Hva gjør dere når ungen ikke vil i barnehagen?

Virrehøna

Forumet er livet
Desemberskatter 2016
Januar 2017
Har en her som bare ikke vil i dag. Vil være hjemme med mamma. Og i dag så er det en mulighet, men er redd han kommer til å kjede seg etterhvert.

Uansett hva jeg lokker med, så vil han ikke. Skal jeg bare la han være hjemme? Han er 2,5år.
 
Kan vel uansett vente med å levere. Kanskje han ombestemmer seg. Eller bare la han bli hjemme hvis det passer for deg.
 
Jeg lot mi jente være hjemme en del når jeg hadde mulighet, og da eskalerte det bare. Jeg har lært å kommer ikke til å gjøre det samme med lillebror hvis han er samme typen.

Jeg sa at hun fikk være det noen timer, og lovet å hente tidlig. Gjerne før 14 måltidet :)
 
Jeg gjorde også det et par ganger og det ble bære værre.. Så gjorde heller som de over her og leverte senere og hentet tidlig. Sa også i fra til de i bhg at vesla plutselig ikke ville, og sjekket nøye opp om det hadde skjedd noe spesielt etc som kanskje gjorde at hun ikke ville i Bhg.. Det gikk fort over :happy:

Når de er litt større kan man enklere gjøre det ved å forklare at «idag går det, men ikke i morgen» typ.. vil tro at siden han er så liten kan det fort bli en større utfordring neste gang han plutselig ikke vil i bhg og du ikke kan være hjemme..
 
Da hører jeg på dere og leverer.
Sjekka feber og formen og nå, sånn i tilfelle han rett og slett er dårlig. Men nope
 
Barna var alltid fått velge her, men jeg har sånne barnehage barn som ikke vil hjem så er sjeldent de bare vil være hjemme :)
 
Lever når de maser om å være hjemme. Ta heller en fri dag hvis du sier ifra kvelden før, for da har du bestemt det og ikke barnet. Nr 2 hatet småbarn avdelingen og var masse problemer der hvor de til å med ringte ppt. Men han ble aldri hjemme de dagene han sa det selv. Nå går han på store barn og vil i bhg hver dag.
 
Her har han jo ikke noe valg hvis han sier at han ikke vil i barnehagen (eller "gidder ikke barnehagen" som han sier :p), for jeg må jo på jobb. Pleier da å annerkjenne følelsene hans og forklare at mamma ikke alltid vil på jobb heller, men at man må. Så prøver jeg å friste med å si at det er så så mange dager igjen av uka og at det snart er helg, og da skal vi være hjemme alle sammen :)

Hadde jeg ikke måttet på jobb så hadde han uansett ikke fått bestemme. Da hadde jeg heller avtalt det på forhånd, slik som andre skriver overfor.
 
Har en her som bare ikke vil i dag. Vil være hjemme med mamma. Og i dag så er det en mulighet, men er redd han kommer til å kjede seg etterhvert.

Uansett hva jeg lokker med, så vil han ikke. Skal jeg bare la han være hjemme? Han er 2,5år.
Så klart du lar han være hjemme om du har mulighet til det. Så finner dere på noe koselig, piknik i hagen eller på tur feks. De fleste på 2år har nok mer behov for å være med mamma og pappa enn å dra i barnehagen så må vi som foreldre være tilstede med barna så det ikke koselig for alle sammen
 
Hadde latt han kose seg hjemme og sagt at i dag får du fri men i morgen må du i barnehage igjen.
 
Stakkar små som tvinges selv om mor har mulighet... Når de er så små, har de da absolutt mest behov for mor! I dagens samfunn er man SÅ opptatt av å høre på barns behov og følelser, - bare man ikke snakker om bhg.. Og å si til dem at man må-på lik linje med oss voksne som må på jobb.. Nei, de er for små til å føle at de har et så stort ansvar enda, og bhg-tvang! Vil de være hjemme, og mor kan-ja så kos dere sammen da vel! Og om det eskalerer kan det jo være at de helst liker å være hjemme med mor da.. So what? Er mest naturlig det, og har man mulighet så gjør man vel det?
 
