Hva gjør dere med ett åringen?

Mamma til G

Betatt av forumet
VIP
Hei.
Jeg og ettåringen er mye på farta, og går turer, leker, er med andre barn og på besøk hos andre. Men så kommer det dager jeg selv er litt lei av å være på besøk, og 1-åringen er minimalt glad i å gå tur bare oss, så vi gjør det sjeldent uten søskene. Nå er de på farta og på skolen igjen å merker at noen dager kan bli litt kjedelige.
Har tenkt å gå på lekeplass ect., men hun hverken går eller krabber enda (feilstilling i beina), så da blir det minimalt hun får ut av det, føler jeg. Så hvordan gjør dere dagen mer aktivitetsrik på dager man ikke orker å aktivisere veldig?
 
Vi har to hunder.
Dette innebærer for det første at det stadig må gås turer, hvor lille er enten i vogn eller i bæretøy.
Dernest røyter disse hundene ufattelig mye. Så vi støvsuger hver dag. Lille var med enten ved å ligge i grinda og se på, eller i bæretøy. Min gikk ikke da han bikket ett år heller, men gjør det nå ved ett og et halvt. Så nå er han med og støvsuger og vil holde håndtaket og skru av og på osv. Morsomste han vet.
Så må tøy vaskes. Kjempegøy å trykke på knappen og starte maskinen.
Butikktur for å handle. Gøy om vi kan sykle dit med sykkelvogn.
Mat må lages. Her innrømmer jeg at det blir grind (pga nevnte hunder) og enten egenlek eller TV-tid. Vil ikke ha lille i bæretøy mens jeg kokkelerer.
Spising er en kjempegøy aktivitet. Han får spise selv. Veldig gøy å utforske mat og ulike bestikk/boller osv.
Etter alt dette har vi muligens tid til å gå på lekeplass eller leke på rommet. Så ja, livet med hund egentlig. De tar mye tid og gutten min får mye underholdning av å være med de, egentlig.

Jeg ville tenkt, ikke prøv å lage masse aktiviteter. Gjør ting du selv trenger/vil og finn måter å tilpasse det på, så lille kan bli med. Vi hadde vippestol på gulvet på vaskerommet, så kunne lille være med der når jeg hang opp tøy osv. Funket ikke å ha han i bæresele da, haha, for da dro han bare ned tøyet igjen.

Og hvis du ikke alt eier et drøss med bæredingser, så kan det varmt anbefales.
 
Yngste var ofte med på lekeplass og så på de andre barna leke før han ble mobil, så det kan være gøy litt uansett :) ellers var vi mye på tur, enten med vogn eller bæretøy. Hvis ikke lille spiser alt du finner på, er det mye moro med plastelina også, ellers har vi laget sklie i trappa og telt hjemme, som alltid har vært gøy :)
 
Anbefaler «kriblekongen» på Instagram. Masse tips til ting man kan finne på hjemme, hvis man leter litt har hun ting som passer til ettåringer.
Et raskt tips er å finne frem en plastbalje og hive oppi kluter og kopphåndklær, også kan ettåringen rive ut alt sammen. Eventuelt kan du ha to baljer så det kan puttes fra den ene til den andre.
 
Sandkasse, huske, krype rundt ute å kjenne på alt mulig :)
 
Back
Topp