hva forventer du? (frisørtime)

Poten

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Hva forventer du når du er hos frisøren? Alt fra mottakelsen-vasken-masasjen- osv. Hele oppholdet.
Hva liker du ikke at frisøren gjør?

Det lurer jeg på

Jeg forventer at frisøren lytter til meg når jeg blir spurt om hva jeg ønsker (generelt lyttende og kommunikativ er jo veldig ok), at det taes generelt hensyn mtp vanntemperatur ved hårvask, at jeg blir spurt om jeg vil ha noe å drikke og at jeg faktisk blir spurt om jeg ønsker stylingprodukter i håret.

Tja...

...at de er generelt hyggelige og blide, at jeg kommer inn til tida (sånn ca), at de spør hvordan jeg vil ha det - og lytter til det - og at de IKKE skravler hele tida! Jeg liker å nyte stillheten hos frisøren!

Og en ting til: gjerne gir litt "hodebunnsmassasje" når de sjamponerer håret mitt...at de tar seg litt tid med det.

Takk, er kjekt med svar :) Er gøy å vite hva folk egentlig forventer.

Hyggelig velkomst, hodebunnsmassasje og at man blir hørt.
Evt har gode ideer om man selv ikke har noe helt bestemt.
Og at frisøren leser kunden litt... skravler man masse tilbake eller virker som man liker samtalen - fortsett. Er kunden litt fraværende (sliten småbarnsmor som bare vil ha litt tid for seg selv) prate litt mindre. Men syns egentlig frisører er ganske flinke til slikt :)

dytter litt på denne jeg! ;) er frisør, så er gøy å lese hva dere forventer! :)

Hva jeg forventer er en ting, for det er flere dårlige enn gode frisører, og da forventer man sjeldent en fantastisk opplevelse når jeg tester en ny en. Det er imidlertid et par ting jeg mener at alle frisører bør ta til seg og huske på i jobben sin.

- På lik linje med når man går inn i en hvilken som helst butikk med god betjening, så bør alle bli hilst med minimum blikkontakt og et smil når de entrer en frisørsalong, selv om ingen har tid til å hjelpe vedkommende akkurat da. Signaliser til kunden at du har sett henne.

- Det kjipeste som finnes er å møte opp til en frisørtime man har gledet seg til, og bli møtt med en uengasjert og uflidd kjerring som sukker seg gjennom et "hei" og knapt gidder å spørre "hva vil du gjøre i dag, da" før hun halvhjertet går i gang med jobben mens hun klager over hvor lenge det er til helg.

- IKKE bruk tid og oppmerksomhet på å skravle og sladre med kolleger mens du klipper. Kunden betaler deg mye både i kontanter og i tillit i håp om å få et resultat hun blir fornøyd med, og fortjener å bli behandlet deretter.

- Ikke prøv å briske deg med å åpne seansen med en haglstorm av kritikk mot kundens åpenbart mangelfulle hårpleie. Kom med diskrete tips underveis. Ikke noe er så demotiverende som en frisør som nærmest kjefter på deg for å bruke hjemmefarge og feil balsam før hun i det hele tatt har kommet i gang med noe annet.

- Glem dine egne preferanser og lytt til hva kunden faktisk ønsker. Det er kanskje den vesentligste forutsetningen for at du skal kunne gjøre en god jobb. Kunden driter i at du foretrekker buet klipp på langt hår fremfor spiss - om hun vil ha spiss, så gi henne det. Og hvis du ikke skjønner hva kunden mener når hun forklarer, så be om et bilde eller ytterligere forklaring. Ikke lat som om du skjønner hva hun mener hvis du ikke har snøring.

- Og hvis hun er misfornøyd på slutten og vil at du skal korrigere, så bare gjør det. Ikke begynn å krangle. "Nei, det er ikke skjevt, det er bare en skygge ved tinningen din..." Kunden kjenner håret og ansiktet sitt bedre enn du sannsynligvis gjør (i hvert fall hvis du har måttet ta til deg flere punkter på denne lista - for da kan hun ha gått til deg i to år uten at du har registrert noe mer enn hva slags hårfarge hun har).

Skal tilføye mer om jeg kommer på noe...

At de gjør jobben sin, er blide og IKKE skravler ---

Jeg forventer å bli tatt i mot med et smil selv om jeg kommer med nyvasket hår og bare skal ha en klipp uten noe ekstra.Ved vask så synes jeg det er ekkelt om jeg blir liggende og se rett opp i armhulen til frisøren. Litt hodebunnsmassasje er også veldig deilig og det er kjekt å bli forklart hvilken sjampo og balsam som velges og hvorfor.

