Hva er viktig for deg?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Irene
  • Opprettet Opprettet
At selvfølgelig jeg og min kjære liker det, og at det passer sammen med etternavnene våre [emoji5]

At det passer til etternavn og at vi bruker noen navn som tidligere familie har hatt ( hvertfall på jentenavn) :)

At vi liker det
At det er et navn han kan bli voksen med
Ikle alt for uvanlig

- at vi liker navnet
- at det er et internationalt navn
Utrolig kjedelig å hete for eksempel "Øystein" i USA.

Uansett, det var det vi tenkte da vi valgte navnet:-)

At vi liker det er det viktigste for oss. Men er et pluss om det er lett å si internasjonalt også :)

At begge liker navnet, samtidig syntes jeg det er veldig fint å kalle opp etter besteforeldre/oldeforeldre men kjæresten liker ingen av dem[emoji23] så vi får se, gleder meg hvertfall til å starte letingen på navn ordentlig!

* Vi må begge like navnet (og har begge vetorett i tilfelle en av oss f.eks assosierer et ellers fint navn med en person vi virkelig ikke liker ;))
* Navnet må passe til etternavnet
* Må fungere på engelsk (må minimum unngå æ/ø/å), fordel om det også fungerer på andre språk som fransk og tysk, men det er ikke noe must
* Unngå topp 10 og helst også topp 20-navn (slik at vi reduserer sjansen for at barnet blir en av 3 Noraer i klassen...)
* Ikke altfor sært/sjeldent/gammeldags heller (vil unngå at navnet kan gi grunnlag for mobbing)
* Navnet skal helst passe med søsknene sine navn
* Vil helst ha et navn som bare har én stavemåte på norsk (vil altså helst unngå navn som kan staves på flere ulike måter, à la Maja/Maia/Maya, Sofie/Sophie/Sofia/Sophia) slik at ikke barnet til stadighet vil måtte forklare at hun heter "Maja med J" eller "Sophia med PH og A til slutt"
* Prøver også å unngå navn som andre i nær familie/nære venner har gitt til sine barn

Til tross for den lange listen med krav/ønsker har vi faktisk ikke hatt noen problemer med å finne navn til store- og lillesøster, bra det er så mange navn å velge mellom :P

Vi satt opp en liste med navn vi likte, og den inneholdt ingen navn som det hørtes ut som om vi hadde funnet på selv. :P
Alle var enkle å uttale, både på norsk og internasjonalt, og det var navn man kan bli voksen med.
Sønnen vår har et av de mest populære navnene som er, men foreløpig er det ingen andre i hans bhg som heter det samme, selv om det er 4 avdelinger der.
Uansett har det aldri bekymret oss om barnet blir "Emma.H" i klassen, eller om noen andre i omkretsen vår heter det samme; det har ingen dødd av. :P

Back
Topp