Hva gjør dere med barnetrygden?

Når jeg ser svarene her skjønner jeg hvorfor barnetrygden burde bli behovsprøvd!

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Så hvis man er flink til å spare før man får barn (og etter), og disponerer pengene sine slik at man kan spare de 970 kr hver mnd, så bør man ikke få dem?
Hva om man heller oppfordrer alle til å ha en stabil økonomi, en god plan og fornuftig pengebruk, sånn at man har råd til å spare litt?
Til og med på Luksusfellen prioriterer de sparing om de kan, om så bare en bitteliten sum i mnd.

Det er et stort potensiale for sparing ved å planlegge innkjøp, bytte strømleverandør/forsikringsselskap, skaffe seg bedre avtaler på huslån, bruke beina i stedet for bilen når det er mulig, kjøpe brukt der man kan osv.
Vi sparer barnetrygden, og klarer oss veldig fint selv om jeg kun har studielån/stipend inn, og mannen min har en normal inntekt.
(Jeg har levd i "andre enden" også, på brød og vann, så jeg vet hvordan det føles.)

Jeg sier ikke at alle er like heldige, og det kan skje uforutsette ting (vi har klart oss gjennom det også), men de fleste kan bli flinkere på å forvalte økonomien sin.
 
Vi sparer barnetrygden. Den går rett inn på en egen konto, og blir ikke regnet med i budsjettet.
Dersom man sparer barnetrygden hver mnd i 18 år, vil man ha 209 520kr.
Det er en god egenkapital til viktige kjøp.
Sønnen vår kommer ikke til å få de pengene når han blir 18, vi venter til han trenger dem til noe fornuftig, og han skal lære seg å jobbe for pengene selv.
 
Vi sparer barnetrygden i billige indeksfond i vårt navn, og kommer til å gi barna pengene den dagen de trenger det til boligkjøp (altså ikke nødvendigvis som 18-åringer, men når de skal inn på boligmarkedet første gang). Skjønner dem som er tilhengere av behovsprøving av barnetrygden, men det er nå en kjennsgjerning at et slikt system ville være veldig dyrt å administrere. Har også sett enkelte uttrykke bekymring over at det å fjerne barnetrygden for folk flest vil kunne minske folks oppslutning om den universelle velferdsstaten vi har i Norge. Tror derfor det er bedre å beholde barnetrygden slik den er (eller avvikle den for alle), men heller gi mer øremerket hjelp til de fattigste i befolkningen i form av gratis/sterkere subsidiert barnehage og sfo for eksempel.
 
Last edited:
Går med til forbruk ja. Men sparer jo på siden fordeom :)
 
Vi bestemte veldig tidlig om hva barnetrygden skulle brukes til - sparing. Har opprettet månedlig sparing for babyen. Så fort trygden kommer inn, rundes den opp til 1.000kr og så sparer vi de pengene. Vurderte også å bruke de på bleier, klær og annet... Men har funnet ut av at det er bedre å prøve sånn en periode og se hvordan det fungerer. Og det har fungert kjempefint i fire måneder:)
 
Vi bestemte veldig tidlig om hva barnetrygden skulle brukes til - sparing. Har opprettet månedlig sparing for babyen. Så fort trygden kommer inn, rundes den opp til 1.000kr og så sparer vi de pengene. Vurderte også å bruke de på bleier, klær og annet... Men har funnet ut av at det er bedre å prøve sånn en periode og se hvordan det fungerer. Og det har fungert kjempefint i fire måneder:)
 
Jeg ble alene da datteren min var 8 uker og da måtte jeg bruke den. Nå er jeg samboer og setter den av :)
 
Her settes det 200kr inn på sparekontoen hans, resten forsvinner i det store sluket.

Og med den spydige uttalelsen mener du hva???
Den kommentaren ble skrivd i august 2014, så ikke sikkert du får noe svar ;)
 
Setter den på konto. Men ikke sperret. Har tatt ut penger til div utstyr. Har brukt halvparten kanskje.
 
Går til husleie, mat og regninger.
 
Back
Topp