Hva gjør dere når barnet biter?

Wappadoo

Blir kjent med forumet
Jeg driver å oppfostrer en biter, og han biter hardt.

Snart 2,5 år. Hva gjør dere med det? Jeg sliter med å holde meg rolig, for det gjør jo jævlig vondt..
 
Jeg sier skarpt «nei» når 1 åringen biter å flytter meg unna.

Tror det er en periode mange går igjennom.
 
Min gikk gjennom en sånn periode da han fylte ett år ca. Prøvde å ignorere men jeg fikk jo store blåmerker overalt og det gjorde så sinnsykt vondt. Så jeg sa et skarpt «AU!!!» og sa at mamma får vondt når du biter! Tok litt tid, men han ga seg etterhvert.
Nå er han snart 1,5 år og vi sliter med klyping , så driver med samme metode nå, blitt mindre klyping i det siste
 
Har hatt en biter selv. Uansett hva jeg gjorde så hjalp det ikke, det måtte bare få over av seg selv. Det bedret seg etter han ble tre år... Hold ut! Jeg vet hvor jævlig det er. Han begynte først med kliping da han var 7 måneder før han gikk over til biting. Enkelte ganger har det gjort så vondt at jeg instinktivt hadde lyst til å smekke til ungen. Kom noen banneord bak sammenbitte tenner istedenfor og jeg satte vekk ungen med et strengt "nei" og sa at jeg ikke vil være med en som biter. Han fikk ikke komme nær meg. (Da var han sikkert rundt to år) Han ble helt ifra seg og skrek mens han ville tilbake til meg. Av og til lot jeg han komme til meg mens andre ganger trakk jeg meg unna.

Etter han ble tre kunne han bite når han ble gira under lek mens nå skjer det bare en sjelden gang og da pga han blir provosert.
 
98% av alle barn i denne alderen biter, klyper eller slår. Helt normalt, og det går over.

Prøv å gi lite oppmerksomhet til handlingen. Bare si nei, og ta hen bort fra situasjonen.
Det er det som funker best..

Skjønner frustrasjonen. Jeg hadde et barn på jobb en gang, som ble sint og kastet en kloss midt i ansiktet mitt så jeg fikk blåøye..
kjente det kokte og hadde lyst å smekke hen.
Men reagerte med å gå ut av rommet.

Forbanna irriterende når barn slår eller biter, fordi en instinktsvis får lyst å reagere
 
Hva du enn gjør tenker jeg at det er viktig at du gjør det samme hver gang.
 
Jeg ville ha tatt bort barnet fra situasjonen og sagt nei litt konsekvent. Deretter forklart at det gjør vondt når han/hun biter. Viktig som nevnt over her at man gjør det samme hver gang sånn at barnet lærer at dette faktisk gjør vondt og at det ikke er greit å bite.
 
Selv om det er normalt å gå fjennom en spnn periode, så var det ikke noe som skulle akseperes her i heimen. Tror ikke jeg opplevde det heller, men nå er jeg forbaska bestemt og viser tydlig at jeg er sint om noe ikke er greit. Så ungene tørte ikke prøve en gang. Noen går igjennom en skikkelig valpebiting periode hehe
 
Min på 10,5 mnd gjør dette en del. Sier først "ikke lov å bite" han ser gjerne på meg fordi han skjønner hva det betyr men han biter forsiktig likevel :hilarious: sier da "nei" med mørk stemme. Da gjør han det ofte bare på nytt, gjentar samme prosedyre og da blir han oftest veldig frustrert over at han ikke får bite. Pleier da å sette meg ned å si at jeg forstår at han blir sint når han ikke får bite, men at det gjør vondt for mamma, også avleder jeg han fra situasjonen så han blir opptatt av noe annet enn bite. Vet ikke om det kan funke på en som er 2,5, men virker jo som de andre sier her at noen barn har perioder hvor de biter og klyper mye, men burde likevel ikke aksepteres.
 
Biter tilbake!


Neida. Men det blir et strengt nei! før ejg forklarer at det gjør man ikke, fordi det gjør vondt å bite, og andre blir lei seg. (til 4 åringen, han på 7 mnd forstår jo lite av det. Han bare smiler og ler).
 
Jobbet i bhg der det var en 2-3åring som var fryktelig på bitingen! Mammaen var så fortvilet fordi han bet andre unger i bhg også. Hun prøvde alt, til han en dag bet henne i låret! Da fikk hun så vondt og ble irritert at hun bet tilbake, siden den gang bet han ikke noe mer:D Tror han skjønte at det ble vondt! Ikke særlig pedagogisk, men det funket! Man skal uansett ikke godta at barn slår, biter eller sparker :) Det kan komme av frustrasjon pga mangel på språk og evnen til å kunne uttrykke seg, men sinne er ikke løsningen. Da må man hjelpe barnet med å finne andre måter å løse problemet på. :) Man bør ikke tenke at: jaja, det er bare for en periode.. For man skal ikke vise barna at det er greit å være voldelig selv om man er frustrert, hjelp dem å takle det på andre måter. Prøv å finne ut hvorfor barnet blir irritert/sint/lei, og gi barnet et alternativ. «Ikke lov å slå, men du kan...... istedet for»
 
Back
Topp