Tror jeg ville holdt barnet hjemme hvis dette ikke er noe som skjer veldig ofte, evt levert sent og hentet tidlig :)

Edit: så nå at du har levert barnet i Bhg. Håper det gikk fint og at han koser seg der :)
 
Jeg holdt mine hjemme om de absolutt ville det. Yngste hadde en lang periode hun ikke ville i bhg, og da fikk hun masse fri, og ekstar korte dager.Jeg synes det er viktig å ta dem på alvor, og har man anledning så hadde jeg holdt barnet hjemme.
 
Stakkar små som tvinges selv om mor har mulighet... Når de er så små, har de da absolutt mest behov for mor! I dagens samfunn er man SÅ opptatt av å høre på barns behov og følelser, - bare man ikke snakker om bhg.. Og å si til dem at man må-på lik linje med oss voksne som må på jobb.. Nei, de er for små til å føle at de har et så stort ansvar enda, og bhg-tvang! Vil de være hjemme, og mor kan-ja så kos dere sammen da vel! Og om det eskalerer kan det jo være at de helst liker å være hjemme med mor da.. So what? Er mest naturlig det, og har man mulighet så gjør man vel det?

Slik som du tenker, tenkte jeg også og det straffet seg tilslutt.
Jeg hadde mulighet til å la henne være en del hjemme da jeg studerte noen år. Men studiene gikk over til jobb og barnehagelevering ble ett mareritt, og jeg hadde ikke lenger fleksibiliteten til å la henne være hjemme. Det samme på obligatoriske studiedager eller dager jeg virkelig måtte lese. Det var virkelig ikke greit for noen. Så jeg tror på å levere dem i bhg og la de være bare ett par timer i allefall, også kan de få komme hjem tidlig og kose seg hjemme.
 
Jeg lot eldste være hjemme om hun ikke ville i barnehagen. Det gikk helt fint. Var klar på at hun skulle få bli hjemme, men at det ikke var mulig i morgen. Så koste vi oss sammen hjemme. Jeg husker selv at de beste minnene fra barndommen var de dagene jeg og mamma var alene hjemme. Da kunne vi bake eller bare leke eller ta en tur til byen. Veldig verdifull tid :)
 
Jeg har latt ungene bestemme noen ganger. Har gått helt fint. Da vil de gjerne i barnehagen dagen etterpå. Sønnen min ble sint da jeg hentet tidlig så det gikk lang tid før jeg gjorde det igjen :p

Men det kommer helt an på hva slags unge man har og alder om det straffer seg senere å la de bestemme. Kan hende toåringer har behov for å være hjemme, så synd om deres behov skal overkjøres uten grunn...
 
5 åringen vår er sånn nå efter ferien. Idag nekta hun och var så lei seg ‘en eg hade verkligen ikke møjlighet att ha henne hjemme da eg hade fysio time til meg selv og ett viktigt møte.
Eg har visse dager laget avtale att eg henter henne tidigare i bhg.
Hon vill ikke gå i bhg visst de andra syskon er syke eller visst de må hentes i bhg skole pga legetime osv men Ibland så har eg inget valg før eg kan ikke dra med meg henne i tillegg til ett annet barn som skall undersøkes.
 
Viktig å være tydelig på hva som skjer.. Ikke gi barnet et valg.. Hent heller tidligere om du kan. Si gjerne at du skal på jobb/skole alt ettersom
 
Jeg har latt ungene bestemme noen ganger. Har gått helt fint. Da vil de gjerne i barnehagen dagen etterpå. Sønnen min ble sint da jeg hentet tidlig så det gikk lang tid før jeg gjorde det igjen :p

Men det kommer helt an på hva slags unge man har og alder om det straffer seg senere å la de bestemme. Kan hende toåringer har behov for å være hjemme, så synd om deres behov skal overkjøres uten grunn...
Samme her, aldri vært noe problem.
Deilig å bare kose seg sammen når man kan
 
Jeg leverte og han har storkosa seg i bhg og ville ikke bli med hjem.
Så fikk jeg samtidig spurt om det skjedde noen i går. Det gjorde det ikke.
 
Back
Topp