hva er prematur baby?

Kvinne2

Blir kjent med forumet
Hva er grensa til prematur baby? Jeg er i uke 33 og fikk høre jeg kom til å føde før termin. Kanskje noen uker! Også begynte jeg å tenke litt på det med prematur baby! Hvor mye må babyen veie for at den ikke skal bli en prematur baby? Eventuelt lengde, eller har det bare med å si hvor gammel babyen er? :-)

Om ett barn er prematurt kommer kun ann på i hvilken uke barnet er født. Om barnet veier mye mindre enn gjennomsnittlig for fødselsalder, så er det dysmaturt.

Babyen regnes som prematur hvis den fødes før uke 37.

nøttelitenItreet skrev:

nøttelitenItreet skrev:

.

fra uke 37-42 er "innenfor termintid. før uke 37 regnes babyen som prematur. Ved uke 37 er gjennomsnittet 46cm lang og 2950g.

sønnen min ble født uke 37+1 (akkurat over grensen). Han var 47cm lang og veide 3420g. barnelegen sa at det eneste han kunne se som tydet på at han kom før termin var et hudområde på magen på størrelse med en femkroning og mente at han var ca 38 uker (altså menstermin).

Jeg har en gutt som ble født prematur. Uke 35+1, men han var stor. Veldig stor. Han var 52 cm og veide 4140g.
Jeg spurte om de kunne ha tatt feil av termin, men legen mente at selv om han var stor hadde han tegn som gjorde at de så at han var prematur. Det var blant annet hvordan han plasserte tunga i ganen. Det var flere ting også, men husker ikke.

Og han er fortsatt lang. 7 år og nesten 140 cm...

Mikke skrev:
Jeg har en gutt som ble født prematur. Uke 35+1, men han var stor. Veldig stor. Han var 52 cm og veide 4140g.
Jeg spurte om de kunne ha tatt feil av termin, men legen mente at selv om han var stor hadde han tegn som gjorde at de så at han var prematur. Det var blant annet hvordan han plasserte tunga i ganen. Det var flere ting også, men husker ikke.

Og han er fortsatt lang. 7 år og nesten 140 cm...

Wow, tenk om han hadde gått til termin, eller enda mer. :S
Tydelig at utviklingsnivå og størrelse er to forskjellige ting ja.

nøttelitenItreet skrev:

min sønn ble født 35+2 og han var 2460 og 45 lang. Jeg vet at han var liten, men ut ifra at alt var fint så tenkte jeg ikke så mye på at han var prematur.. Så selvom han ble kalt prematur så gjorde vi som alle andre med nyfødte barn. Han er på gjennomsnittet nå både i lengde og vekt...=)

Før uke 37 regnes som prematur.

Jeg fødte i uke 37+1, og fikk beskjed om at hun ble regna til termin. Hadde hun derimot kommet 2 dager før hadde hun blitt regnet som prematur.

Veide 2940 gram og var 47 cm lang, så helt etter snittet til 37 uker å være.

Back
Topp