Ved klippen så er det JEG som vet hvordan håret mitt oppfører seg når det vokser ut og det er jeg som vet hvor lenge jeg vil gå til neste klipp og hva som bør legges vekt på for at det skal se fint ut så lenge som mulig. Vær med på notene når jeg forklarer håret mitt og hvordan jeg vil ha det, SÅ er jeg klar for innspill og så tar vi det som det kommer.

Noen ganger er jeg i skravlehumør andre ganger ikke. Litt generelt småprat er greit men har man ikke kjemi så har man det ikke, he he.

Gi meg et blad og en kaffe dersom jeg skal sitte med noe farge :-)

Det er helt greit med litt salgstriks innimellom, som å skryte av sjampoen eller nevne at voksen du tar oppi håret mitt er på salg. Men ikke press mer på enn nødvendig. Det er ikke alltid jeg har råd til mer enn at håret mitt MÅ klippes... Jeg kommer heller tilbake og kjøper noe dersom jeg føler for det.

Noe av det kjekkeste jeg vet er å bli klippet av lærlinger! De er så åpne for å lære og så åpne for alt jeg sier at det i de aller fleste tilfellene blir bedre resultat enn med en dreven frisør. :-D Og da mener jeg resultat som jeg er fornøyd med og ikke nødvendigvis frisørteknisk.

Bouncy the Butthead Slayer skrev:
Hva jeg forventer er en ting, for det er flere dårlige enn gode frisører, og da forventer man sjeldent en fantastisk opplevelse når jeg tester en ny en. Det er imidlertid et par ting jeg mener at alle frisører bør ta til seg og huske på i jobben sin.

- På lik linje med når man går inn i en hvilken som helst butikk med god betjening, så bør alle bli hilst med minimum blikkontakt og et smil når de entrer en frisørsalong, selv om ingen har tid til å hjelpe vedkommende akkurat da. Signaliser til kunden at du har sett henne.

- Det kjipeste som finnes er å møte opp til en frisørtime man har gledet seg til, og bli møtt med en uengasjert og uflidd kjerring som sukker seg gjennom et "hei" og knapt gidder å spørre "hva vil du gjøre i dag, da" før hun halvhjertet går i gang med jobben mens hun klager over hvor lenge det er til helg.

- IKKE bruk tid og oppmerksomhet på å skravle og sladre med kolleger mens du klipper. Kunden betaler deg mye både i kontanter og i tillit i håp om å få et resultat hun blir fornøyd med, og fortjener å bli behandlet deretter.

- Ikke prøv å briske deg med å åpne seansen med en haglstorm av kritikk mot kundens åpenbart mangelfulle hårpleie. Kom med diskrete tips underveis. Ikke noe er så demotiverende som en frisør som nærmest kjefter på deg for å bruke hjemmefarge og feil balsam før hun i det hele tatt har kommet i gang med noe annet.

- Glem dine egne preferanser og lytt til hva kunden faktisk ønsker. Det er kanskje den vesentligste forutsetningen for at du skal kunne gjøre en god jobb. Kunden driter i at du foretrekker buet klipp på langt hår fremfor spiss - om hun vil ha spiss, så gi henne det. Og hvis du ikke skjønner hva kunden mener når hun forklarer, så be om et bilde eller ytterligere forklaring. Ikke lat som om du skjønner hva hun mener hvis du ikke har snøring.

- Og hvis hun er misfornøyd på slutten og vil at du skal korrigere, så bare gjør det. Ikke begynn å krangle. "Nei, det er ikke skjevt, det er bare en skygge ved tinningen din..." Kunden kjenner håret og ansiktet sitt bedre enn du sannsynligvis gjør (i hvert fall hvis du har måttet ta til deg flere punkter på denne lista - for da kan hun ha gått til deg i to år uten at du har registrert noe mer enn hva slags hårfarge hun har).

OMG!! Tuller du ?! Jeg jobber som frisør selv, og de fleste av disse punktene er en selvfølge. Hvem hilser liksom ikke på kunder når de kommer inn? Er jo disse vi lever av. 

