Hva gjør dere med permisjon?

2725020070603

Glad i forumet
Flere enn meg som synes det er vanskelig å organisere permisjonen før en vet om det blir ny pappakvote??

Her er evt lovendring avgjørende for om vi velger 100% dekning etterfulgt med noe ulønnet, eller 80% dekning.
Snakket med nav i dag som ovehodet ikke har peil på hva som skjer fremover eller om dem som søker og får innvilget nå vil påtvinges ny ordning i juli...

Hva gjør dere som står mellom 80 og 100% dekning?? Om den endres til at far skal ha 1/3 av perm, så betyr jo dette at jeg mister 8 av tenkte uker over til far!

Har akkurat samme situasjon...har ikke peiling hva jeg skal gjøre...vil gjerne ta 100% permisjon,men hvis de endrer lov da blir det forferdelig å miste noen uker..
Jeg skjønner ikke hvorfor de endrer igjen...de kunne gi pappaer ekstra 4uker, men ikke ta dem fra felles..
Jeg lurer på om det er mulig ev. å ta ubelønt etterpå hvis det viser seg at de endrer..

Sitter i samme situasjon. Skjønner egentlig ikke at de kan sette endringen fra 1. Juli når det ikke er vedtatt enda. Det skaper så mye usikkerhet og trøbbel for de som er i søkeprosessen nå...

Det blir nok å måtte ta ulønnet permisjon etter endt permisjon om det endres. Har faktisk glemt at det brått var snakk om 3 delt! Har regnet på 10 og 14 uker på far for å se hvordan vi skal få det til, men ikke tenkt 16![emoji15]

Jeg blir så forbanna på hele opplegget!

Aner virkelig ikke hva vi skal gjøre, veldig frustrerende!

Har akkurat samme situasjon...har ikke peiling hva jeg skal gjøre...vil gjerne ta 100% permisjon,men hvis de endrer lov da blir det forferdelig å miste noen uker..
Jeg skjønner ikke hvorfor de endrer igjen...de kunne gi pappaer ekstra 4uker, men ikke ta dem fra felles..
Jeg lurer på om det er mulig ev. å ta ubelønt etterpå hvis det viser seg at de endrer..

Man har rett til ulønnet Ja, men jeg har ikke råd til det... alternativet her er å jobbe redusert for å beholde noe inntekt.

Sitter i samme situasjon. Skjønner egentlig ikke at de kan sette endringen fra 1. Juli når det ikke er vedtatt enda. Det skaper så mye usikkerhet og trøbbel for de som er i søkeprosessen nå...

Det blir nok å måtte ta ulønnet permisjon etter endt permisjon om det endres. Har faktisk glemt at det brått var snakk om 3 delt! Har regnet på 10 og 14 uker på far for å se hvordan vi skal få det til, men ikke tenkt 16![emoji15]

Jeg kjenner at jeg egentlig er skeptisk til om 1/3 vil vedtas.... tror ikke det blir enighet om en så stor endring så raskt. Men skal jo aldri si aldri... Jeg er veldig forberedt på at det blir 14 uker til far, men jeg håper inderig at de begrenser det til 12!!

Man har rett til ulønnet Ja, men jeg har ikke råd til det... alternativet her er å jobbe redusert for å beholde noe inntekt.
Ja, det er en god løsning, jeg bare tenker på barnet..det blir min 2.barn, og det gpr an å jobbe redusert hvis barnet tar f.eks. flasken, med min første gikk det ikke..hun begynte med fastføde ganske sent, og ammefri på jobb fungerte dårlig...så det gjør saken vanskeligere...
Men dessverre ingen der på Stortinget forstår det;)
La oss håpe at de vil vente med hele greia;)

Jeg kjenner at jeg egentlig er skeptisk til om 1/3 vil vedtas.... tror ikke det blir enighet om en så stor endring så raskt. Men skal jo aldri si aldri... Jeg er veldig forberedt på at det blir 14 uker til far, men jeg håper inderig at de begrenser det til 12!!
Når jeg fikk første i 2013 så hadde far 14uker. Da hadde de vedtatt det før 1juli samma år mener jeg og jeg fødte jo i august. Så regjeringa gjør som de vil. Uavhengi av hva som passer for oss.

Og husk at hvis man velger 80% og det blir innført 3-delt perm, vil far ha krav på enda mer, nærmere 19 uker!

Når jeg fikk første i 2013 så hadde far 14uker. Da hadde de vedtatt det før 1juli samma år mener jeg og jeg fødte jo i august. Så regjeringa gjør som de vil. Uavhengi av hva som passer for oss.

