Hva er vitsen?

*FruM*

Elsker forumet
... med å lære om nynorsk og bokmål språkforskning, athens historie, koloneringen i afrika, eller suksessksjonsprossen når man skal bli JORDMOR? Makan til mye unødvendig greier det er på påbygging! [:-] Greit nok med "allmennkunnskap" men føler søren meg det er mye bortkasta! [:-]

Til imorgen skal jeg skrive TO artikler i norsk, en på bokmål og en på nynorsk + 11 oppgaver om språk!
Den nynorske er jeg ferdig med men nå skal jeg skrive om:
”Hvorfor blir de norske språkformene nynorsk og bokmål praktisert så ulikt i forskjellige samfunnssektorer?"

Haha... Morsomt på en onsdagkveld! Noen med input? [:-]

Ja, alt dette er helt klart veldig unødvendig hvis man har som mål å ikke vite eller forstå noe som helst annet enn det man er tvunget til for å fungere i hverdagen.

ORIGINAL: Wayne`s Wife XL

Er jo ikke alle som skal bli jordmor..[8D]

Det der synes jeg ikke var så bortkasta, men norsken derimot.. Dropp alt det fjaset der og terpe på rettskrivning istedet!

ENIG!!
Men de lærerene våre er HELT på tur noen ganger liksom! [:-]
De har ikke hatt NOE undervisning gir oss KUN oppgaver og skrivedager.
Bare i høst hadde vi 8 (!!!!) skrivedager og de andre dagene satt vi på dataen og gjorde oppgaver![:-]
OG vi har 10 (!!) timer norsk i uken! [:-]

ORIGINAL: slisabeth

Tja, det er mye som mange finner unødvendig, men vi kan desverre ikke selv bestemme hva vi skal ha til pensum. Jeg forøvrig, synes det er bortkastet å bruke tid på å lære å skrive både hovedmål og sidemål. OG, det skal jeg som norsklærer faktisk ikke si, så hysj.

LETT jeg skulle hatt deg som norsklærer! [:-]

Tja, det er mye som mange finner unødvendig, men vi kan desverre ikke selv bestemme hva vi skal ha til pensum. Jeg forøvrig, synes det er bortkastet å bruke tid på å lære å skrive både hovedmål og sidemål. OG, det skal jeg som norsklærer faktisk ikke si, så hysj.

MÅ bare kommentere her; at vi har to skriftspråk er noe som burde utnyttes for det det er verdt, og det er ingenting negativt i å lære dem begge. Det gir grobunn for bedre språkforståelse generelt, fordi man tvinges til å analysere i de tilfeller hvor det er forskjeller mellom de to. Måten man bruker hjernen på når man skal lære språk er anvendelig i andre situasjoner hvor man må analysere, og det er ikke negativt at denne evnen "utløses".

Merkelig nok er det mest folka som snakker bokmål(østlandet) som klager og bærer seg over den nynorsken.
(min samboer som er "østlending" er en av ny-norsk haterene)
Sjelden jeg hører "vi andre" i landet slite så mye.?.sørlandet, vestlandet, midtNorge og nord-norge.

Hver gang jeg er i Oslo er det noen som sier hæ? og spør om jeg er dansk/el svensk når jeg åpner kjeften.
(snakker stavangersk)

Er ingen nynorsk-forkjemper , men man får større innsikt i det norske språket(kulturen v å lære begge
hovedmålene..sier jeg til min kjære som er fra  Verdens Navle: Oslo

[;)]

ORIGINAL: Vesten

Merkelig nok er det mest folka som snakker bokmål(østlandet) som klager og bærer seg over den nynorsken.
(min samboer som er "østlending" er en av ny-norsk haterene)
Sjelden jeg hører "vi andre" i landet slite så mye.?.sørlandet, vestlandet, midtNorge og nord-norge.

Hver gang jeg er i Oslo er det noen som sier hæ? og spør om jeg er dansk/el svensk når jeg åpner kjeften.
(snakker stavangersk)

Er ingen nynorsk-forkjemper , men man får større innsikt i det norske språket(kulturen v å lære begge
hovedmålene..sier jeg til min kjære som er fra  Verdens Navle: Oslo

[;)]

Jeg er ikke fra østlandet, men her jeg bor er det også mye syting om nynorsken.

Nå snakker ikke alle på Østlandet bokmål. Jeg F.eks, snakker bred dialekt. Vi har mange dialekter her også.

Det er vel strengt tatt ingen som prater bokmål?

ORIGINAL: Bouncy Buttocks

Ja, alt dette er helt klart veldig unødvendig hvis man har som mål å ikke vite eller forstå noe som helst annet enn det man er tvunget til for å fungere i hverdagen.

Sign. Kan jo være nyttig for livet ellers og vite bittelitt om noe annet enn hvordan ta imot en baby..[8D] Dessuten kan du kanskje se på det som en nyttig måte og få på plass en god teknikk for oppgaveskriving?[:)] Veien til en jordmorutdanning er vel ingen dans på roser vil jeg anta og som student kan jeg med hånden på hjertet si at erfaring med oppgaveskriving og gode studieteknikker er GULL verdt når man skal i gang med et studie!

[;)]

ORIGINAL: *LL*

Om du prøver å snu innstillingen din litt i positiv retning blir det nok litt enklere[:)]
Nytter ikke å kjempe imot noe du må gjøre uansett, tenk heller at du er heldig som lærer det. Kunnskap er makt![:D]
Jeg så veldig mørkt på norsken og historien da jeg begynte på påbygging for å få studiekom. i fjor, det virker så mye og uoverkommelig.
Nå ser jeg tilbake på det som de mest interessante og givende av alle fagene.

Lykke til med oppgaveskriving[:)]

Takk for det! [:D]
Er ferdig med oppgaven nå! [;)] Går som regel bra, virker bare så SYKT tungt før man begynner!
Er ikke så ille når man først kommer i gang! [:-]
Jeg som tenkte "Det blir IALLEFALL ikke mer enn en side", skrev faktisk to! [:-]

Sign.. Og det er fortsatt ikke alle som tar påbygning som skal bli jordmødre.. For et tåpelig innlegg.

Back
Topp