fler enn meg som ammer 3-5 ganger hver natt? Altså fra 19-07 ca.

Sent from my iPad using BV Forum

Jepp. Mini begynte å få orden på natta, spiste kl 1 og kl 4/5, for så og sove til kl 9. Nå spiser han kl 1,3,5 og kanskje kl 6. Fra kl 5/6 sutrer han og må helst ligge helt inntil meg hvis det skal være håp om å sove til kl 7/7.30. Han sover igjen fra kl 8 ca, men da må jeg trille tur ;)

Back
Topp