hva er rett å gjøre i denne situasjonen?

Dollface

Forumet er livet
VIP
4 åring, med temperament..

"kan jeg få kveldsmat?"
"ja, men vil du ikke se på koalabrødrene først?"
"JEG VIL HA MAT"
"ja, men du vet at vi spiser kvelds på kjøkkenet - så da får du ikke sett koalabrødene.."
"JEG VIL SPISE HEEEEEEEEEEEEER"
"Nei, det har vi diskutert HVER kveld den siste uka - vi spiser mat på kjøkkenet"
"JEG VIL SPISE HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER"

Så fortsetter han å hyle, hoppe, skrike og vræle.. ingenting vi sier trenger gjennom..

Dette er bare en av mange episoder i et siste med samme reaksjon fra han.. Han eksploderer i sinne når han ikke får det som han vil.. men ikke hver gang.. jeg ser ikke noe mønster.. Det kan være fordi han ikke får en seigmann.. fordi han må legge seg.. fordi han ikke får gå med den våte t-skjorta.. osv osv..
Han er sånn i barnehagen også, ped.leder er heldigvis på hugget og er klar for å ha en samkjøringssamtale med oss hvis det fortsetter..

Men jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal takle han når han blir sånn.. ignorere? Rope tilbake? (som er det vi oftest gjør fordi vi blir like frustrerte vi og..) Snakke rolig har som sagt ikke noe for seg - han hører ikke allikevel.. han hører ikke når vi roper heller, så vi kan igrunnen bare drite i det..
Låse han inne? Binde han fast?

Pedagogisk korrekte råd som FUNKER mottas med takk...
(Det skal nevnes at han har hatt raseriutbrudd perioder tidligere, som også innebar vold.. slag, spark, klyping... - men det har han sluttet med.. han bare skriker.. har vært rolig et halvt år, men har begynt igjen nå...)

Guttungen har sånne 'anfall' han og.
Jeg er helt i mot å sette barna på rommet- siden det skal være en koselig og positiv plass og være. Så her setter jeg han på badet etter 2 advarsler.
Noen ganger går det da fort over, andre ikke.
Han skriker og vræler, men jeg overser- men går inn til han innimellom.

I går slo han, han ble satt på badet siden han ikke ville si unnskyld- slo heller en gang til. Gikk inn med gjevne mellomrom for å høre om han var 'klar' for å si unnskyld. Hvilket han ikke var før det hadde gått en time... [&o]

Så han må rett og slett overses, men om det funker på din er jo en annen sak.
Jeg prater rolig (prøver, men etter en viss tid blir man frustert som f!)

Når han sier unnskyld, gir vi hverandre en klem og sier vi er glade i hverandre.

Lykke til [:)]

Som 'Oh hvite lakenrumpe' skriver det- timeout!
(Jeg fikk helt hjerneteppe) [8D]

vet ikke hvorfor, men innlegget ditt ble slik at jeg måtte scrolle bortover.. irriterende![8D]

jeg ville ha satt han i timeout og fått han til å sitte der til han sa unnskyld. konsekvent, hver gang han slo seg vrang. virkelig vist at her bestemmer faktisk vi voksne.
her har jeg et advarselsessystem, der hu har sjanse til å forbedre oppførselen sin - og det er at jeg teller til tre- gir hu seg ikke med tullet da så får hu sitte i trappa til hu sier unnskyld og gir oss en klem.

IGNORERE!!
eneste som hjelper. nytter ihvertfall ikke å rope tilbake, da blir det bare verre..

ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe

vet ikke hvorfor, men innlegget ditt ble slik at jeg måtte scrolle bortover.. irriterende![8D]

jeg ville ha satt han i timeout og fått han til å sitte der til han sa unnskyld. konsekvent, hver gang han slo seg vrang. virkelig vist at her bestemmer faktisk vi voksne.
her har jeg et advarselsessystem, der hu har sjanse til å forbedre oppførselen sin - og det er at jeg teller til tre- gir hu seg ikke med tullet da så får hu sitte i trappa til hu sier unnskyld og gir oss en klem.

må scrolle jeg og.. sikkert fordi han vræler så innmari.. [:-][8D]

har ikke prøvd timeout.. benken er alltid full av skrot... men kanskje begynne med det om jeg ser det eskalerer..
men hva sier du da? "Hvis du ikke hører?"
Vanskelig å vite hva en skal si.. for han VIL VIL VIL ha det på akkurat sin måte, vi andre kan bare ryke og reise..

Ta den kveldsmatgreia da?
"Hvis du ikke slutter med hylinga di, så må du sitte i gangen"??

ORIGINAL: *LiLLa*

IGNORERE!!
eneste som hjelper. nytter ihvertfall ikke å rope tilbake, da blir det bare verre..

ja! Forklare det rolig for han, og fortsetter det så må man bare ignorere.. sett dere å begynn å spis og vil han ha mat så kommer han, og hvis ikke så får det bare være[:)]

ORIGINAL: Dollface

ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe

må scrolle jeg og.. sikkert fordi han vræler så innmari.. [:-][8D]

har ikke prøvd timeout.. benken er alltid full av skrot... men kanskje begynne med det om jeg ser det eskalerer..
men hva sier du da? "Hvis du ikke hører?"
Vanskelig å vite hva en skal si.. for han VIL VIL VIL ha det på akkurat sin måte, vi andre kan bare ryke og reise..

Ta den kveldsmatgreia da?
"Hvis du ikke slutter med hylinga di, så må du sitte i gangen"??

de vet veldig godt hvilken oppførsel som er uakseptabel, så det er bare å gjenta segselv i rolig toneleie "kveldsmaten skal spises på kjøkkenet, nå teller jeg til tre og om du ikke har sluttet med å protestere på dette så må du sitte i skammekroken"

Det går an å gi han en sjanse. Si at han får en sjanse til, om han ikke roer seg og kommer på kjøkkenet, så må han sitte på benken/ trappa/gangen. Og om han da fortsetter, så gjør du d. Og d er viktig å ikke gi seg. Og gjøre d samme hele tiden. Vær konsekvent.. Star med å overse hylinga, da får d ingen virkning utenom å havne på benken..

Lykke til! :)

spænk ju evrybådi...

tester ut timeouten først vi... [:D]

meneh.. er trappa som er på kjøkkenet best, eller benken i gangen (lengst vekk) best?

Vi bruker ikke timeout i den typen situasjon- han gjør jo ikke noe galt. Han er sterkt uenig og viser det på en ukontrollert måte.

Ved sånne utbrudd her i huset følger jeg han inn i senga og ber han være der til han er rolig igjen. Tar som regel ikke så lang tid før han kommer ruslende igjen da. (bruker senga fordi vi har veldig åpen løsning mellom stue,kjøkken og spisestue og disse situasjonene oppstår oftest i forbindelse med måltider)

Timeout bruker vi når han gjør ting han vet han ikke har lov til og som han fortsetter med etter å ha fått en advarsel. Da sitter han på golvet i gangen i 4 minutter. Og så snakker vi om det etterpå.

Back
Topp