MEEN!! De to nederste punktene er jeg helt uenig i med deg. Det er disse punktene som gjør oss til frisører, og ikke "hjemmefrisører". Hvis jeg skulle klippet kundene mine akkurat sånn de ber om, hadde sikkert 80% vært misfornøyde. Vi har lært å se disse små "skjønnhetsfeilene" deres som f.eks flat bakhode, utstikkende ører, lang hals, kort hals osv. Kommer det inn ei med en kjempe hals, kan jeg jo ikke klippe henne til haka om hun sier hun vil det. Da må jeg jo heller forklare at denne frisyren ikke vil kle henne. Vis vi beholder litt mer lengre, eller litt kortere. Ikke klipper det rett av osv, så vil hun bli mye mer fornøyd.

Samme med om en kunde vil ha spiss i stede for bue. Ikke alle vil kle det. Derfor er det våres PLIKT å si ifra, og komme med de rådene vi har lært om hva man kan gjøre anderledels. Vil kunden fremdeles ha den lengden, spissen osv... så har jeg hvertfall gjort mitt for å få kunden mest mulig fornøyd. I 99.9 % av tilfellene sier kundene etter på at de skulle nok ha tatt til seg tipsene. 

lillegulli skrev:

OMG!! Tuller du ?! Jeg jobber som frisør selv, og de fleste av disse punktene er en selvfølge. Hvem hilser liksom ikke på kunder når de kommer inn? Er jo disse vi lever av. 

MEEN!! De to nederste punktene er jeg helt uenig i med deg. Det er disse punktene som gjør oss til frisører, og ikke "hjemmefrisører". Hvis jeg skulle klippet kundene mine akkurat sånn de ber om, hadde sikkert 80% vært misfornøyde. Vi har lært å se disse små "skjønnhetsfeilene" deres som f.eks flat bakhode, utstikkende ører, lang hals, kort hals osv. Kommer det inn ei med en kjempe hals, kan jeg jo ikke klippe henne til haka om hun sier hun vil det. Da må jeg jo heller forklare at denne frisyren ikke vil kle henne. Vis vi beholder litt mer lengre, eller litt kortere. Ikke klipper det rett av osv, så vil hun bli mye mer fornøyd.

Samme med om en kunde vil ha spiss i stede for bue. Ikke alle vil kle det. Derfor er det våres PLIKT å si ifra, og komme med de rådene vi har lært om hva man kan gjøre anderledels. Vil kunden fremdeles ha den lengden, spissen osv... så har jeg hvertfall gjort mitt for å få kunden mest mulig fornøyd. I 99.9 % av tilfellene sier kundene etter på at de skulle nok ha tatt til seg tipsene. 

Man skal jo snakke sammen og komme frem til det som blir mest flatterende :-)

Frisører ser at jeg kommer inn med luggen mot ene siden og så vil de gjerne klippe den skrått mot den siden. MEN jeg liker å variere luggen, rett frem eller mot begge sider, så jeg insisterer på at jeg skal ha muligheten til det. Og så finner vi ut hva som blir bra sammen.

lillegulli skrev:

Ja, men da legger du det forhåpentligvis frem på en god måte, og drøfter det ordentlig med kunden, i stedet for å late som om du har tenkt å gjøre som hun sier for så å ture i vet på din egen måte. Det er jo helt håpløst med frisører som er så arrogante og/eller uoppmerksomme. Det er forøvrig ikke alle som rett og slett er våken nok til å legge merke til hva som kler kunden, heller.

For noen år siden gikk jeg til en frisør som aldri tok seg tid til å være nøye når hun klipte meg, og hver gang måtte jeg dra tilbake for å få henne til å gjøre det riktig og nøyaktig. Det var ikke fordi frisyren jeg ville ha ikke kledde meg (det var en ganske definert look som lett kan se kjerringaktig og kjip ut hvis frisøren ikke er helt med og f.eks. skrår for lite her, eller buer i stedet for å klippe rett av der), men fordi hun ikke ville eller gadd å høre på hva jeg sa. (Hun var også veldig opptatt av å skravle med andre kunder og kolleger mens hun klipte meg og gikk sikkert litt på autopilot...) Jeg har heldigvis kommet over frisørangsten min og byttet salong for lengst, men slike frisører finnes altså.

Jeg har verdens beste frisør, og er kjempefornøyd.

Fra den første gangen jeg kom dit, så dreiv alle sammen med klipping. Så hun kom mot meg, sa "Du er **** sant? Time klokken 11?" Blid og fornøyd, og lurte på om hun kunne gi meg 2 minutter på å bli ferdig med den andre kunden først.

