Hva gjør dere under nedstenging?

Mamma til G

Betatt av forumet
VIP
Altså her har alt av innendørsaktiviteter nedstengt: , badeland, lekeland, trampolineland, aktivitetene til ungene, barneklubben, barnesang osv.. samtidig som vi jobber i helsesektoren, og helst ikke skal menges med veldig mange andre for å unngå smitte. Vi pleier å reise på aktiviteter med ungene noen ganger i uka. Da har det vært mulig å tilpasse slik at vi reiser når det er få/eller ingen andre på disse stedene, og reist når rushet begynner. Grunnet kuldeastma hos to av ungene, og minstemann på snart 1.5 år ikke klarer å krabbe å bevege seg så fint i dress med ullklær ute er jeg snart tom for idéer å finne på.
De blir rastløse, og ønsker mer som skjer. samtidig sliter jeg med å finne på nye ting. Mest til 1.5 åringen. De to eldre er flinkere til å aktivisere seg selv.
Men kan noen komme med litt aktivitetstips som kan aktivisere ungen på 1.5 år mer enn fem min om gangen? Vi prøver tegning, leke sammen, lytte til musikk, danse sammen, men det eneste som holder henne opptatt mer enn fem min er TV, noe jeg helst vil prøve å unngå i for store mengder.
Huff. Skulle ønske vi snart ble ferdig med covid altså!

Hinderløype hjemme med besøk fra egen kohort? Skattejakt med hjelp fra de eldste
Hoppetau eller -strikk inne
Bygge fort av tepper og puter
Sklie i trappa
Hoppe paradis inne (vi har laget bane av teip)

Min var rundt samme alder under nedstengning i fjor. Og jeg hadde egentlig tatt en måned ubetalt perm for å "finne meg sjæl" igjen etter mammaperm og gi snuppa lang innkjøring i bhg. Den gang ei:hungover: men ble ganske oppfinnsom etterhvert da:joyful:

De største favorittene som ikke bare varte fem minutter var:

*Hinderløype (som noen andre skrev)
*Jeg festet biter av malerteip på bord, stoler og vegger som hun kunne gå rundt å rive av. Fordi de klistrer litt fast på hendene også endte det opp med å bli en overraskende bra finmotorisk øvelse:hilarious: litt rydding av teip etterpå da, men det gikk jo greit
*Brukte gelatinpulver til å lage gele og farget med litt konditorfarge i og fylte det i gjennomsiktige plastbokser. Puttet da noen av lekene hennes i (duplofigurer). Når det stivner blir det en skikkelig morsom "arkeologisk" oppgave. Så da fikk hun en plast kniv og skje. Det kunne hun sitte lenge med. Og er jo ikke noe farlig å spise gelén heller. Blir litt klin, men siden det ikke er sukker i så blir det ikke klissete i hvert fall:) Man kan justere stivheten på gelén etter hvor mye pulver man bruker, så det kan sikkert også være gøy for eldre barn.
*Store ballonger!:joyful:
*Bøker med sanger (der de kan trykke på knapp selv)
*Teipet papphylstre fra dorull på veggen der hun kunne slippe små baller/kuler igjennom. Laget ikke så mere avansert enn et par rør på veggen. Versjon to var å gi henne en kopp rosiner. Så slapp hun en igjennom og spiste den. Da var det tid til både å sette på vask og henge opp den som var ferdig:p

Har et bilde av det med gele. Ser jeg putta rosiner i der også gitt:hilarious:
Screenshot_20211216-161006_Gallery.jpg

Back
Topp