Hva er veldig planlagt vs litt planlagt gravid?

Lillespurv1

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Maiskolbene 2023 :-)
Junibollene 2023
Ser mange skriver "ungen var veldig planlagt, vi prøvde i x år før vi klarte det", vil det si at vår baby var mindre planlagt ettersom hun satt på 2. Måned uten prevensjon? Selv om jeg fysisk lot være å ta pillene, og vi hadde bestemt at vi håpte jeg skulle bli gravid.

Er det egentlig forskjell på hvor planlagt ungen er, ut fra hvor lenge en har prøvd?

Dette er ikke for å tråkke noen på tærne, skjønner det må være tøft om det går måneder, år før spiren sitter og alt det. Men de er vell ikke nødvendigvis mer planlagt enn om det går fort?
 
Her satt den pp3, og selv om det gikk fort vil jeg jo si at det var «veldig planlagt». Jeg hadde full kontroll på mensen, eggløsning (tok tester) og vi la inn aksjer alle dagene med «høy mulighet».

Hvis den er bare litt planlagt tenker jeg at man ikke går på prevensjon og ønsker å bli gravid - men ikke tar tester for eggløsning og holder kontrollen på det viset.
 
Min definisjon av veldig planlagt er at barnet er ønsket og man har tilrettelagt/aktivt gått inn for å prøve å få barn. Det kommer på det samme hvor lang tid det tar.

Litt planlagt er vel at man har bestemt man skal ha barn og kanskje kuttet prevansjon men ikke gjort noe mer. Kanskje mer "tar det som det kommer" holdning.

Mitt graviditet må vel bli kategorisert som "ønsket, men ikke planlagt" :hilarious:
Ville ha et barn til uten så alt for stor aldersforskjell, så satt ikke inn spiral som tenkt etter fødsel, men hoppe av i svingen da det ikke skulle være så liten aldersforskjell. Skulle egentlig vente med å starte aktivt med prøving til Mai her. Det funket ikke så veldig bra :rolleyes::hilarious:
 
Er litt usikker på selv hva dette betyr :rolleyes: Jeg tenker at vår baby var kanskje på en måte planlagt, han er iallfall ikke et “uhell“. Vi gikk inn for å prøve, og jeg prøvde å følge med på syklus for å øke sannsynligheten for å bli gravid. Men jeg tok ikke eggløsningstester, så hadde ikke helt full kontroll. Men det lå ikke egentlig så mye planlegging bak. Det var mer sånn «oi, der kom mensen tilbake, kan vi ikke begynne å prøve på nr to nå da?», også gjorde vi det. Så sånn sett litt på impuls, men siden det tok noen mnd før vi endelig traff på el, så begynte det kanskje å føles litt planlagt :hilarious: Jeg tenker at det var jo ikke helt sånn at det var planlagt lang tid i forveien, sånn jeg tenker at ting som er planlagt vanligvis er, men vi lagde han jo med vilje :p Så ja, er vår baby da planlagt eller bare laga med vilje?
 
Vel, jeg vil si litt planlagt for vår del ihvertfall. Vi ville ha og vi prøvde men var ikke helt forberedt på at det skulle gå så fort. Så kanskje litt... dårlig planlagt men ikke på en negativ måte haha. Mer sånn, det skjer når det skjer planlagt. Uff nei det blir bare mer og mer rotete oppi hodet.

Ønsket - uansett hvordan det skjedde. :woot:
 
Ser mange skriver "ungen var veldig planlagt, vi prøvde i x år før vi klarte det", vil det si at vår baby var mindre planlagt ettersom hun satt på 2. Måned uten prevensjon? Selv om jeg fysisk lot være å ta pillene, og vi hadde bestemt at vi håpte jeg skulle bli gravid.

Er det egentlig forskjell på hvor planlagt ungen er, ut fra hvor lenge en har prøvd?

Dette er ikke for å tråkke noen på tærne, skjønner det må være tøft om det går måneder, år før spiren sitter og alt det. Men de er vell ikke nødvendigvis mer planlagt enn om det går fort?
Husk å skille mellom ønsket og planlagt :)

Kan vel bare snakke for meg selv, men som langtidsprøver blir man god på å legge nye planer. Startet med å "planlegge "vår eller sommerbaby med ca to år mellom, deretter planlegger man på høsten , litt dumt med januar med tanke på barnehageplass(jaja,vi får spare godt de neste 9 månedene), klaffer det nå blir det termin samme dag som storesøskenet (jaja, bare 5% blir født på termin), oisann, termin midt i juli, (jaja, de lufter vel godt på føden) .. osv osv. Så "veldig planlagt "for meg handler om alle planene som ikke ble, egentlig.

