Hva er steptokokk b eller a?

x1x*mammantilprinsene*

Forumet er livet
Legen på sus ringte meg etter sist fødsel å sa at neste fødsel blir jeg satt på antibiotika kur med en gang jeg ankommer sykehuset..Grunnen var pga jeg har stor fare for steptokokk a eller b..

Han sa ikke hva det var så jeg sa bare: mmhm javel[8|]

Noen som vil forklare meg hva det er? og er det farlig?Google funker ikke på denne pcen så kan ikke google det[8D]

Sladrevenn med august87=)=)

Bakterieinfeksjon forårsaket av Streptococcus pyogenes. Bakterien kalles på norsk også (beta-hemolytiske) serogruppe A-streptokokker, ofte forkortet til GAS. Arten Streptococcus pyogenes har gruppe A-polysakkarid i sin cellevegg. GAS kan deles inn i minst 100 ulike serotyper etter sitt M-antigen. De kan også types ved hjelp av sine T-antigener (T-typing) og ved hjelp av sin opasitetsfaktor (OF).

Gruppe B-streptokokker (GBS) er den vanligste årsak til alvorlig infeksjonssykdom hos nyfødte. Gjennom Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS) er det hittil i 2006 observert flere dødsfall enn vanlig hos nyfødte og spedbarn med systemisk / invasiv gruppe B-streptokokkinfeksjon. På bakgrunn av dette har Folkehelseinstituttet gjennom MSIS-rapport nr. 30, 2006 og [link=http://www.fhi.no/artikler?id=59443]Brev fra Folkehelseinstituttet til helsepersonell 24.07.2006 [/link]varslet fagmiljøet og bedt om økt årvåkenhet overfor infeksjonstegn hos nyfødte og risikofaktorer hos fødende. Vi minner om at systemisk eller alvorlig invasiv GBS er nominativt meldingspliktig til MSIS og ber også om at eventuelle dødsfall straks varsles ved å ringe Smittevernvakta tlf. 22 04 23 48.

Hos nyfødte med risikofaktorer for infeksjon og som i tillegg presenterer kliniske symptomer hvor infeksjon er en mulig differensialdiagnose, må behandling igangsettes på liberal indikasjon og uten forsinkelse.

Huff..Det var ikke kjekt å lese..Men hvorfor blir jeg ikke fulgt opp?? blir jeg bare fulgt opp under neste svangerskap?[8|]

Hmmm..Nå begynner jeg og skjønne dramaet som var under og etter fødselen[8|][&o]

Back
Topp