Etter dette, har hun alltid møtt meg med navn, hilst og vist meg på plass. Hun er alltid kjempehyggelig! 

Jeg spør alltid om hun har forslag, og hun kommer med gode råd hver eneste gang. ALLTID blid. Hun spør alltid om hun skal ha i produkter i håret mitt, og spør også om hun skal rette det for meg. Tar seg alltid god tid til å gjøre meg fornøyd. 
Jeg skal aldri ha en annen frisør!! 

Jeg har verdens beste frisør, og er kjempefornøyd.

Fra den første gangen jeg kom dit, så dreiv alle sammen med klipping. Så hun kom mot meg, sa "Du er **** sant? Time klokken 11?" Blid og fornøyd, og lurte på om hun kunne gi meg 2 minutter på å bli ferdig med den andre kunden først.

Etter dette, har hun alltid møtt meg med navn, hilst og vist meg på plass. Hun er alltid kjempehyggelig! 

Jeg spør alltid om hun har forslag, og hun kommer med gode råd hver eneste gang. ALLTID blid. Hun spør alltid om hun skal ha i produkter i håret mitt, og spør også om hun skal rette det for meg. Tar seg alltid god tid til å gjøre meg fornøyd. 
Jeg skal aldri ha en annen frisør!! 

Jeg vil ha en som er som Siw, frisøren som fra første klipp, da hun enda var lærling, klippet håret perfekt. Og hver gang jeg var innom kom med forslag, sa hva hun trodde ville bli fint, prøvde nye ting, men likevel passet perfekt hver eneste gang.

I tillegg var hun flink med farge, sånn at hvis jeg fikk innfall av at jeg skulle stripe eller farge, så var det alltid bra farge.

Var hun usikker når jeg ba om noe spesifikt, så fikk hun hjelp fra kolleger, og gav seg ikke før det var 110% perfekt.

Akkurat passe skravlete, flink med hodebunnsmassasje, passet på å gi drikke, blader osv når det var tid for det.

Og hun gjorde akkurat det samme med håret til venninna mi, fikk det perfekt hver gang, selv om hårtypene var vidt forskjellig.

Hun var født til å være frisør!

Og ja, hun har flyttet, og håret mitt har ikke sett flott ut siden 2007 emoticon

Jeg sliter med at frisøren ikke hører på meg.
Håret mitt liker ikke å bli skåret med kniv når det skrås litt. Det må tynnes mye, for ellers ser det ut som jeg har et dødt dyr på hodet, og jeg vil ikke ha konkav klipp i nakken, for da får jeg "krøller" på kanten av klippen i løpet av et par dager, og det ser dust ut!

Og f.eks da jeg skulle klippe hanekam på toppen av hodet, og ha lenger i nakken, så endte det opp med en Nick Carter BSB-klipp som lærlingen nesten klarte å redde. Dette var fordi hun som hjalp lærlingen overhodet ikke fulgte med da jeg forklarte og ville gjøre meg til Rhianna... Som da hadde undercut.

Så hovedpunketet med frisør er vel kommunikasjonen må fungere begge veier

Jeg vil helst at frisøren skal FORTELLE hva slags produkter de putter i håret mitt, uten at jeg spør først.

Og alle de andre selvsagte tingene som er nevnt her... 

Jeg virkelig HATER frisører som er gretne og får meg til å føle meg til bry... 

Jeg vil helst at frisøren skal FORTELLE hva slags produkter de putter i håret mitt, uten at jeg spør først.

Og alle de andre selvsagte tingene som er nevnt her... 

Jeg virkelig HATER frisører som er gretne og får meg til å føle meg til bry... 

Og så en annen ting: Fortell hva ting koster - FØR kunden skal betale og får posttraumatisk stressanfall av å se tallet som står og skinner på kassadisplayet.

Jeg bruker KUNN Modern design salonger, da jeg aldri har hatt en eneste dårlig erfaring med de... 
De hilser, er hyggelige, forklarer hva ting koster, har ett fantastisk rom for vask av hår, men avslappende musikk og jeg får altid en deilig hodebunnsmasasje...
De hører etter på hva jeg sier, og er veldig sammarbeidsvillige alle sammen :D

Og ikke jeg får time der, går jeg til en eller annen venninne jeg vet er utdannet ved modern design akademiet... Tror de får en strålende opplæring der altså :D

Har ikke vært hos frisør siden 2001...............

Nei, nå juger jeg. Jeg var jo i desember 09! :D

Back
Topp