Hva gjør dere når babyen ikke liker middagen?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Ingrid er kresen på middag, og spiser stort sett ikke mer enn et halvt glass. Og har sine klare favoritter.

Dagens forsøk på kjøttkaker i brun saus falt ikke i smak (hadde håpt det siden favoritten er lapskaus)

Hva gjør dere da?

Varmer noe annet?
Gir grøt?
Ammer?
Tenker at det er kveldsmat om drøyt to timer?

Hittil har det ikke vært noe problem, middagen er liksom bare en smak som hun ikke spiser så mye av uansett så om hun spiste det 1/6 glasset eller ei hadde ikke noe å si. Men nå har hun jo spist 0,5-1 glass de siste dagene, og likevel er hun sulten og spiser grøt av en dl vann klokken 18 så jeg tenker hun trenger mat nå også. Mer enn de to skjeene jeg med godvilje kan si jeg fikk i henne før hun slo etter skjea og unngikk resten.
 
Når mi ikke vil spise så gir jeg litt frukt, eller ammer. Noen ganger så spiser ho opp middagen hvis ho får noen skjeer frukt ved siden av. Litt dumt kanskje. Men da spiser ho i alle fall.
 
Jeg ammet i dag.

Så ga jeg sånne maispinner som det ikke er mat i, som underholdning mens jeg laget vår middag. Så får hun smake spaghetti (uten saus, for mye salt, lettvindt middag i dag det er Toro sin) og koser seg med det. Så ammer jeg nok igjen etter middag, evt fruktmos ja, det var ikke dumt.

Og så grøt 18 da. Som egentlig skal være 1815 men vi får se
 
Det kommer an på inntaket tidligere på dagen, men stort sett blir det da en fruktmos og litt tidligere kveldsmat. Også spiser han alltid noe fra vår mat mens vi spiser. Lomper, pasta og overkokt brokkoli er det mest populære...
 
Mi er også veldig kresen på middag. Hun er ikke spesielt glad i smoothie heller faktisk. Så det hender hun får litt skive hvis hun nekter både middag og frukt. Ellers er hun glad i bær og frukt i biter, så hun putler gjerne i seg litt banan og blåbær i det minste.
 
Det ble amming etter endt "middag", Spagetti til vår middag, grøt og fruktmos og mere pupp før den tid, og nå ammes hun på senga.

Og jeg er usikker på om vi skal prøve andre halvparten av glasset i morgen eller gå for en jeg vet hun liker.
Litt ekstra stress i at mannen holder et kurs disse tre ettermiddagene (i går, dag og morgen) så jeg er alene med ungene fra hun skal ha middag til de siste skal være i seng
 
Jeg kaster maten (varmer bare halve glasset, hun har aldri spist mer, sparer resten i kjøleskapet) og prøver med litt frukt eller gir en maispinne for litt matro. Når vi er ferdig å spise middag ammer jeg henne.

Hvis hun spiste en skje eller to, men ikke ville ha mer, prøver jeg på samme glasset dagen etter. Hvis hun tydelig mislikte smaken gjør jeg det ikke.
 
Jeg pusher litt glass hun ikke liker. Lære seg å like. Ikke så ofte, men innimellom. Det har til min store glede utvidet kategorien hun spiser fra bare bestemors lapskaus for 6 mnd til også mors gryte fra 8 mnd og siste nå er at hun spiste lasagne. Tomat/pasta har hun helt avvist før så at hun har spist et glass, fordelt over to dager rett nok, denne uka er en liten seier!

Men gårsdagens kjøttkaker... Er jo i kategori med lapskaus etc, så jeg trodde den skulle gå...

Sannelig ikke lett.
 
Mi liker bare 6 mnd-glass. Bestemors lapskaus hatet hun første gang. Det er det eneste hun helt tydelig virkelig har mislikt. Det begrenser middagsutvalget litt. Prøvde lapskaus igjen noen uker senere og da gikk den ned :) Babyskritt...
 
Vil de ikke ha av middagen dere andre spiser heller? Å få spise fra mitt fat er jo så stas at hun alltid smaker litt i det minste. Glass har hun aldri spist.
 
Mi er ikke interessert i min mat. Gir jeg henne en pastabit eller brødbit tør hun nesten ikke ta på den. Alt skal smakes på - bortsett fra mat... Veldig rart
 
Vil de ikke ha av middagen dere andre spiser heller? Å få spise fra mitt fat er jo så stas at hun alltid smaker litt i det minste. Glass har hun aldri spist.
Hun har ikke begynt å vise interesse for min mat nei

Men jeg husker eldste. Når han var litt eldre og spiste det samme som oss. Jeg kunne ikke forsyne ham, da spiste han ikke særlig. Tok jeg derimot ekstra mye selv og lot ham få "av min mat" over på hans tallerken, da spiste han av hjertens lyst.

Hun har ikke kommet til det stadiet enda.
 
Back
Topp