Hva gjør dere sammen med baby?

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Altså, jeg føler jeg finner på noe hele tiden; vi synger, leser, skravler, prøver å trene motorikk, viser litt flash cards, hører på lyder eller musikk, tester ut litt teksturer på ting og tang... Så det er ikke mangler på aktiviteter å gjøre. Dagen går jo! Også er det jo ellers spising, soving, bæring/tur.. kanskje jeg hiver henne på ryggen min, mens jeg lager mat, etc.

Men lurte på, hvordan ser deres dag ut med baby? Hva finner dere på? :) :)
 
Oi, du e jammen aktiv. Me leke på golvet, går tur, lese i bok og synge litt av og t. Ellers går jo dagane fort. Jentå mi kan ligga på golvet og leka sjøl ei stonn.
 
Jeg er mer sånn som Hari her. Vi tar livet med ro. Trenger ikke ha noe å gjøre hele tiden. Kan godt bare ligge og titte på hverandre også. :)
 
Mini er fortsatt klistermerkebaby og trives best sammen med meg, ikke glad i å ligge for seg selv på gulvet f.eks:p Vi leker mye på matta hans på gulvet, synger barnesanger, skravler, ler og tøyser, babymassasje, hører musikk, er i bæreselen, er med i hagen, leser bøker. Han er i grunn med på det meste, og elsker å leke eller "skravle" med søskna sine:happy::Heartred
 
Oi, du e jammen aktiv. Me leke på golvet, går tur, lese i bok og synge litt av og t. Ellers går jo dagane fort. Jentå mi kan ligga på golvet og leka sjøl ei stonn.

Er ikke egentlig så aktiv, følger et lite program som tar ca 5 minutter om dagen (med diverse aktiviteter; da altså flashcards, en sang, noe lydfiler.. som tar ca 30s per aktivitet), men.... Hun her gror tenner om dagen, og er litt ekstrem for tiden.. så hun nekter å ligge for seg selv. Og da må vi finne på noe. Hun vil helst ikke sove alene engang på dagen... Så da blir det kanskje lesing, eller synging... Også pottetrener vi, så går jo noen minutter der og, her og der... Oog går tur med hunden, med babyen på ryggen..
Neida, samlet aktivitetstid, med faktiske aktiviteter, er sikkert bare 30 min ila dagen. Av og til litt mer, om vi ligger ekstra på matten.. Kanskje. Jeg vet ikke, dagene mine er å gå hjemme med ungene, så kan være det er mer x) Blir fort sånn når hun absolutt ikke ikke ikke vil ligge alene. Jeg får ikke gjort noen andre ting uansett , så da kan jeg like gjerne lese babybok ><
 
Er ikke egentlig så aktiv, følger et lite program som tar ca 5 minutter om dagen (med diverse aktiviteter; da altså flashcards, en sang, noe lydfiler.. som tar ca 30s per aktivitet), men.... Hun her gror tenner om dagen, og er litt ekstrem for tiden.. så hun nekter å ligge for seg selv. Og da må vi finne på noe. Hun vil helst ikke sove alene engang på dagen... Så da blir det kanskje lesing, eller synging... Også pottetrener vi, så går jo noen minutter der og, her og der... Oog går tur med hunden, med babyen på ryggen..
Neida, samlet aktivitetstid, med faktiske aktiviteter, er sikkert bare 30 min ila dagen. Av og til litt mer, om vi ligger ekstra på matten.. Kanskje. Jeg vet ikke, dagene mine er å gå hjemme med ungene, så kan være det er mer x) Blir fort sånn når hun absolutt ikke ikke ikke vil ligge alene. Jeg får ikke gjort noen andre ting uansett , så da kan jeg like gjerne lese babybok ><
Må spørre, pottetrening med den minste? Eller med en søsken?
Her går dagene med leke på matte, er flink til å ligge alene. Snakker og synger litt. Mye ute på trilletur, sover enda 3-4 timers lur på dagen.
 
Må spørre, pottetrening med den minste? Eller med en søsken?
Her går dagene med leke på matte, er flink til å ligge alene. Snakker og synger litt. Mye ute på trilletur, sover enda 3-4 timers lur på dagen.

Med minste. EC light.
Tilbyr å sitte på do når vi skifter bleie, for å både gjøre doen til en "vanlig" ting, og for å redusere antall bæsjebleier :p
Min førstefødte var livredd for doen, så prøvde EC light med nr 2 og nå nr3.
 
Hva slags flashcards bruker du Lillafrosk? Høres spennende ut!

Jeg prøvde meg på et program (raising superstars); aner ikke om det har noe for seg, så vet ikke hvor vidt det er verdt pengene; men baby synes det er gøy, så da er det vel forsåvidt noe verdi i det :p
Nei, altså, de kaller det vel booster cards.
Også er det forskjellige sett. F.eks, sett med frukt.
Så er det type 7-8 ulike kort (laminert A4 ark dette, da) som man tar for seg og leser opp (man skriver bak hvilket kort det er) i et raskt tempo (type 1-2 sek per kort).
I det programmet, så viser man da 1-3 sett med kort hver gang, 2x pr dag. Så tar jo under et minutt å utføre :p

Per nå har jeg 8 sett med kort (musikkinstrumenter, dyr, frukt, fugler...), men tenker disse er enkle å lage selv også.
Poenget er vel helst å trene opp minnet, og å prosessere informasjon raskt.
Eller noe sånt :p
Hele gimmicken er det at babyer og barn under 2 år, har strengt tatt uendelig med evner man kan utvikle, men når man blir eldre, så mister man det som hjernen ikke synes er så viktig.. Så, de kortene er altså en del av det programmet da. Men jeg tenker det fint skal gå an å lage egne kort, om ting man ønsker barnet skal få en introduksjon til. Tresorter, blomster, bilmerker... (Må bare passe på at man får rene "bilder". F.eks, skal du ha bilde av en solsikke, så finn et bilde av kun en solsikke; ikke en åker med gress, himmel, sol og en liten solsikke midt i; for da er det ganske mange flere elementer i bildet som kan forvirre).

Tenker lage noen selv jeg, i alle fall, når dette programmet er over :p

Dette ble mye lengre svar enn jeg tenkte, men.. haha.. du fikk nok litt mer info enn du ha om ><
 
Min klengebaby har endelig begynt å trives på lekematten, så han får være der med alle lekene sine så mye som han orker i løpet av en dag. Jeg sitter gjerne sammen med ham, nå har han begynt å bli artig å kommunisere med også, mye som skjer motorisk også, så det er spennende for oss begge. Jeg føler absolutt ikke på noe behov for å aktivisere ham hele dagen, samtidig som han aldri er alene heller. føler vi har funnet en fin balanse hvor jeg kan rydde og ordne litt rundt i rommet, og han er fornøyd på gulvet så lenge han kan se meg. Så hyler han ut når han har fått nok og da får han komme opp og kose og lese og synge litt, og så kanskje ned igjen på matten. Han er veldig glad i å utforske så han holder seg opptatt :D Ellers går det i mating, prøvesmaking, ærend, endelig litt lange trilleturer, og 1-2 dager i uken låner jeg ham bort til bestemora så jeg kan ta en times tid på treningssenter. Vi er en kosefamilie da, så skal sies at det går noen timer for dag bare med å sitte/ligge og dulle :p
 
Back
Topp