Hva forstår ditt barn

Frøken firkløver

Forumet er livet
..av ironi???

Heter jo liksom at barn først forstår ironi når de nærmer seg 12årsalderen.
Men samtidig har jeg opplevd at det finnes voksne som altså ikke skjønner denslags.
Snakker muntlig ironi forøvrig - ettersom tonefall og kroppsspråk gjerne er med på å formidle om noe er ironisk eller seriøst ment...

Men 5åringen her skjønner det når jeg bruker ironi. Og han bruker det noe selv også. Humoristisk ment ironi sådan, ikke spydig.. [;)] Tror dere ikke det har mer med hva man er vant til å gjøre og ikke minst med hvordan humor man har, og ikke med alderen til barna (eller de voksne[8D]) ?? ..altså hvorvidt de skjønner sånt eller ikke...

Snuppa her er snart 4,5år, og bruker ironi så det jomer etter.

Og er enig med deg, det har mer med hva man er vant til å gjøre og ikke minst med hvordan humor man har.

Hmh... i pensumlitteratur og foredrag om språk og forståelse (husker ikke hvilke bøker konkret) er det så og si konsekvent satt en tilsynelatende magisk grense ved 12 år nemmelig.. Tenker at det er en ganske snever generalisering asså... [&:]

Mener jeg nylig leste en artikkel om dette, og der sto det at ironi (altså å si det motsatte av det man mener) kan barn forstå ganske tidlig, mens sarkasme (hvor man altså er litt mer spydig) kommer senere, OG at det har stor betydning HVEM det kommer fra. Når personer barnet kjenner godt kommer med ironiske kommentarer, forstår de det altså bedre enn om det kommer fra fremmede. Det virker jo egentlig logisk siden man gjerne må bli litt kjent med folk før man forstår dem godt, og spesielt ifht humor.

10-åringen min forstår det en sjelden gang..

Mi som blir 3 år i juni både forstår og bruker ironi. Men hun har to foreldre som er rimelig heftige brukere av det også da.. [8D]

Back
Topp