Jeg tror ingen ,langtidsprøvere eller andre, vil si at ditt barn ikke er planlagt (som om det er viktig...).
 
Da vi nå skulle planlegge nr 2 var det litt sånn "Vi tar det som det kommer. Trenger ikke følge med på eggløsning. Vi satser på at dette går veien" Men så etter satt en spire på pp6 som vi mistet. Så igjen på pp13 som vi også mistet. Da sa jeg at nå satser vi alt og prøver aktivt. Så på pp17 satt denne spira. Da var jeg så lei meg at jeg sa til mannen at dette var siste pp før vi måtte kontakte legen for å få hjelp. Da satt spira. Så jeg vil si at vi planla dette veldig.
 
Veldig planlagt = man går aktivt inn for å bli gravid, og har lagt til rette for at det skal skje.
For noen betyr det første forsøk, for andre betyr det flere år :happy:
 
Jeg tenker at planlagt er planlagt, da tar man et valg om at nå ønsker vi å sette et barn til verden. Man tilrettelegger for prøving slik man må, på måten som passer for seg. Det er individuelt. Syns helt ærlig det er unødvendig å rangere grad av planlegging..? Om man ønsker og lengter etter et barn eller om man trenger mye tilrettelegging for å kunne bli gravide, vil nok veien føles lang fram til spiren sitter - så jeg skjønner at folk vil bruke "veldig", men for meg høres det grammatisk ukorrekt ut :happy:
 
Jeg tenker at vi har en mer planlagt baby enn andre. Vi var til gynekologisk undersøkelse fordi det var gått over 1 år. Så ble det prøvd medisiner, de virket ikke. Så var det gynekologisk undersøkelse hver gang jeg var på dag 2 av mensen. Ulike medisiner. Så måtte vi hente ut hormon sprøyte, disse skulle sittes et viss klokkeslett en viss dag og så måtte vi ha sex på et spesifikt klokkeslett etterpå. Tenker at mer planlagt enn det, er vel kun ivf.
Så jeg syns det er stor forskjell på litt planlagt og veldig planlagt. Litt planlagt er at den sitter på 1-6 forsøk uten noen form for hjelp enn at en vet en skal ha sex ca annenhver dag.. og kanskje en eggløsningstest eller to.
 
Gøy å lese alle svarene. Men virker som vi er ganske enige. At vi ikke egentlig kan rangere hvor planlagt babyen er? Så klart, må en gjøre det med hjelp, så må alt planlegges nøøøøye, og alt må gjøre og times til riktig tid.

Selv var vell ikke noen av våre per def veldig planlagt, jeg brukte el med 1.babyen,men en måned valgte vi å droppe å stresse med det, pga mye annet som skjedde,så hoppa i høye når vi følte for det,og den måneden satt spiren. Denne gangen hadde vi planlagt at vi skal få baby, jeg slutte på pillene, men vi bestemte oss for å ta det som det kommer, og kartlegge syklusen først, for å se om den er mer stabil nå,fordi jeg har ekstremt ustabile sykluser. Men vi brukte aldri noe beskyttelse. Men vi rakk heller aldri å vite hvordan syklusen var, da jeg hadde 1 bortfallsblødning, også 1 vanlig mens,før testen var positiv. Veldig ønsket, vi planla det i form av å vente til huskontrakten var i boks, og vi hadde flytta inn. Ellers hadde jeg nok slutta tidligere. Så vi planla jo før vi starta prøvingen også, med å planlegge når jeg skulle droppe pillene.

Haha. Dette er et stort tema, som jeg blir tullerusk av å tenke på, haha. Det å bli gravid er Så urealistisk, og merkelig fenomen i hode mitt, at jeg nesten kan sammenligne det med å tenke på hvordan det er utenfor synsfeltet vårt i verdensrommet, når det stopper, hva skjer, Osv osv osv. Haha.rot i hue,pluss gravidhjerne som knapt virker
 
Jeg føler jeg har litt erfaringer fra begge sider. Med min første var det planlagt. Vi slutta på ppiller og bare venta. Lillebror var samme.

