Hva er status på mager for dere andre?

Escuro

Forumet er livet
Jeg er ganske nysgjerrig, det er snart 8 år siden sist jeg var der jeg er nå... Så det meste er glemt. Trenger en liten oppdatering fra dere andre som er i samme situasjon [:)]

Leste på innloggingssiden min at livmoren har kommet så langt at den ligger 8-10 cm under navlen (jeg er i uke 14+0). Jeg har fulgt med på livmoren min (ved hjelp av en målestokk), og den ligger 4-5 cm under navlen, og ca 8-9 cm over "skambenet". Dvs, det er der den går inn, der toppen er. Er den større fordi jeg har født før? En venninne sa den vokste fortere 2. gang. Selv om guttungen min er 7 år og det er en evighet siden sist jeg gikk gravid.

Eller har jeg bare uvanlig kort avstand mellom navle og skamben? Ifølge målestokken for symfyse og fundusmål på helsekortet er det normal avstand mellom livmor og skamben.
Noen flere som har grublet over dette?

Jeg er førstegangsfødende, og har ikke kjent livmoren enda... Jeg er 12+5... Aner ikke hva som er vanlig jeg, kan jo hende en som vet hva man skal kjenne etter finner den, men jeg gjør det ikke...

Jeg kjente den over kanten da jeg var 12 uker på vei. Da lå den noen få cm over. Om du kjenner overste del av skambenet, og trykker litt innover med fingrene over det, vil du kunne kjenne en kul inni der. Det er huset til knøttet [:)]

da skal jeg sjekke [:)]

Hvordan kjenner man om det er den da? Er jo sikkert mye annet rart inni der å[8|]

Jeg tror kanskje du regnes som "førstegangsfødende" igjen når det er såpass lenge siden sist. Uten at jeg er100% sikker

Jeg kjenner livmoren ca 4 cm under navlen.. Kjenner det som en "vannballong" inni der og kjenner at den skiller seg ut..
Kjenner det når jeg ligger, kjente det ikke før legen min viste meg! Da var den allerede 5 cm over skambeinet(gosj for et ekkelt ord når jeg tenker på det

Selv om jeg har enda "liten livmor og den ikke har flyttet seg lenger opp er faktisk magen relativt stor så antar at livmoren allerede har flyttet på andre indre organer?!!

Har trykka å styra selv, men får bare vondt
Så jeg tror noen andre får ta seg av den biten[;)]

ORIGINAL: Escuro
Leste på innloggingssiden min at livmoren har kommet så langt at den ligger 8-10 cm under navlen (jeg er i uke 14+0). Jeg har fulgt med på livmoren min (ved hjelp av en målestokk), og den ligger 4-5 cm under navlen, og ca 8-9 cm over "skambenet".

Når legen kjente på meg, var den iallefall ikke så mye som 10 cm under navlen, og det var i uke 8 eller 9! Mener at jeg har kjent den selv også, men på andre siden. Vet ikke hvor bred den kan være nå, er 12+4. Og hvor er dette skambenet alle snakker om? [;)]

Jordmor trykket og kjente på magen min i første svangerskap. Frem til da hadde jeg vært veldig forsiktig med magen min, men ble forsikret om at babyen er godt innpakket i livmoren, men likevel kan merke det om du dytter borti den med fingrene. Så jeg dro hjem for å kjenne etter selv, og fant fort frem.

Jeg sjekket vel livmoren først for et par uker siden denne gang, i uke 12, og da kjente jeg en fast klump inni der som ikke var til å ta feil av. Dyttet litt borti den og kjente at den trykket bakover inni der. Litt creepy. Omtrent som å oppdage en appelsin i magen [:-]

Hver gang jeg dytter og presser litt på magen min og samboer ser det, får jeg kjeft
Jeg kan jo ikke holde på sånn!!! Stakkars unge!
Han skulle bare visst hvor hardt den ul-dingsen ble trykket på magen min han....

Skambeinet er beinet nederst i bekkenet.. kalles vel også venusberg?
Du kjenner at mageområde er mykt og der vi har kj.hår er det hardt, som i bein - skambeinet..

(i think!!)

Jeg kjenner godt livmoren, men ikke målt hvor langt opp den er. Kan tenke meg at den ligger mellom 5 og 10 cm under navelen... Jeg fødte for snart 10 år siden, og aner ikke om det har noe å gjøre med størrelsen å gjøre nå. Skal til jordmor om en uke og spør da:-)

Jeg mener også jeg kjenner livmoren rett under navelen. Men en helt annen konsistens enn forrige gang (jenta mi er 10 mnd). Da var den fast og ikke til å ta feil av (jenta mi er nå 10 mnd). Nå er den mye bløtere og høyere opp enn på tilsvarende tidspunkt forrige gang. Livmoren blir vel aldri liten igjen etter at man har vært gravid. Jeg har også større mage nå. Vanskelig å skjule gitt, så nærmer seg vel tiden å fortelle det til folk... (er 13+5)

Jeg er 14 uker idag og livmora er ikke så mye som 10 cm under navlen.. 5-7 kanskje... Har ikke målt sånn nøye...Men ser det jo sånn cirka [:D] Men så skal det sies at jeg kan ha hørt 2 hjertelyder... Er ikke veldig stor, men litt større enn jeg ser for meg er normalt med min størrelse i utgangspunktet[:)]

Jeg er 13 uker i morra, og kjenner fortsatt ikke min.... hmm...

Lykke til hos legen

Hun kommer til å kjenne på livmoren din ja, innvendig og utvendig. Hun gjorde hvertfall det på meg og jeg var der når jeg var ca u 13 el 14. Da viste hun meg også hvor jeg kunne kjenne livmoren  så nå finner jeg den selv når jeg ligger på ryggen i sengen..
(De har vel kanskje litt ulike rutiner så sier dette m forbehold!)

I tilegg hørte hun på hjertelyd - skravlet litt med oss, hørte på hjerte, lunger og sjekker brystene ine (jeg sa at jeg bare hadde funnet kuler i det ene brystet - men det var i begge og det var bare kjertler *puh*)

Og fyllte ut papirer - mange.. Før jeg tok blodprøve på laben.

Back
Topp