Hva gjør at baby har vondt i magen?

Hønemora89

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Septembergull'17
Lille har tydeligvis vondt i magen, og jeg må prøve å finne ut hva jeg spiser som gjør det. Hva kan det være? Vet at de kan reagere på løk, purre, kål, jordbær, melk, sterk mat... Er det noe mer? Har leita litt etter en sånn "liste", men finner ikke noe. Leste at 1/3 som har vondt i magen reagerer på melk, trur kanskje det kan være en synder her så skal prøve helt uten nå noen dager...
 
Her var brus en årsak til magevondt i påsken, også får hun utslett hvis jeg spiser sjokolade. Så nå er det slutt på alle usunnheter;)
 
Min reagerer på salami. Holder meg unna alt av spekemat nå, så skal jeg prøve igjen om en stund :)
 
Hvor gammel er babyen?

Vår skrek mye hver kveld fra uke 2 - ca 5, uten at vi forstod hvorfor. Hjalp ikke å kutte ut mat eller noe annet. Det gav seg etter noen uker. Det er ikke så unormalt at babyer får litt vondt i magen i starten, da magefloraen ikke er satt helt enda. Det hjalp masse med sykling med bena, men på helsestasjonen sa de at det måtte vi ikke gjøre før 3 mnd, hehe. Sluttet med det, men det hjalp å få ut luften på andre måter, som massasje eller å presse bena opp mot magen. Sukkervann hjalp oss mye. Hvis hun har vondt i magen nå, så gir vi henne litt vann/ sukkervann og så blir det bra :)
 
Husk at blomkål/brokkoli også gir luft. Og erter. Mye lyst brød/bakst kan gi luft.

Ellers kan h*n svelge mye luft under amming..
 
Min svelger mye luft under amming, hun fester seg godt og spiser uten å kave, men luft får hun i seg uansett. Jeg spiser ikke løk, erter og kål. Er forsiktig med meieriprodukter da hun har reagert tidligere (spiste en god del rømme til middagen og et bløtekakestykke, hun hylte i halvannen time et par timer senere :()
Jeg gir semperdråper og minifom, ellers masserer jeg magen morgen og kveld, samt presser knærne hennes opp mot magen når hun slapper av. Hun rapes også midt i måltidet, samt etterpå. Jeg kobler henne rett og slett av for å få opp luft, da gulper hun mindre også :)

Jeg tenker sånn at luft har hun uansett, så jeg spiser variert og litt av det meste. Gråt og urolighet er normalt, og luft i magen vil de ha til tarmsystemet er modent. Vi må bare holde ut ;)

Kan også anbefale fennikelte et par ganger om dagen (til deg) og "kolikkgrepet" når du bysser :)
 
Min tåler ikke for mye brus, juice, citrusfrukter og må rapes etter hvert måltid :) håper du finner ut av det! Ikke noe godt når de små har det vondt :(
 
Takk for svar :) rapes etter måltid, men ikke alltid han vil rape..
Han er forresten seks uker. Det har kommet nå de siste par ukene, han hadde ikke vondt i magen i starten og jeg har spist så og si alt jeg har villet. Syns det er vanskelig å holde meg unna ting og, føler ikke jeg kan spise noe! Blæ.. Men det er slitsomt for både meg og lille når han har vondt i magen, så får bare spise kjedelig! :/
 
Takk for svar :) rapes etter måltid, men ikke alltid han vil rape..
Han er forresten seks uker. Det har kommet nå de siste par ukene, han hadde ikke vondt i magen i starten og jeg har spist så og si alt jeg har villet. Syns det er vanskelig å holde meg unna ting og, føler ikke jeg kan spise noe! Blæ.. Men det er slitsomt for både meg og lille når han har vondt i magen, så får bare spise kjedelig! :/
Jeg tror det du merker er et utviklingssprang. Stemmer det så gir det seg om noen få dager. Babyer får vondt i magen i blant, og det er ikke alltid noe du har spist. Det lureste er å spise litt av alt du pleier, men spise litt mindre enn vanlig av det som gir deg luft i magen.
 
Min har hatt luftsmerter siden han var ca. 2 uker. Holdte meg unna det meste av ting jeg har hørt gir luft, men etterhvert spiste jeg bare hva jeg ville. Merket ingen forskjell uansett hva jeg spiste eller holdt meg unna. I går spiste jeg gul løk for første gang etter fødsel, eneste forskjellen er at prompen lukter bæsj, imotsetning til før da den var ganske luktfri :p Har funnet ut at jeg ikke orker å holde meg unna ting, når jeg ikke merker no særlig forskjell
 
Jeg tror det du merker er et utviklingssprang. Stemmer det så gir det seg om noen få dager. Babyer får vondt i magen i blant, og det er ikke alltid noe du har spist. Det lureste er å spise litt av alt du pleier, men spise litt mindre enn vanlig av det som gir deg luft i magen.
Hmm.. Men det er tydelig at han har vondt i magen altså. Ligger og trykker, og etterhvert kommer det masse luft og avføring! Men følte at det "begynte" med utviklingssprang for et par uker siden, da ville han ikke ligge aleine, bare behynt grine men roet seg så fort vi tok han opp :)
 
Jeg har lest at det hovedsakelig er myter at babyer får magevondt av det vi spiser. At det bare er vi mennesker som er flinke til å se årsakssammenhenger der det egentlig ikke er noen. At det egentlig bare er helt tilfeldig.

Jeg merker i alle fall ikke forskjell ut fra hva jeg spiser. Det gjorde jeg ikke med eldste som hadde kolikk heller. Like vondt uansett hva jeg spiste.

Men jeg tørr ikke slippe meg helt løs uansett. :p Drikker ikke ren melk, og spiser ikke store mengder løk, selv om jeg spiser det hvis vi har det til middag.

Han er en måned nå og har de siste 4-5 nettene slitt med magen fra kl 04. Har ikke spist noe annerledes enn ellers.
 
Spiser litt av alt, hun har ikke vondt i magen :) fikk grønn bæsj av reker, så det har jeg holdt meg unna. Ellers får hun illeluktende promper av kål. Er svak for sjokolade og har spist mye i påsken :eek: ingen forskjell.. Eneste hun kan kave litt med er luft ved amming til tider, men en liten rap gjør susen :)
 
Jeg har lest at det hovedsakelig er myter at babyer får magevondt av det vi spiser. At det bare er vi mennesker som er flinke til å se årsakssammenhenger der det egentlig ikke er noen. At det egentlig bare er helt tilfeldig.

Jeg merker i alle fall ikke forskjell ut fra hva jeg spiser. Det gjorde jeg ikke med eldste som hadde kolikk heller. Like vondt uansett hva jeg spiste.

Men jeg tørr ikke slippe meg helt løs uansett. :p Drikker ikke ren melk, og spiser ikke store mengder løk, selv om jeg spiser det hvis vi har det til middag.

Han er en måned nå og har de siste 4-5 nettene slitt med magen fra kl 04. Har ikke spist noe annerledes enn ellers.
Oi, seriøst? Hmm.. Idag har vært en bedre dag uten mye vondt for lille :) spiste ingenting som skal trigge magevondt igår da :)
 
Back
Topp