Mhm sant det!! Men fikk dere innvilget søknaden med 10 uker først, også ble den automatisk korrigert etter nye regler?? Eller måtte dere legge inn søknad om 14 uker?

Jeg spurte nav om reglene for dette idag, men de visste ikke!

Mhm sant det!! Men fikk dere innvilget søknaden med 10 uker først, også ble den automatisk korrigert etter nye regler?? Eller måtte dere legge inn søknad om 14 uker?

Jeg spurte nav om reglene for dette idag, men de visste ikke!

Mener å huske at de korrigerte det etter innvilga søknad. Blir jo dobbel jobb for nav om de velger å gjøre det sånn. Pappa permen blei jo søkt en del seinere også.

Vi velger 100% uansett, ellers taper vi for mye av fars inntekt de ukene han skal være hjemme, trorvi fant ut at det var rundt 27 000,- det er jo mye penger!
Så her tar jeg det jeg kan få, og i mitt hodet regner jeg da med at den nye ordningen blir et faktum, desverre. (forbannet)
Da jeg tar felles perioden vil jeg måtte gå tilbake på jobb i slutten av Januar neste år. Jeg kommer til å søke ulønnet en del mnd, men alikevel jobbe noe redusert. Tenker en kveld i uka og annen hver helg. Dette for å ikke miste retten til forsikringer ol.
Noe dritt er det, har faktisk ikke ord. Mannen min koker på hele greia..
Håper virkelig regjeringen snur!!!

Snakket med NAV i går. Fikk beskjed om å planlegge ut i fra at det var 10 uker til far.

Snakket med NAV i går. Fikk beskjed om å planlegge ut i fra at det var 10 uker til far.
Spørsmålet er bare hva som skjer når/hvis det blir regelendring. Må vi søke på nytt eller kan vi endte permisjonen? Sånn som det er i dag kan man ikke endre mellom 80% og 100% dekningsgrad nr man først har valgt én. Men det er jo nettopp den dekningsgraden som blir den store forskjellen med en 3-delt løsning. 80% dekningsgrad gir 19 uker til far.

Spørsmålet er bare hva som skjer når/hvis det blir regelendring. Må vi søke på nytt eller kan vi endte permisjonen? Sånn som det er i dag kan man ikke endre mellom 80% og 100% dekningsgrad nr man først har valgt én. Men det er jo nettopp den dekningsgraden som blir den store forskjellen med en 3-delt løsning. 80% dekningsgrad gir 19 uker til far.
Det forstår jeg. Men heldigvis skal vi ikke søke før tidligst i uke 26. Han på NAV sa at ett vedtak på en eventuell permisjon er gjeldende. Så om ikke lovendringen har tredd i kraft på søketidspunktet så skal man forholde seg til gjeldende regelverk og vil få vedtak ut i fra det.

Det forstår jeg. Men heldigvis skal vi ikke søke før tidligst i uke 26. Han på NAV sa at ett vedtak på en eventuell permisjon er gjeldende. Så om ikke lovendringen har tredd i kraft på søketidspunktet så skal man forholde seg til gjeldende regelverk og vil få vedtak ut i fra det.
Åh så om lovendringen trer i kraft etter vi har søkt, så vil vi fortsatt beholde vedtaket vi har fått, basert på 10 uker pappaperm?! Det er jo i så fall flott! Jeg har lest at regjeringen har sagt at vedtaket (om det går gjennom) vil gjelde alle barn født etter 1. juli så jeg har trodd at det skaper komplikasjoner!

Vi venter første så jeg synes det er vanskelig hva man skal forholde seg til og i allefall med tanke på lovendringen som mest sannsynligvis kommer. Antar at det blir vedtatt så tar utgangspunktet i det og samboer er tydelig på at vi tar 100% dekning. Tanken per nå er at jeg tar min del og felles perioden så han får sine potensielt 15uker. Jeg har 5 uker ferie i år som jeg i følge sjefen kan overføre til neste år og får vel 5 nye uker til neste år også så tenker bruke av dette for å forlenge permisjonen det jeg kan. Føler ikke jeg har råd til å ta ulønnet perm så får satse på det holder.

Mener å huske at de korrigerte det etter innvilga søknad. Blir jo dobbel jobb for nav om de velger å gjøre det sånn. Pappa permen blei jo søkt en del seinere også.

Var det jeg var redd for... :/ burde jo heller vært dem som søkte etter 1. Juli det evt gjaldt for, så det ble mer forutsigbart for alle parter. Trodde ikke lovverket hadde lov til å ha tilbakevirkende kraft når en søknad allerede er innvilget!? Men de finner vel sine smutthull...

Back
Topp