Hva er risikoen?

Caroliiine

Andre møte med forumet
Ble sendt til undersøkelse på sykehuset i går pga. mistanke om svak svangerskapsforgiftning. Prøvene så heldigvis fine ut, så det er jo bra.

Da de undersøkte med ultralyd for å se hvordan babyen har det der inne i magen, viste det seg at jeg har ganske mye fostervann. Tok blodprøver for å utelukke infeksjoner, og fikk ny time til kontroll om en uke, hvor vi der skulle "finne ut hva som skjer fremover", som vakthavende gynekolog sa. Hun hadde litt dårlig tid, så jeg fikk ikke stilt noe særlig spørsmål om hva det her egentlig betyr. Har prøvd å google litt, og får både skumle og betryggende resultater, alt fra at barnet kan ha kromosomavvik til at det er heeelt normalt med mye fostervann mot slutten. Blir så forvirret!

Tenkte derfor å høre her om det er noen som har erfaringer med mye fostervann. Hva kan gynekologen ha ment med at vi skal finne ut hva som skjer fremover ved neste kontroll? Kan det bli snakk om igangsetting? Keisersnitt? Kan med en gang si at det ikke er noen som helst fare for at jeg har svangerskapsdiabetes, så det kan ikke være grunnen til fostervannsmengden.

Håper noen har noen kloke svar til meg, for jeg er kjempeforvirret her jeg sitter 

Vet ikke, men håper alt er bra 

Jeg hadde hele tiden MYE fostervann, og de var veldig obs på det på mine kontroller også. Jeg var på hele 7 ultralyder jeg da, p.g.a hun lå i seteleie og var veldig stor.
Er ikke brennsikker her nå altså, men mener de mumlet noe om at mye fostervann kunne ha sammenheng med forskjellige sykdommer, vet ikke hvilke..

Alt var iallefall i orden med snuppa! :) Jeg merket ikke engang at hun snudde seg fra seteleie til hodeleie to uker før termin jeg, så hun hadde god plass inne der selv om hun var nesten 5 kg da hun omsider kom ut! :)

Her kan du lese litt om for mye fostervann: http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Komplikasjoner-og-forebygging/For-mye-fostervann-polihydramnion/

mulig du har lest den før da men.. :)

*Moråse* skrev:
Jeg hadde hele tiden MYE fostervann, og de var veldig obs på det på mine kontroller også. Jeg var på hele 7 ultralyder jeg da, p.g.a hun lå i seteleie og var veldig stor.
Er ikke brennsikker her nå altså, men mener de mumlet noe om at mye fostervann kunne ha sammenheng med forskjellige sykdommer, vet ikke hvilke..

Alt var iallefall i orden med snuppa! :) Jeg merket ikke engang at hun snudde seg fra seteleie til hodeleie to uker før termin jeg, så hun hadde god plass inne der selv om hun var nesten 5 kg da hun omsider kom ut! :)

Her kan du lese litt om for mye fostervann: http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Komplikasjoner-og-forebygging/For-mye-fostervann-polihydramnion/

Takk for svar! Du fødte på vanlig måte, uten å bli satt igang? Er visst ikke noen fare for stor baby her, ifølge ultralydmålinger ligger han 3% under gjennomsnittet.

Bra alt var i orden med snuppa di! :)

For det første, IKKE GOOGLE ETTER ÅRSAKER!!!! da blir du unødvendig bekymret.
Folk legger alltid ut de værste tingene.
Du VET ikke om det er noe galt, så det er ikke vits i å google etter svar som gjør deg bekymret for at det kanskje kan være noe galt.
Vent til neste kontroll, eller ring sykehuset i morgen, om du ikke greier slå deg til ro med svaret du fikk.

Jeg hadde mye fostervann, og fikk en syk baby, men i de fleste tilfeller finner de ingen årsak til at det er så mye fostervann. Jeg var på jevnlige ultralyder for å følge med barnet, og ble sykemeldt fordi det ble så tungt med den store magen. Jeg ble forespeilet at jeg ikke kom til å gå helt til termin, og 6 uker før startet fødselen av seg selv.

Lege og jordmor ville helst at vannet skulle gå av seg selv, men de måtte tilslutt ta vannet, og da sildret det lenge og mye. På svangerskapskontrollene fikk jeg hele tiden beskjed om at hvis vannet skulle gå hjemme, måtte jeg legge meg ned og ringe ambulanse. Pga alt vannet festet ikke babyen seg, og det kunne være fare for at navlesnoren surret seg rundt barnet eller kom ut først. Heldigvis slapp jeg å tenke på det, da vannet ikke gikk av seg selv, det hadde blitt mye søl hjemme! Under den fryktelig lange vannavgangen sto legen hele tiden og passet på at ikke navlesnoren skulle komme ut, så han sto midt i skuddlinjen... (resten kan du kanskje tenke deg til)

Dette ble langt, men det jeg skulle poengtere var at det som regel ikke er noen årsak til for mye fostervann, men de kontrollerer oftere bare sånn i tilfelle. Hvis det er mer du lurer på er det bare å spørre! Lykke til videre!

Caroliiine skrev:

*Moråse* skrev:

Takk for svar! Du fødte på vanlig måte, uten å bli satt igang? Er visst ikke noen fare for stor baby her, ifølge ultralydmålinger ligger han 3% under gjennomsnittet.

Bra alt var i orden med snuppa di! :)

Ble keisersnitt på meg etter å ha gått 11 dager på overtid.. Da var hun 4840 gram, og 52 cm.
Jeg var bare lettet over at jeg slapp å presse henne ut kan du si.. :)

Sier som andre her at det mest sannsynlig ikke er noe galt med den lille selv om det er mye fostervann. :) Spør jordmor rett ut du om det er noe du lurer på.

Back
Topp