hva er trikset med hjemmelaget fløtegratinerte poteter?

Actrine

Forumet er livet
Nå har jeg laget det to ganger med mislykket resultat begge gangene.... smaken er knallgod! Men fløten er skikkelig tynn!
Er det potetene da???

legger til at den andre gangen ble det kokt lenge og i flere omganger[8D]

Hmm... Bruker du matfløte eller kremfløte?
Vet vi kjøpte matfløte en gang, og da ble det bare saus[8D]

Men er mulig å jukse seg til ett bra resultat med å lage litt jevning av melk og maizena/potetmel og blande oppi[:D]

Har egentlig ikje peiling eg, e maen som står for d mesta på kjøkkene her[8D][:D]

her koker jeg det halvtykt og møre poteter med helmelk og kremfløte... så heller jeg det i ildfast form..akkurat slik mengde at det dekker potetene i kjelen..

vi gjør det veldig enkelt da, skjærer poteten (rå) i passe tynne skiver, legger de i et ildfast form, drysser over salt og pepper og en pakke kremfløte, så ca 25 min i mikroen = perfekt resultat [8D] om vi har ost på toppen setter vi den ca 15-20 min i mikroen og så har vi osten på før vi setter den inn i ovnen med grillen på i ca 5-10 min slik at osten blir bra[:)]

ORIGINAL: Snart2!!

Hmm... Bruker du matfløte eller kremfløte?
Vet vi kjøpte matfløte en gang, og da ble det bare saus[8D]

Men er mulig å jukse seg til ett bra resultat med å lage litt jevning av melk og maizena/potetmel og blande oppi[:D]

Har egentlig ikje peiling eg, e maen som står for d mesta på kjøkkene her[8D][:D]

kremfløte her.... (maizena er et skjelsord her!)

Mange bra tips her!!! [:D] Takker

Trillemor: koker du dem møre på svak varme??? Hvilken type potet bruker du?

Jeg lager også en eklere utgave med å raspe poter og steker de i panna med salt og godt smør helle på fløte lar det nesten koke inn og heller de over i ildfastform og steiker de 15-20 min i steikeovnen på 200 grader kan gjerne ha på ost.

Det magiske ordet er TIIIIIID.

Her bruker jeg rå potett i tynne skiver, litt løk og hvitløk evt. Og så fløte. Har det i stekeovnen lenge (sikkert en time) for da jevner potetene fløten på et vis. Har på ost den siste biten av steketiden.

Og når jeg stekte dem i ovnen i 1.5 time sist så burde det vert lenge nok???? Jeg hadde svak varme i begynnelsen

200 grader 45-50 minutter. Jeg har juksa litt og konsultert den rødrutete. 1 kg potett, hvitløk og purre. 2 dl kremfløte og 1 dl melk.
Har fulgt denne før og den funker! (så ikke begynn å tulle med svak varme, ingen potett blir mør av sånt[;)])

Notert! Skal ikke tulle med varmen! [8D][:D]

Jeg har lært det av kokken på restauranten der mamma jobbet før, og det jeg gjør er å bruke kremfløte og litt helmelk. Og så koker jeg de skivede potetene i en kjele i fløteblandingen skal nå opp til potetene, men ikke dekke helt. Jeg smaker til med muskat, hvitløk, salt og pepper. Når potetene er møre, så heller jeg dem over i formen og har ost over. Og så gratineres det. Full klaff hver gang!!!!

Hvor lenge koker du potetene???

Til de er møre....koker dem i skiver

Men tror at vi må gi Beate skylden litt her også. Hun Beate er nemlig litt fast i fisken (har sikkert trent for masse...) Så fru pimpernell eller frøkn mandelpott er bedre egnet da de har det med å kokes litt mer ut.

Beate alså...[:'(][:D]

jeg har aldri tenkt på hva slags poteter jeg bruker, men jeg har stort sett kokefaste poteter i hus da.... hva de nå enn heter. Bruker den skjæresaken på råkostjernet så det blir papirtynne poteter, river med litt hvitløk og sprer ut i en ildfast form. Salter og peprer litt, så heller jeg over fløte slik at man ser den nedi - den dekker altså ikke potetene, men man kan se den litt nedi forma. På med folie og inn i ovnen på rundt 200 i en tre kvarters tid, så går jeg jevnlig å sjekker etter det om potetene begynner å bli møre - da tar jeg av folien og la dem stå og koke inn - og noen ganger har jeg ost på

Hmmm skal prøve det også lenemor![:D]

Back
Topp