Denne gangen føler jeg det var VELDIG planlagt. Jeg tok EL tester, drakk rooibos te, spiste ananas, ja you name it :hilarious: jeg var DESPERAT.... Etter å ha mista i MA og ja i det hele tatt. Aksepterte på en måte bare ikke at det kanskje ikke kom til å klaffe når jeg trengte at det gjorde det. Hvis det gir noe mening. Hadde det ikke klaffet i desember som det gjorde, måtte vi også ventet en stund pga jobbsituasjon min. Så veldig detaljert planlegging :rolleyes:

Men det kan jo virke som det er prestisje rundt det at det skal være mest mulig planlagt, og at veldig planlagt kan høres ut som at det er mer ønsket enn hos andre o_O kindof
 
Jeg tenker at vi har en mer planlagt baby enn andre. Vi var til gynekologisk undersøkelse fordi det var gått over 1 år. Så ble det prøvd medisiner, de virket ikke. Så var det gynekologisk undersøkelse hver gang jeg var på dag 2 av mensen. Ulike medisiner. Så måtte vi hente ut hormon sprøyte, disse skulle sittes et viss klokkeslett en viss dag og så måtte vi ha sex på et spesifikt klokkeslett etterpå. Tenker at mer planlagt enn det, er vel kun ivf.
Så jeg syns det er stor forskjell på litt planlagt og veldig planlagt. Litt planlagt er at den sitter på 1-6 forsøk uten noen form for hjelp enn at en vet en skal ha sex ca annenhver dag.. og kanskje en eggløsningstest eller to.
Merker jeg er veldig uenig.. barnet er vel like _planlagt_ selv om det for vår del holdt med 4 (3) PP, eggløsningstester og sex rundt eggløsning, mens hos dere som måtte få medisiner osv?
Forskjellen er i mine øyne heller det at dere hadde en mye vanskeligere vei for å få babyen/bli gravid
 
Men det kan jo virke som det er prestisje rundt det at det skal være mest mulig planlagt, og at veldig planlagt kan høres ut som at det er mer ønsket enn hos andre o_O kindof

Lurer på om det er dette TS og tenker. Jeg ser ikke helt den.
 
Merker jeg er veldig uenig.. barnet er vel like _planlagt_ selv om det for vår del holdt med 4 (3) PP, eggløsningstester og sex rundt eggløsning, mens hos dere som måtte få medisiner osv?
Forskjellen er i mine øyne heller det at dere hadde en mye vanskeligere vei for å få babyen/bli gravid
Det er du fri til å være:) jeg mener at når du får klokkeslett for å ha sex så er det mer planlagt enn når du får utslag på eggløsningstest eller bare tipper deg til når du har eggløsning.. for meg er det å planlegge å ligge en detaljert plan, som vi i dette tilfelle hadde.
 
Lurer på om det er dette TS og tenker. Jeg ser ikke helt den.
Er en del slik jeg føler det ja. Virker som alle synes der er en prestisje å kunne definere det som veldig planlagt. Jeg tenker at,gikk du ikke på prevensjon av noe slag, og hadde sex i håp om å bli gravid, så er det jo planlagt. Klarer ikke helt å se hva som skal definere det som mye mer planlagt enn andre. For noen kan de jo ha planlagt baby i maaange år, planlagt alt av innkjøp, tenkt masse på det, jobbet for at livet skal bli "perfekt" til baby, utdanning, jobb, hus,bil og alt på stell. Også når de endelig begynner å prøve, så går det på 1.forsøk. vil påstå de har planlagt det like mye,som de som har pliktsex,og medisiner og hjelp på ene og andre måten. Er det ikke nok å definere det som planlagt/uplanlagt? Bare tanker jeg sitter med.
 
Tenker at det er ikke nødvendig å henge seg opp i om noen bruker ordet «veldig» forran planlagt. Bare fordi jeg velger å definere barnet som veldig planlagt, betyr det ikke at jeg mener mitt barn er mere planlagt enn noen andre sitt :happy: Det handler vel strengt tatt bare om hvordan folk velger å formulere seg...
 
Tenker at det er ikke nødvendig å henge seg opp i om noen bruker ordet «veldig» forran planlagt. Bare fordi jeg velger å definere barnet som veldig planlagt, betyr det ikke at jeg mener mitt barn er mere planlagt enn noen andre sitt :happy: Det handler vel strengt tatt bare om hvordan folk velger å formulere seg...
Ikke i følge alle xsmile9
 
Hmm. Vanskelig spørsmål :hilarious: Vi prøvde jo lenge, og har jo vært gjennom en periode med hormoner, uttak og innsett. Men jeg føler barnet var akkurat like planlagt for to år siden som det det er nå. Etterhvert som månedene og årene gikk endret følelsene rundt det å bli gravid seg, men ikke som i at barnet ble mer planlagt. Mer som i desperasjon, frustrasjon.

Men vi planla jo barnet da vi sluttet på prevensjon og begynte å tenke på eggløsningstidspunkt! :)

Kjenner meg forøvrig ikke igjen i at det er prestisje i å prøve lenge og dermed være "veldig planlagt". Har opplevd null følelse av prestisje i denne tiden. Og når spiren endelig satt var selvsagt gleden utrolig stor, men jeg tror det opplevdes mer sårbart enn det ville gjort hvis den satt tidligere.
 
Back
Topp